فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

 

موسیقی، صدای خداست. «ابوعلی سینا»

 

موسیقی، مکمل تمام خواسته ها در زندگی است. «رحمت نژاد»

 

انسان زاییده شرایط نیست، خالق آن ها است. «آنتونی رابینز»

 

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

تیتر اول روزنامه‌های صبح مورخ 30/8/86

 

کیهان: پرسش گاردین از سیاستمداران غرب؛ چرا تحریم ایران؟ اسرائیل بمب اتمی دارد

اعتمادملی: توسط سفارت سوئیس در تهران؛ پیام آمریکا رسید

ایران: وزیر امور خارجه از درخواست رسمی آمریکا برای گفت‌وگو با ایران درباره عراق خبر داد؛ ‌نامه آمریکا برای مذاکره

اعتماد: گزارشی از تحرکات دیپلماتیک هاشمی و خاتمی در پرونده هسته‌ای؛ نقش جدید برای مردان قدیم

 رسالت: اعتصاب، دولت سارکوزی را دچار بحران کرد

آفتاب یزد: سخنگوی دولت: افزایش قیمت‌های جهانی از دلایل گرانی است

جمهوری اسلامی: گاردین؛ سلاح هسته‌ای اسرائیل خاورمیانه را تهدید می‌کند نه برنامه اتمی ایران

همبستگی: گفت‌وگوی همبستگی با نمایندگان درباره اظهارات سخنگوی دولت؛ اتهامات بی‌اساس است

تهران امروز: حذف کامل دلار از مبادلات نفتی ایران

همشهری: نشست شورای حکام آژانس فردا آغاز می‌شود؛ چین: گزارش البرادعی، واقعی و منصفانه است

دنیای اقتصاد: مجلس تصویب کرد، دولت مخالفت؛ خرید آزاد بنزین مازاد از مردم

سرمایه: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛ ارائه آیین‌نامه حفظ حقوق سهام‌داران به دولت

جام‌جم: نگهبانان زن برای جلوگیری از فیلمبرداری‌های غیرمجاز

مردم‌سالاری: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: 40 هزار معتاد آزاد می‌شوند

حزب‌ا...: با هدف ادامه گفت‌وگوها درباره عراق صورت گرفت؛ درخواست رسمی آمریکا از ایران

سیاست‌روز: اعتراض به برخورد قضایی با دانشجویان عدالت‌خواه ادامه دارد؛ ماجرای فساد اقتصادی در برج جنجالی شیراز

قدس: وجود 15 هزار تخت 50 ساله؛ بیمارستانها با تنفس مصنوعی زنده‌اند!

خراسان: 5 میلیون نفر از کارکنان دولتی فرانسه به اعتصاب‌کنندگان پیوستند

جوان: گزارش خبری- تحلیلی «جوان» از آخرین وضعیت انتخاباتی گروه‌های دوم خردادی؛ رؤیای ائتلاف

ابتکار: برای نخستین بار همه مبادلات نفتی ایران با ارزهای دیگر انجام شد؛ پایان دلارهای نفتی

صدای عدالت: قائم‌مقام بانک مرکزی هشدار داد؛ رشد 9/17 درصدی قیمت‌ها

کاروکارگر: تجمع‌های 29 آبان در اعتراض به تغییرات پیشنهادی وزارت کار برگزار شد؛ اعلام حمایت هزاران کارگر در سراسر کشور از قانون کار

حمایت: شکست مدیریت زندانها در آمریکا

فرهنگ‌آشتی: منوچهر متکی اعلام کرد: درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره با ایران

ابرار: سخنگوی دولت: تورم 17 درصدی نباید ملاک ارزیابی قرار گیرد!

کیهان

 

1) پرسش گاردین از سیاستمداران غرب: چرا تحریم ایران؟ اسرائیل بمب اتمی دارد

2) هوا 16 درجه سردتر می‌شود

3) طرح نژادپرستانه دیوارکشی در خیابان‌های بیت‌المقدس

4) فروش خانه‌های سازمانی برای کمک به کارکنان فاقد مسکن

* کیهان در تیتر نخست در بررسی رویکرد مطبوعات جهان نسبت به  پرونده هسته‌ای ایران، به مطلب جدید نشریه گاردین چاپ انگلستان پرداخته و از قول آن آورده که اصولاً آمریکا و انگلستان در جایگاهی نیستند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند، چرا که خارج از NPT زرادخانه هسته‌ای خود را حفظ کرده‌اند. این روزنامه همچنین پرسیده چرا در حالی که اسرائیل حدود 80-60 کلاهک هسته‌ای دارد، هیچ کشوری او را بازخواست نمی‌کند ولی ایران دائماً مورد پرسش قرار می‌گیرد؟ اکنون پرسش اصلی آن است که چه زمانی آمریکا و انگلیس تحریم‌های مناسب در قبال اسرائیل را به اجرا می‌گذارند؟

* سرمقاله: «آناپولیس»، ناصر بهرامی‌راد/ ص 2

نگارنده با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس پائیزه آناپولیس توسط آمریکا، می‌نویسد: اصولاً از ویژگی‌های تیم نئو محافظه‌کاران کاخ سفید این است که اول تصمیم می‌گیرند، آن را اعلام عمومی می‌کنند، موضوع را برای خودشان حیثیتی می‌کنند، اقدام عملی را کلید می‌زنند، و سپس اگر شد، درباره آن فکر و تحلیل می‌کنند! وی با زیر سؤال بردن هدف صلح و عدالت در برگزاری این کنفرانس، اراده اروپایی‌ها و جهان عرب را در همراهی آمریکا و اسرائیل زیر سؤال برده و پیشاپیش آن را محکوم به شکست خطاب کرده است.

* گزارش: «نامهربانی با یار مهربان»/ ص 5

این گزارش با گلایه از مسئولان نسبت به توزیع گسترده کتاب‌‌های غیراخلاقی در سطح جامعه و به خصوص در میدان انقلاب تهران نوشته که با یک تماس با فروشندگان کتاب‌های غیرمجاز، کافی است نام کتاب و نویسنده آن ارائه شود تا ظرف کمترین زمان برای خریدار تهیه شود.

* یادداشت: «سه میهمان دانشگاه؛ محمدرضا شاه، پرویز مشرف و احمدی‌نژاد»، پدرام ملک‌بهار/ص 14

نگارنده معتقد است تاریخ دانشگاه کلمبیا، بسیار تیره و سیاه است، چرا که اقداماتی مرتکب شده که آبروی آکادمیک این دانشگاه را زیر سؤال برده است. وی با اشاره به بیانیه دو روز پیش اعضای هیأت این دانشگاه که رئیس این دانشگاه را مورد تخطئه قرار داده، می‌نویسد: این دانشگاه در طول تاریخ نشان داده که با دشمنان ایران همراه بوده است. به نوشته این یادداشت این دانشگاه در سال 1334 به محمدرضا پهلوی دکترای افتخاری حقوق اعطا کرد، در سال 79 با کمک به جهانبگلو و اسفندیاری در جهت کودتای نرم علیه ایران گام برداشت و در سال 84 با استقبال گرم از پرویز مشرف، کودتاچی پاکستان، نشان داد که برای دموکراسی ارزشی قائل نیست.

* گفتگو: «سردار کارگر از ناگفته‌های سفر نیویورک می‌گوید»، امیررضا قویدل/ ص 12

کیهان در یک مصاحبه اختصاصی با سردار کارگر، به شرح ماجرای همراهی وی با دکتر احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک پرداخته و از موفقیت‌ها و دستاوردهای آن سخن گفته است.

* یادداشت: «تفاهم تهران، جنبشی در روابط کشورهای ساحلی خزر»، داریوش صفرنژاد/ ص 12

نگارنده در این یادداشت، اعلامیه اجلاس سران خزر در تهران را نشان‌دهنده موفقیت دیپلماسی ایران در همگرایی خزری توصیف کرده و نوشته با تلاش بیشتر می‌توان به یک رژیم حقوقی مناسب در اجلاس آینده سران کشورهای حاشیه خزر در آذربایجان دست یافت.

* اخبار

- در بازرسی از 1910 پمپ بنزین مشخص شد که 84 جایگاه سوخت، تخلفاتی نظیر دستکاری تلمبه‌ها و یا همراه بودن گاز و آب با بنزین دارند.

- 12 نماینده مجلس خواستار اخراج سفیر انگلیس و قطع روابط با این کشور شدند.

 

اعتمادملی

 

1) توسط سفارت سوئیس در تهران؛ پیام آمریکا رسید

2) درخواست چین و روسیه از ایران برای توقف غنی‌سازی

3) بر اساس سخنان قائم‌مقام بانک مرکزی؛ فشارهای تورمی در راه است

4) 31 نفر از اوباش اعدام می‌شوند

* اعتمادملی در تیتر نخست خود آورده است: برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا در شرایطی اعلام می‌شود که روابط تهران- واشنگتن شاهد دو تحول مثبت بوده است. این دو تحول مثبت، آزادی 9  ایرانی و ملاقات دیپلمات‌های اسیر با خانواده‌هایشان می‌باشد.

* اعتمادملی در تیتر دوم خود اظهارات وزیر خارجه چین مبنی بر لزوم تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران و هشدار به اعمال تحریم‌های جدید و در عین حال تأکید بر راهکارهای دیپلماتیک را پوشش داده است. این مقام مسئول دلیل عدم شرکت چین در جلسه 1+5 را مشکلات حقوقی مربوط به انتصابات اخیر درون وزارت خارجه این کشور عنوان کرد.

* در عنوان سوم این روزنامه خبر رشد 9/17 درصدی قیمت‌ها طی 6 ماه گذشته و موج جدید تورم‌ها از قول قائم‌مقام بانک مرکزی نقل شده است. موجودی حساب ذخیره ارزی از قول این مقام مسئول 8 میلیارد دلار، رشد نقدینگی 13 درصد و دو برابر شدن پایه پول اهم اخباری است که از قول وی نقل شده است. در قسمتی از گزارش آمده است:  امروز همه شهروندان از وضعیت اقتصادی خبر دارند اما وقتی سقوط اقتصاد از سوی منابع رسمی تأیید می‌شود باید گفت که بار دیگر شاخص‌ها ترس و لرز را تجربه می‌کنند.

* سرمقاله: «بوی تند تورم»/ ص1

نویسنده سرمقاله اعتمادملی با دستمایه قرار دادن اظهارات قائم‌مقام بانک مرکزی به اظهارات الهام مبنی بر عدم ملاک بودن تورم 17 درصدی برای ارزیابی شرایط اقتصادی تاخته و سیاست‌های اقتصادی دولت را مورد انتقادات شدید قرار می‌دهد. این نوشتار با اشاره به هشدارهای تحلیل‌گران و صاحبنظران اقتصادی نسبت به تورم و نقدینگی و ... اقتصاد ایران را بحرانی دانسته و در نهایت می‌نویسد: در این شرایط حتی تهمت‌های سیاسی و یا دشمن‌سازی‌های اقتصاد نیز نمی‌تواند پاسخگو باشد و در نهایت آتشفشان تورم جرقه می‌زند، این یک واقعیت است.

* گزارش: «فرافکنی برای فراموشی»، احسان مهرابی/ص2

به نوشته این گزارش به دنبال اظهارات الهام مبنی بر تلاش مخالفان دولت نهم برای براندازی نرم و انقلاب مخملی، جمعی از نمایندگان سرشناس مجلس از هر دو فراکسیون اکثریت و اقلیت به این اظهارات (که به اعتقاد نویسنده تعبیر به فرافکنی دولت برای فراموشی کاستی‌های خود شده است) واکنش نشان دادند. نمایندگان اقلیت انتقادات از عملکرد دولت نهم به ویژه در حوزه اقتصادی را به الهام یادآور شده و خواستار عدم فرار به جلو و نیز عدم فرافکنی دولت شده‌اند. نمایندگان اکثریت هم به تبعات سیاسی اظهارات الهام پرداخته‌اند.

* یادداشت: «بوی قدرت‌طلبی‌های بدون پشتوانه»، قدرت‌ا... علیخانی/ص16

این نماینده عضو فراکسیون اقلیت با اشاره به اظهارات اخیر الهام از وی می‌پرسد آیا فراموش کرده‌اید که انقلاب با حضور و پشتیبانی و یک روحانی و تحت زعامت و درایت رهبری پیش می‌رود؟ وی با اشاره به تخریب یاران صدیق امام و رهبری، اثرات آن را باز شدن میدان برای سطحی‌ نگران بی‌ریشه و قدرت‌طلبان می‌داند و معتقد است اظهارات ضدروحانیت، ضدمصلحت و ضدعزت الهام سیاست‌های پرتنش و دشمن‌ساز را تبلیغ می‌کند... از سخنگوی دولت باید پرسید با چه پشتیبانی علمی- استراتژیکی این چنین بی‌محابا سخن می‌گویید و هرگونه انتقاد دلسوزان را توطئه تلقی می‌کنید؟

* گزارش: «لابی خودروسازان در میان صندلی‌های مجلس»، احسان مهرابی/ص5

نویسنده با دستمایه قرار دادن گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان از صنعت خودروسازی کشور پیامدهای این گزارش، از جمله حملات مدیران صنعت خودروسازی به همدیگر و خشم و نزاع آنها از مواضع نمایندگان مجلس را با آب و تاب بیان کرده و اخبار مربوط به این مشاجرات را که در آخرین جلسه مجلس اتفاق افتاد پوشش داده است. دعوت تولیدکنندگان خودرو از سوی نمایندگان برای مناظره و لابی خودروسازان در مجلس، اهم موضوعات مورد تأکید نویسنده است.

* گفتگو با اسدا... بادامچیان قائم‌مقام دبیرکل مؤتلفه: «مردم دوست دارند به طرفداران دولت رأی دهند»/ص10

بادامچیان با بیان اینکه مردم ثابت کرده‌اند که به نمایندگان مخالف دولت رأی نمی‌دهند، عرصه مناظره و سؤال و جواب‌های کوتاه را با مصاحبه کننده می‌گشاید. بادامچیان با دستمایه قرار دادن نحوه پوشش اخبار دولت از زبان اعتمادملی عدم رعایت ادب و اخلاق نقد را در مورد این روزنامه مدعی شده و در مقابل انتقادات مصاحبه کننده، در حمایت از دولت سنگ تمام می‌گذارد.

* گزارش: «آغاز یک تراژدی اقتصادی» / ص 5

نویسنده گزارش به اظهارات غنیمی‌فرد معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در مصاحبه با رویترز، مبنی بر پایان یافتن حضور دلار در مبادلات نفتی اشاره کرده و معتقد است، خروج دلار از مبادلات نفتی شوک بزرگی را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد. به اعتقاد نویسنده تغییر ذخایر ارزی کشور و فروش کامل نفت با ارزهایی غیر از دلار، کاهش ارزش پول ملی کشور را در پی خواهد داشت. وی با اشاره به مواضع چند روز پیش احمدی‌نژاد و چاوز مبنی لزوم بررسی خروج دلار از معاملات نفتی، با استناد به اظهارات کارشناسان، تغییر ارز مبادلاتی را امری اجباری می‌داند که در شرایط تحریم ناچاراً باید آن تن بدهیم.

* اخبار

- ندیمی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گرانی، تورم، مسکن و نقدینگی و بودجه 87 از رئیس‌جمهور پرسید: بنده پاسخ شما در خصوص بودجه فرهنگی 87 را به خوبی متوجه نشدم که آیا با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، با افزایش اعتبارات بخش فرهنگ روبه رو هستیم یا اینکه همه را متمرکز و ساماندهی می‌کنیم؟

- در آستانه تشکیل کنفرانس آناپولیس کارت دعوت سران عرب توسط آمریکا به این کشورها ارسال  شد.

- کمیته 5 نفره‌ای که قرار بود به منظور روشن شدن راههای واقعی کردن تعرفه‌ها و سرانه درمان تشکیل جلسه بدهد، به دلیل سفر هیأت دولت به اردبیل لغو شد.

- به گزارش آسوشیتدپرس دکتر احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس اوپک به خبرنگاری گفته که ایران در ریاض با کشورهای عرب بر سر طرح غنی‌سازی اورانیوم در کشوری بی‌طرف در خارج از منطقه مانند سوئیس، مذاکره کرده است.

- مقامات دولتی در تلاش هستند که مدیرعامل ایسنا را تغییر دهند. از پاریاب و احمدی (معاون سابق جهاد دانشگاهی) به عنوان گزینه‌های جایگزینی حسن‌زاده نام برده می‌شود.

ایران

 

1) وزیر امور خارجه از درخواست رسمی آمریکا برای گفتگو با ایران درباره عراق خبر داد؛ نامه آمریکا برای مذاکره

2) معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در گفتگو با ایران اعلام کرد؛ 50 میلیارد تومان صرفه‌جویی با حذف سفرهای غیرضروری خارجی

3) سیل اعتصاب، فرانسه را برد

* دومین عنوان ایران امروز خبری از دکتر سعیدلو است که در گفتگو با این روزنامه از کاهش 30 درصدی سفرهای غیرضروری خارجی کارکنان دولت در دو سال گذشته و صرفه‌جویی 50 میلیارد تومانی در این زمینه حکایت می‌کند.

* گزارش: «دانه درشت»/ ص 5

این گزارش ضمن اشاره به هشدار رئیس‌جمهور نسبت به تحرکات برخی افراد جهت تبرئه یک متهم به جاسوسی، به شرح ماجرای دستگیری موسویان توسط وزارت اطلاعات و مواضع افراد و مسئولان مختلف در قبال این دستگیری پرداخته است. به باور نویسنده با توجه به حمایت‌های انجام شده از موسویان و نیز فشارهای پشت پرده جهت تبرئه وی، اعلام حکم این متهم به جاسوسی در شرایط حساسی انجام خواهد گرفت.

* اخبار

- هیأت‌های پارلمانی کشورهای شرکت‌کننده در دومین اجلاس عمومی مجمع مجالس آسیایی در بیانیه پایانی این اجلاس از پیشنهادات دکتر احمدی‌نژاد که در سخنرانی افتتاحیه وی در این اجلاس مطرح شد، استقبال کردند.

- نتایج نظرسنجی یکی از مراکز پژوهشی کشور نشان داده: کف مشارکت مردم در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی 44 تا 50 درصد و سقف آن حدود 70 درصد است. ضمن اینکه میزان عدم مشارکت و تصمیم نگرفته‌ها در کلان‌شهرها و استان‌های قومی بیشتر از سایر استان‌ها بوده است.

- رئیس دانشگاه پیام‌نور از حذف دوره دکترای فراگیر و تغییر زمان ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد این دانشگاه خبر داد.

- استاندار کرمان گفت: به تمامی یک میلیون نامه مردم این استان به رئیس‌جمهور رسیدگی شده است... کمیته امداد با 70 هزار نامه و مبلغ 70 میلیارد ریال بیشترین سهم پاسخگویی را در بین دستگاه‌های این استان داشته است.

- رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بیماری دیابت نوع 2 که قبلاً فقط در افراد بالای 30 سال ظاهر می‌شد به تازگی در بین کودکان و نوجوانان دیده شده است.

* پیام مردمی

- متأسفانه یکی از بزرگ‌ترین‌ طرح‌های اشتتغالزایی پلیمرهای سنگین پتروشیمی در استان کرمانشاه در حال تعطیلی است و این در حالی است که این استان دارای بالاترین آمار بیکاری است. از دولت محترم تقاضای رسیدگی داریم.

- با وجود ابلاغ طرح خروج کارکنان دولت از کلانشهرها، مسئولان شرکت مترو و شرکت بهره‌برداری مترو هیچ اهمیتی به پرسنل خود نمی‌دهند و پاسخ نمی‌دهند که آیا این طرح شامل حال پرسنل مترو هم می‌شود یا خیر؟

 

اعتماد

 

1) گزارشی از تحرکات دیپلماتیک هاشمی و خاتمی در پرونده هسته‌ای؛ نقش جدید برای مردان قدیم

2) گفتگو با محمدرضا باهنر؛ هدف ما ژاپن شدن نیست

3) روزهای آشتی بغداد با امنیت

4) گزارشی از نشست سراسری دفتر تحکیم وحدت

5) طرح خرید بنزین مازاد مردم

* اعتماد با اشاره به اظهارنظر اخیر سیدمحمد خاتمی پس از موضع‌گیری هاشمی رفسنجانی، معتقد است که این دو سیاستمدار کهنه نقش‌های جدیدی برای خود تعریف کرده‌اند. این روزنامه افزوده تیم سابق هسته‌ای (در دوران خاتمی) علیرغم گزارش مثبت البرادعی، همچنان برای خود نقش‌های مهمی قائل هستند و به دنبال آن هستند تا جلوی ناشی‌گری‌ها را بگیرند (!)

* محمدرضا باهنر در مصاحبه با اعتماد گفته که اصولاً هدف مجلس هفتم این نبوده که ایران را به ژاپن تبدیل کند، اما اصلاح‌طلبان می‌خواهند ایران را تبدیل به کره‌شمالی کنند. وی درخصوص نظارت مجلس هفتم بر دولت هم گفته که نظارت مجلس بر دولت احمدی‌نژاد بسیار بیشتر و دقیق تر از نظارت بر دولت خاتمی بوده است.

* سرمقاله: «پدیده‌ای تازه به نام مجسمه شکنی»، پرویز تناولی / ص 20

نگارنده با اشاره به تخریب چند مجسمه، یکی در سفارت ایران در پاریس و دیگری در تئاتر شهر، می‌نویسد: اگر کشور مجسمه نمی‌خواهد چرا تعارف می‌کنید؟ کار خود را راحت کنید و دانشکده‌های مجسمه‌سازی را تعطیل کنید! اگر مجسمه‌ها را لازم ندارید، چرا نمی‌فروشید؟ چرا تخریب می‌کنید؟ سازمان میراث فرهنگی چه کار می‌کند؟!

* اخبار

- بزرگیان عضو هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت برخی خودروسازان با لابی‌گری‌هایی که کرده‌اند بارها سعی کرده‌اند از ورود برخی مباحث در خلاصه 40 صفحه‌ای تحقیق و تفحص ممانعت کنند.

- مدیرکل محیط زیست تهران گفت: کمیته کاهش آلودگی هوای تهران منحل نمی‌شود.

- شهرداری تهران مبلغ 500 میلیون تومان برای کمک به برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس در شهریور به لشکر 27 حضرت محمد رسول‌ا... اختصاص داد، در حالی که شورای شهر دو ماه بعد از اختصاص این مبلغ، تنها 250 میلیون تومان آن را به تصویب رساند.

- وکیل مدافع دراویش گنابادی بازداشت شد.

- رضا دهقان عضو هیأت بازگشایی سندیکای کارگران نقاشی بازداشت شد.

* یادداشت: «بازخوانی پرونده مصرف و سهمیه بندی بنزین»، محمد آقایی / ص 14

معاون وزیر نفت در دولت خاتمی، در یادداشت بسیار مفصل خود، به صراحت اظهار داشته که تا سال 1382 هیچ سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای در حوزه افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور صورت نگرفت و موجبات کمبود بنزین داخلی را فراهم آورد. وی در پایان خواستار مدیریت خوب و در راستای منافع ملی در قضیه بنزین شده است و نه تلاش برای رضایت مقطعی و عامیانه مردم.

* پیام مردمی

- رئیس جمهور هر چه سریعتر آیین‌نامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت را ابلاغ و اجرایی کند.

 

 

رسالت

 

1) اعتصاب، دولت سارکوزی را دچار بحران کرد

2) متکی: ایران با تقاضای آمریکا برای گفتگو موافقت کرد

3) الهام سخنگوی دولت: دولت در پی برگزاری انتخاباتی سالم آزاد و با نشاط است

* اعلام پیوستن کارکنان دولتی فرانسه به اعتصاب‌کنندگان بخش حمل و نقل عمومی، موضوع تیتر یک این روزنامه است که در بخشی از این گزارش به خسارت 400 میلیون دلاری روزانه اقتصاد فرانسه از طریق این اعتصاب اشاره شده است.

* یادداشت: «داوری شتابزده»، محمدصادق انبارلویی/ ص 4

نگارنده در یادداشت خود به مطلب درج شده در روزنامه اعتمادملی به قلم دکتر علی قنبری که ساختار بودجه 87 را با عبارت «بودجه‌ریزی اثباتی و مستوفی‌گری عهد قاجار» نام برده بود، پاسخ داده و ابراز داشته نظارت مجلس بر بودجه و دخل و خرج مملکت از طریق قانون بودجه اعمال نمی‌شود که با حذف تبصره‌ها از بودجه این نظارت حذف شود، بلکه نظارت بر حسن اجرای بودجه مطابق اصل 55 قانون اساسی و با استفاده از سازوکار قانون دیوان محاسبات اعمال می‌شود.

 

آفتاب یزد

 

1) سخنگوی دولت؛ افزایش قیمت‌های جهانی از دلایل گرانی است

2) افزایش 10 درصدی ترافیک تهران به‌رغم سهمیه‌بندی

3) آسوشیتدپرس اعلام کرد: تعویق مذاکرات وعیدی با معاون سولانا

* این روزنامه در عنوان اول خود که شرح آن نیز در صفحه اول به چاپ رسیده به مناقشه میان رسانه‌ها و دولت بر سر گرانی و متهم شدن رسانه‌ها از سوی رئیس‌جمهور پرداخته و از برخورد فرافکنانه دولت نهم و شخص رئیس‌جمهور با پدیده گرانی سخن می‌گوید و آنگاه به جلسه دیروز سخنگوی دولت و اعلام مواضع وی در قبال گرانی و تورم پرداخته است.

* سرمقاله: «فراموشی مردم را فراموش نکنید!»/ ص 1

سخنان دیروز دکتر الهام در مورد تلاش برخی از جریانات و افراد برای تقویت براندازی نرم بهانه‌ای شده تا نویسنده بار دیگر از «حمله سران دولت نهم به دولتمردان قبلی» انتقاد کرده و از سرگرم شدن دولتمردان به عملکرد مدیران پیشین اظهار نگرانی نماید. نگارنده در ادامه با ذکر مواردی از وعده‌های انجام نشده رئیس‌جمهور در اعلام نام مفسدان اقتصادی و افزایش فشار تورم، به دولتمردان نهم هشدار می‌دهد که اگر مردم نخواهند برخی سخنان و اقدامات مسئولان دولت فعلی را فراموش کنند، تداوم دلخوری خود را در پای صندوق‌های رأی به نمایش خواهند گذارد.

* گزارش: «واردات گوشت قرمز از کشورهای کمونیست برای کشور اسلامی!؟»

این گزارش ضمن نقل سخنان مسئولان مختلف دولتی در مورد دخالت یا عدم دخالت دولت در واردات گوشت قرمز از قول رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران، از واردات گوشت توسط دولت به اسم شرکت‌های خصوصی خبر می‌دهد.

* پیام مردمی

در پیام‌های مردمی این روزنامه نیز انتقاداتی در مورد نظام هماهنگ پرداخت، مشکلات مستمری‌بگیران، کارت سوخت و انتقاد از کمک‌های خارجی دولت با وجود نیاز داخلی به چشم می‌خورد.

 

جمهوری اسلامی

 

1) گاردین؛ سلاح هسته‌ای اسرائیل خاورمیانه را تهدید می‌کند نه برنامه اتمی ایران

2) با تصویب دولت: دستگاه‌های دولتی مکلف به فروش خانه‌های سازمانی به کارکنان شدند

3) دبیرکل اتحادیه عرب: با تشکیل کشور یهودی مخالفیم

* سرمقاله: «مردم چه گناهی کرده‌اند»/ ص 1

نگارنده با اشاره به سخنان رئیس جمهور در دانشگاه علم و صنعت درباره سیدحسین موسویان و نکاتی درباره دانشگاه آزاد این سخنان را کلی‌گویی توصیف کرده و آورده است در فضای عمومی کشور تبلیغات علیه این و آن و چوب حراج زدن به حیثیت رقبا جای قانونمندی را گرفته است. وی این پدیده را برای این نسل و نسل آینده خطرناک توصیف کرده و معتقد است کمترین آسیب آن بدبین شدن نیروهای انقلابی نسبت به سیاست است. نویسنده تأکید می‌کند قوه قضاییه باید برای حفظ کرامت افراد موارد اتهامی را بررسی کند.

* گزارش: «درآمدهای نفتی به کدام حساب می‌روند؟»/ ص 15

نگارنده به اهداف تشکیل صندوق ذخیره ارزی و آمار برداشت از این صندوق اشاره کرده و معتقد است رعایت نکردن انضباط مالی به وسیله دولت، نگرش سیاسی به حساب ذخیره و افزایش انتظارات مصرفی خانوارها در زمان افزایش قیمت نفت منجر به برداشت‌های بی‌رویه از حساب ذخیره شده و عملکرد آن موفقیت چندانی نداشته است.

* اخبار

- یک مقام آمریکایی وابسته به تیم نومحافظه‌کاران در سخنانی از احتمال حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته‌ای ایران در اوایل سال آینده خبر داد.

- با توجه به ضرورت حفظ جان مسئولان نظام از جمله رئیس‌جمهور استفاده از هواپیمای جدید برای سفرها، نه تنها اشکالی ندارد بلکه لازم است.

- فروشندگان برگ مخصوص تقاضا از رئیس‌جمهور صف طولانی چند صد نفره مقابل فرمانداری اردبیل را شکسته‌اند این برگه‌ها تا پایان شب هر برگ تا 20000 ریال فروخته می‌شد اما نرخ آن صبح روز دوشنبه به 500 ریال کاهش یافت.

 

همبستگی

 

1) گفتگوی همبستگی با نمایندگان درباره اظهارات سخنگوی دولت؛ اتهامات بی‌اساس است

2) سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس: نگرانی نسبت به حذف و تضعیف اصلاح‌طلبان

* این روزنامه در تیتر اول خود که نیمی از صفحه اول و اکثریت صفحه دوم آن را پر کرده است به  ارزیابی سخنان اخیر سخنگوی دولت مبنی بر تلاش عده‌ای برای براندازی پرداخته و با انعکاس نظرات 13 نفر از کارشناسان به خصوص نمایندگان فراکسیون اقلیت و دوم خردادی، اینگونه القا کرده که سخنان الهام صرفاً اتهام زدن به مخالفان دولت است نه نظام.

* نگرانی فراکسیون اقلیت مجلس از حذف و تضعیف اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم که از زبان پیرمؤذن، مخبر این فراکسیون در جمع خبرنگاران پارلمان عنوان شده، دیگر تیتر این روزنامه است.

* گزارش: «واردات گوشت و ورشکستگی تولیدکنندگان»/ص5

در گزارش این روزنامه با اشاره به  اینکه وزارت کشاورزی در طول ماه رمضان واردات گوشت قرمز و مرغ را از کشورهای مختلف برای تثبیت قیمت آغاز کرده از ادامه واردات این اقلام انتقاد شده و آن را موجب شکسته شدن کمر تولیدکنندگان داخلی دانسته است.

* اخبار

- تلاش‌های وزارت خارجه برای دسترسی به نامه احمدی‌نژاد به سارکوزی هنوز به نتیجه نرسیده است.... بسیاری از اقدامات سیاست خارجی ایران اکنون بدون اطلاع مسئولان وزارت خارجه صورت می‌پذیرد، حال آنکه مقامات این وزارتخانه باید در این رابطه پاسخگو باشند.

* پیام مردمی

- آیا مسئولان محیط زیست نمی‌خواهند به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه تا 20 سال دیگر رسیدگی کنند؟

 

تهران امروز

 

1) حذف کامل دلار از مبادلات نفتی ایران

2) شهریار می‌آید

3) پرونده هولوکاست را باز کردیم پرونده هسته‌ای را بستیم

* انتشار خبر فروش نفت ایران با ارزهایی غیر از دلار که از سوی مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام شد، تیتر نخست این روزنامه است که به انعکاس اظهارات حجت‌ا... غنیمی فرد پرداخته است.

* گزارش: «پرونده هولوکاست را باز کردیم، پرونده هسته‌ای را بستیم»، گفتگو با محمدعلی رامین / ص 10 و 11

در ابتدای این گزارش با اشاره به بیوگرافی مختصری از رامین او را طراح کمیته حقیقت‌یاب هولوکاست نامیده و آورده است:‌ وی معتقد است که طرح موضوع هولوکاست موجب بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران شده است. رامین در بخشی از این گفتگو در خصوص هولوکاست گفته، «احمدی نژاد با طرح موضوع هولوکاست ورق را برگرداند و موضوع بحث جمهوری اسلامی با غربیان را از هسته‌ای به هولوکاست تبدیل کرد، از اینجا به بعد است که جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که در ازای هر پرونده سازی صهیونیستی و استکباری علیه ملت ایران، یک پرونده جنایی استکبار را رو به روی افکار عمومی جهان می‌گذاریم.»

* اخبار

- سخنگوی دولت خاتمی به سخنگوی دولت احمدی نژاد توصیه کرد با تعریف مجدد مفاهیم دولت و نظام، از سوی کلیت نظام سیاسی سخن نگوید. عبدا... رمضان زاده درگفتگو با آفتاب پیرامون اظهارات غلامحسین الهام که برخی جریانات سیاسی را متهم به انقلاب مخملی و براندازی نرم از طریق انتخابات کرده بود اظهار داشت: دوستان ما دچار توهم شده‌اند و جایگاه دولت را با نظام اشتباه گرفته‌اند... نظام متولی دارد و متولی آن رهبر است.

- سپردن مسئولیت‌های مدیریتی به مجریان صدا و سیما توسط برخی وزارتخانه‌ها موجب شده تا بسیاری از آنها به هنگام به دست گرفتن میکروفون به تبلیغ حوزه مسئولیتی خویش و تکرار دیالوگ‌های برنامه تلویزیونی بپردازند.

 

همشهری

 

1) نشست شورای حکام آژانس فردا آغاز می‌شود: چین: گزارش البرادعی، واقعی و منصفانه است

2) هشدار دوباره بانک مرکزی درباره روند افزایش قیمت‌ها

3) ایران‌خودرو تأیید کرد: 116 هزار خودرو با موتور پیکان ادامه تولید پس از خداحافظی

* یادداشت: «حل تورم در یک بسته سیاسی»، الیاس نادران/ص4

نگارنده با اشاره به افزایش 2هزار میلیارد تومانی به اعتبارات عمرانی سال 85، دولت را به خاطر این اقدام متهم به خطای تشخیص کرده و معتقد است امروز پس از گذشت یک سال مسئولان دولتی به ارتباط بین نقدینگی و رشد تورم اعتراف کرده‌اند. وی معتقد است دولت باید برای جبران خطای خود با فوریت نسبت به شناخت عوامل کوتاه‌مدت و بلندمدت و ساختاری افزایش قیمت‌ها اقدام و جمع‌بندی و تصمیم مناسب را در یک بسته سیاسی کامل طراحی کند.

* گفتگو با مهدی چمران/ص17

رئیس شورای عالی استان‌هادر گفتگو با روزنامه همشهری درباره واگذاری 23 وظیفه دستگاههای دولتی به شهرداری‌ها گفت: رئیس‌جمهور در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند اما آیین‌نامه اجرایی آن باید تدوین شود. وی بودجه شورای عالی استان‌ها را ناکافی دانست و  افزود: در 2 سال گذشته این رقم برای 30 نفر پیش‌بینی شده بود در حالی که ا عضای این شورا هم‌اکنون 72 نفر است.

* اخبار

- با وجود اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین حجم ترافیک تهران در آبان ماه امسال نسبت به سال گذشته 4/10 درصد افزایش یافت.

- محمدباقر قالیباف گفت: از حرکت زیگزالی در حوزه ترافیک اجتناب کرده‌ایم و خبرگان حمل و نقل نیز در این مدت به جهت‌گیریهای شهرداری در این رابطه ایراد خاصی وارد نکرده‌اند.

 

دنیای اقتصاد

 

1) مجلس تصویب کرد، دولت مخالفت؛ خرید آزاد بنزین مازاد از مردم

2) پول، موضوع اصلی هشتمین دوسالانه کاریکاتور

3) موافقت ایران با درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره

4) به دنبال عقب‌نشینی شاخص اعلام شد؛ دولت: بورس برمی‌گردد

* عنوان نخست امروز دنیای اقتصاد به تصویب طرح خرید بنزین آزاد مردم توسط دولت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و متقابلاً مخالفت دولت با این طرح، اختصاص دارد. در این گزارش، اظهارات مرتضی تمدن و سخنگوی دولت منعکس شده است.

* این روزنامه در مطلب دیگری که تیتر آن در صفحه اول نیز منعکس شده، از تأثیر مثبت سخنان سخنگوی دولت بر بورس خبر داده است. به نوشته دنیای اقتصاد، همزمان با اظهارات الهام درباره جهش بورس، از روند نزولی شاخص‌های بورس تهران کاسته و صف فروش بسیاری از سهام‌ها جمع شد.

* سرمقاله: «تأملی در یک پرسش ریاست قوه قضاییه: چرا به اهداف نمی‌رسیم»، علی میرزاخانی/ ص 1

نویسنده با اشاره به پرسشی که اخیراً رئیس قوه قضاییه درباره اینکه چرا با وجود سرعت عمل دولت به اهداف مورد نظر اقتصادی نمی‌رسیم، مطرح کرده، پاسخ را در این می‌داند که دولت صورت مسأله‌ها را به درستی تشخیص می‌دهد اما در حل مسائل، عاجز است. وی رشد تورم و کاهش شدید ارزش صادرات غیرنفتی منهای میعانات گازی را از جمله مصادیق نرسیدن دولت به اهداف تعیین شده می‌داند و معتقد است پرکاری و سرعت عمل دولت، زمانی صفتی نیکو محسوب خواهد شد که در صراط مستقیم منتهی به اهداف باشد وگرنه همین پرکاری و سرعت عمل اگر در مسیر غیرکارشناسی باشد، از اهداف دور خواهیم شد.

* اخبار

- رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران اظهار داشت: دولت برخلاف قانون بودجه 86 اقدام به واردات گوشت قرمز می‌کند. به گفته وی، واردات گوشت به اسم شرکت‌های خصوصی صورت می‌گیرد اما در واقع شرکت‌های وابسته به دولت این کار را  انجام می‌دهند.

- با وجود گذشت 4 سال از امضای توافقنامه موسوم به اکوتا میان کشورهای عضو اکو برای کاهش تعرفه‌ها، ایران تنها کشوری است که این توافقنامه را به تصویب نرسانده است.

- عارف نوروزی قائم مقام ایران خودرو به دلیل آنچه که پذیرش پیشنهاد جدیدی برای فعالیت در حوزه دیگری خارج از مجموعه ایران‌خودرو خوانده استعفا کرد.

 

سرمایه

 

1) رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛ ارائه آیین‌نامه حفظ حقوق سهامداران به دولت

2) به دلیل کمبود امکانات لازم و مشکلات تردد؛ مسافران فرودگاه امام راضی نیستند

* عنوان نخست این روزنامه درباره اظهارات مسئولان سازمان بورس در ارتباط با تدوین آیین‌نامه حفظ حقوق سهامدارا ن است. با توجه به تأثیر بحث‌های اخیر در رابطه با بهره مالکانه بر بازار سرمایه و ایجاد عدم امنیت برای سهامداران خرد، هدف از تدوین آیین‌نامه فوق، حمایت از حقوق سهامداران در جریان خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، اعلام شده است.

* روزنامه سرمایه در گزارشی میدانی از وضعیت نامطلوب خدمات‌رسانی در فرودگاه امام که تیتر آن در صفحه نخست منعکس شده، مهم‌ترین مشکلات موجود در این فرودگاه را مشکل سوخت راننده‌های تاکسی، اعتراض شرکت‌های هواپیمایی به نبود کیترینگ، مشکل دسترسی به فرودگاه و هزینه‌های مضاعف انتقال شرکت‌ها به فرودگاه امام، نبود راه‌های دسترسی و وسائط نقلیه مناسب و هزینه بالای حمل و نقل برای رسیدن به فرودگاه، اعلام کرده است.

* سرمقاله: «آیین‌نامه‌ای برای جبران خسارت سهامداران»، احمد احمدپور/ ص 1

معاون اجرایی سازمان بورس در یادداشتی به بیان ضرورت‌های تدوین آیین‌نامه حفظ حقوق سهامداران پرداخته است. به نوشته وی، بر اساس آیین‌نامه مذکور، حقوق سهامداران در مراحل سه‌گانه قبل، حین و بعد از واگذاری شرکت‌های دولتی حفظ خواهد شد.

* گزارش: «طی 4 سال گذشته اتفاق افتاد، 5 گام تورم‌زای مجلس هفتم»، محمود فراهانی/ ص 2

نویسنده ریشه رشد تورم در سال‌های تصدی دولت نهم را تصویب لایحه‌های ارائه شده از سوی دولت توسط مجلس هفتم می‌داند و مهم‌ترین این طرح‌ها و لوایح را حذف بهره مالکانه و تثبیت قیمت‌ها، منطقی کردن سود بانکی، قوانین بودجه سال‌های 85 و 86 و تصویب 4 متمم بودجه در سال گذشته خوانده است. وی، عدم نظارت کافی مجلس بر اقدامات دولت در زمینه صرف تسهیلات بانک‌ها در امور غیرتولیدی را دیگر نقش مجلس در رشد تورم می‌داند و در ادامه به بیان اثرات مخرب هر یک از موارد فوق می‌پردازد.

* اخبار

- طی 6 ماه اخیر، قیمت املاک مسکونی در محدوده غرب تهران 200 تا 300 هزار تومان افزایش داشته است.


 

جام جم

 

1) نگهبانان زن برای جلوگیری از فیلمبرداری‌های غیرمجاز

2) بررسی جام جم از آسیب‌های احزاب و گروههای سیاسی؛ چراغ‌های سبز و قرمز در انتخابات مجلس هشتم

3) مجلس دولت را موظف کرد؛ فروش خانه‌های سازمانی به کارمندان

* در تیتر اول این روزنامه که از گفتگو با سرهنگ حسینی رئیس مرکز انتظامی نیروی انتظامی انتخاب شده، وی از حضور 120 نگهبان زن برای کنترل فیلمبرداری‌های غیرمجاز در تالارهای عروسی و استخرهای زنان خبر داده است.

* در تیتر دوم این روزنامه نیز در مقاله‌ای گزارش‌گونه از روند اجماع و رسیدن به لیست واحد در میان اصولگرایان سخن گفته شده که فعلا روند خوبی را طی می‌کند و در ادامه نیز از جلسات گروههای دوم خردادی درباره انتخابات و محورهای مورد تأکید آنها سخن گفته شده است.

* گزارش: «وابستگی وارداتی، عامل افزایش قیمت روغن»/ص4

در گزارش این روزنامه با اشاره به اینکه 80 درصد تولید روغن کشور به واردات دانه‌های روغنی وابسته است، افزایش قیمت‌های جهانی را موجب تغییرات در قیمت روغن تولیدی داخل کشور عنوان کرده به‌ طوری که بهای انواع روغن از ابتدای امسال تا کنون حدود 50 درصد افزایش داشته است.

* اخبار

- تاج‌زاده به دانشجویان توصیه کرد برای فعال کردن دانشجویان به ویژه در ایام قبل از انتخابات، می‌توانند به برخی استادان اعتراض و کلاسها را تعطیل کنند یا پلاکارد دستشان بگیرند و به شرایط موجود اعتراض کنند. همچنین تظاهرات، میتینگ و سخنرانی راه بیاندازند و فریاد بزنند و اگر هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند یک نوار چسب روی دهانشان بزنند و در دانشگاه رفت و آمد کنند.

* پیام مردمی

- قرار بود برای کارمندان  بن سفرهای ارزان‌قیمت ارائه کنند ولی هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است.

- سازمان بازرسی کشور در 45 کیلومتری بلوار امام رضا (پاکدشت) جلوی زمین‌خواران را بگیرد.

 

مردم سالاری

 

1) دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:‌40 هزار معتاد آزاد می‌شوند

2) پس از دو ماه انتظار؛ بارش نخستین باران پاییزی

3) نرخ بیکاری امسال به 12 درصد افزایش می‌یابد

4) ترافیک تهران 10 درصد افزایش یافت

5) فرافکنی‌ برای پوشش ناکامی‌ها

* این روزنامه در تیتر اول خود به خبر آزادی برخی معتادان پرداخته و آورده که طبق اظهارات اسماعیل احمدی مقدم، 30 درصد زندانیان کشور که حدود 40 هزار نفر هستند فقط جرمشان استعمال مواد مخدر است که به مرور تا یک ماه آینده از زندان خارج شده و دیگر هیچ فردی به جرم اعتیاد به زندان نمی‌رود.

* گزارش واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست درباره وضعیت نیروی کار در ایران عنوان سوم این روزنامه است که در آن آمده، نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های آینده تا 1391، روند صعودی دارد و این نرخ در سال جاری به 12 درصد ‌‌می‌رسد.

* عنوان آخر این روزنامه واکنش نمایندگان مجلس به اظهارات سخنگوی دولت است که به گزارش این روزنامه، برخی نمایندگان مجلس آن را نوعی فرافکنی برای پوشش ناکامی‌ها، ‌دفاع غیرمنصفانه دولت از خودش، ‌فرار به جلو، مساوی دانستن نظام با احمدی نژاد و توجیه برای عدم اجرای وعده‌های دولت تعبیر کرده‌اند.

* یادداشت: «بودجه 87 و مظلومیت بخش فرهنگ»، محمدرضا شکوهی / ص 12

نویسنده در این یادداشت به بررسی سهم فرهنگ در بودجه 87 پرداخته و با اشاره به درخواست 500 میلیارد تومانی وزارت ارشاد و بودجه 386 میلیارد تومانی پیشنهاد شده که علاوه بر نیازهای وزارت ارشاد، نیازهای بخش‌های دیگری را هم که در قانون آمده باید تأمین کند، آن را ناکافی دانسته است و خواستار توجه بیشتری به بودجه فرهنگ شده است.

* یادداشت: «نارسایی‌های نظام بودجه‌ریزی در کشور»، سروش دانش / ص 4

نگارنده با انتقاد از روش بودجه نویسی 87، می‌نویسد که دولت خیلی ساده با برداشتن تبصره‌ها و خلاصه کردن بودجه سال آتی می‌خواهد نظارت نمایندگان مردم بر مصارف بودجه را کاهش دهد تا بتواند بدون تصویب جزئیات بودجه به وسیله نمایندگان مردم، دست خود را برای هزینه کردن منابع عمومی در مسیرهای خارج از چشم‌انداز،‌ باز کند.

* الو... آقای رئیس جمهور!

- آقای رئیس جمهور، واقعاً خاتمی یک الگوی برجسته است برای همه آنان که می‌خواهند راز محبوبیت در قلوب ملت ایران را کشف کنند. اگر جنابعالی نیز همان رویه را در پیش بگیرید، همواره در یاد و خاطره مردم می‌مانید حتی اگر قدرت نداشته باشید.

 

سیاست روز

 

1) اعتراض به برخورد قضایی با دانشجویان عدالت‌خواه ادامه دارد؛ ماجرای فساد اقتصادی در برج جنجالی شیراز

2) سلاح هسته‌ای تل‌آویو تهدیدی برای جهان

3) مجلس: بنزین مازاد مردم خریداری می‌شود؛ دولت: خرید بنزین اضافی شایعه است

* تیتر یک این روزنامه به ماجرای برج 250 میلیاردی شیراز که همچنان به بالاترین مسئولان کشور نسبت داده می‌شود،  اختصاص یافته است. از جمله موضوعاتی که در این مطلب مورد توجه قرار گرفته است، تجمع تعداد زیادی از دانشجویان شیرازی در اعتراض به بازداشت بیش از 10 دانشجوی بسیجی و عدالت‌خواه، که پیگیر مبارزه با مفاسد اقتصادی بودند، می‌باشد.

* سیاست روز در تیتر سوم خود آورده است در حالی که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرده کلیات طرح خرید بنزین مازاد مردم که توسط دولت ارائه شده بود در کمیسیون به تصویب رسیده است، الهام سخنگوی دولت، این مطلب را شایعه دانست و گفت: من چنین طرحی را ندیده‌ام و کمیسیون هم نمی‌تواند مصوبه داشته باشد.

 

قدس

 

1) وجود 15 هزار تخت 50 ساله؛ بیمارستان‌ها با تنفس مصنوعی زنده‌اند!

2) کاسه بانک دولتی زیر نیم کاسه بازار سکه!

3) یک مقام پارلمانی اعلام کرد؛ آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری اروپا در موضوع هسته‌ای

* تیتر دوم این روزنامه گزارشی است از تأثیر دستورالعمل شجاعانه بانک مرکزی مبنی بر حذف تأثیر تاریخ ضرب سکه بر قیمت آن، و آنچه در این مطلب مورد توجه قرار گرفته است عدم وجود پشتوانه برای این گونه دستورالعمل‌هاست که اصلاً فلسفه صدور آنها را زیر سؤال می‌برد. این روزنامه برای اثبات ادعای خود به نقل از یکی از صرافان می‌نویسد بانک مرکزی و اتحادیه،‌ اطلاعیه‌های زیادی صادر می‌کنند، اما برای ما مهم، عرضه و تقاضای بازار است! البته بسیاری به آگاهان از صدور چنین دستورالعملی خوش‌بین هستند و می‌گویند این طرح موفق خواهد شد و اگر تمامی واحدها به این امر گردن نهند، ‌وضعیت مطلوبی خواهیم داشت. قدس یکی از علل این اختلاف قیمت بین سکه‌های قدیمی و جدید را راه‌اندازی صندوق پس‌انداز قرض‌الحسنه توسط بانک رفاه می‌داند، چرا که این بانک از دریافت سکه‌های ضرب شده قبل از سال 80 خودداری می‌کند یا ‌آنها را حداقل 10 هزار تومان زیر قیمت می‌پذیرد.

* پیام مردمی

- در حالی که سرپرستی کامل فرزندانم بر عهده من است، فقط چون بیمه شده پدرشان هستند، نمی‌توانم برای آنها سهام عدالت بگیرم!

- به جای جمع‌آوری ما دست فروشان که تنها راه درآمد ما همین کار است، بازارچه‌هایی ایجاد کنید تا ما در آنجا مشغول شویم.

 

سایر روزنامه ها

 

حزب‌ا...

* سرمقاله: «آمار یا واقعیت»/ ص 1

نویسنده این سرمقاله ضمن اینکه تأکید می‌کند گرایش‌های عدالت‌طلبانه، دوری از فساد و رانت‌خواری غیرقابل انکار است، اما بی‌توجهی دولت به آمار منتشره و پافشاری بر تبعیت گرانی‌های اخیر از قیمت‌های جهان، را از نکات قابل انتقاد می‌داند. نگارنده با اشاره به آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، چنین نتیجه می‌گیرد که نه تنها امکان تحقق هدف تورم تک‌رقمی میسر نیست بلکه در بهترین حالت باید امیدوار باشیم که رشد نقدینگی و تورم در همین سطح باقی بماند. وی در توضیح انتقادات خود از دولت تأکید می‌کند که بازی کردن با اعداد و ارقام و زیر سؤال بردن تورم، آن هم زمانی که فشار گرانی بر مردم به خوبی مشهود است در شأن دولت اصولگرا نیست و پافشاری سخنگوی دولت بر تبعیت گرانی‌های اخیر از افزایش جهانی قیمت‌ها را دلیل بر این می‌داند که دولت هنوز هم تعریف درستی از گرانی‌ها ندارد، چرا که در شرایط عادی بالا رفتن ارزش کالاهایی همچون نفت و طلا که به نوعی دارایی مردم ایران محسوب می‌شود، باید به نفع مردم ارزیابی شود.

 

فرهنگ آشتی

- تریبون آزادی با موضوع دستاوردهای دولت نهم در دانشگاه صنعتی تبریز برگزار شد. اعتراض به عدم معرفی مفاسد اقتصادی از سوی رئیس‌جمهور موضوعی بود که دانشجویان بسیج و انجمن اسلامی در مورد آن اتفاق نظر داشتند.

 

کاروکارگر

1) اعلام حمایت هزاران کارگر در سراسر کشور از قانون کار

* این روزنامه به تجمع کارگران در هفدمین سالگرد تصویب قانون کار در حرم امام(ره) به عنوان تیتر یک پرداخته است. به گزارش این روزنامه، مهم‌ترین موضوع تجمع کارگران معترض، بیم تغییر در قانون کار است و آنان اعلام نمودند که با حذف کوچک‌ترین جنبه‌های حمایتی این قانون مخالف هستند. به‌زعم کارگران، قانون فعلی یادگار حضرت امام(ره) و حاصل اندیشه‌های شهید بهشتی است. این گزارش در ادامه آورده که، به دلیل نفوذ مخالفان قانون کار، برگزاری تجمع اعتراضی و گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار در محلی به غیر از حرم امام(ره) مقدور نبوده است. در انتهای این گزارش، متن قطعنامه پایانی این تجمع که قرائت شده درج گردیده است.

 

 

 

یک چیز می تواند همه چیز را دگرگون کند؛ انتخاب

 

 هدف و چسبیدن به آن. «اسکات رید»

 

برای رسیدن به هدف، اراده و توان و صبر نیاز است. «حسین بهزاد»

 

اعتماد به نفس، نخستین راز موفقیت است. «امرسون»

 

تیتر اول روزنامه‌های صبح مورخ 28/8/86

 

کیهان: پیشنهاد 11 ماده‌ای ایران به نشست ریاض؛ سقوط ارزش دلار بحث اصلی اجلاس اوپک

اعتمادملی: گزارش تحقیق و تفحص مجلس کلید زد؛ نزاع خودروسازان داخلی

ایران: رئیس‌جمهور در اجلاس سران صادرکننده نفت مطرح کرد؛ 11 پیشنهاد ایران به اوپک

اعتماد: در پایان سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به اسلام‌آباد افشا شد؛ افزایش نگرانی از ناامنی زرادخانه اتمی پاکستان

 رسالت: در  اجلاس ریاض مطرح شد؛ 11 پیشنهاد احمدی‌نژاد به اوپک

آفتاب یزد: تلاش سوئیس برای گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا

جمهوری اسلامی: در بیانیه سومین اجلاس سران اوپک در ریاض اعلام شد؛ تصمیمات اوپک برای مواجهه با جهانی‌سازی و ثبات بازار انرژی

همبستگی: سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران: زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر مشخص نیست

تهران امروز: مجلس با تصویب یک فوریت وارد عمل شد؛ تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس

همشهری: رئیس‌جمهوری 4 وزیر اقتصادی را فراخواند؛ تشکیل گروه ویژه برای جلوگیری‌ از بحران در بورس

دنیای اقتصاد: وزارت اقتصاد ضمن هشدار نسبت به ظهور علائم بیماری هلندی اذعان کرد؛ شکست حساب ذخیره ارزی

سرمایه: طی 10 سال گذشته در میدان گازی پارس جنوبی رخ داد؛ برداشت قطر 36 میلیارد دلار بیشتر از ایران

جام‌جم: کارت‌های سوخت رمزدار می‌شود

مردم‌سالاری: نمایندگان از هیأت رئیسه مجلس به دلیل عدم پیگیری سؤالاتشان انتقاد کردند؛ وزیران غیرپاسخگو

حزب‌ا...: ابهام و اجمال قوانین اقتصادی فراهم آورده است؛ حاشیه امن مفسدان اقتصادی

سیاست‌روز: سرپرست مجتمع قضایی امور اقتصادی با اشاره به کاهش پرونده‌های فساد اقتصادی و پولشویی: فساد کاهش یافته؛ جراید سیاه‌نمایی می‌کنند

قدس: «هاآرتص» از پیشنهاد واشنگتن به تل آویو خبر داد؛ آمریکا: باید با ایران هسته‌ای کنار بیاییم

خراسان: 11 پیشنهاد ایران در اجلاس سران اوپک

جوان: جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج خبر داد؛ نمایش اقتدار بسیجیان در 400 شهر کشور

ابتکار: نفت اوپک با ارز جدیدی به بازار جهانی عرضه می‌شود؛ 11 پیشنهاد احمدی‌نژاد به اوپک

صدای عدالت: بزرگترین شرکت نفتی جهان سوخت

کاروکارگر: در آستانه 29 آبان؛ محجوب مخالفان قانون کار را به مناظره فراخواند

حمایت: از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد؛ پیشنهادهای ایران به سران اوپک

فرهنگ‌آشتی: نشست 1+5 بروکسل لغو شد؛ نگرانی‌ غربی‌ها از تصمیم چین

ابرار: کمیسیون برنامه و بودجه طرح عرضه آزاد بنزین را تصویب کرد

 

کیهان

 

 

1) سقوط ارزش دلار، بحث اصلی اجلاس اوپک

2) پیغام آمریکا به اسرائیل: باید با ایران هسته‌ای کنار آمد

3) برف، باران و سرما از پس فردا در سراسر کشور

4) وضعیت استخدامی معلمان حق التدریس در دستور کار مجلس قرار گرفت

5) طلا نخرید، باز هم ارزان تر می‌شود

* پیشنهاد 11 ماده‌ای رئیس جمهور به نشست ریاض برای جایگزینی ترکیبی از ارزهای معتبر به جای دلار در معاملات نفتی، موضوعی است که کیهان در تیتر امروز خود کار کرده است. به نوشته کیهان سعودالفیصل در واکنش به این پیشنهاد، اظهار داشته که این اقدام موجب بی‌ارزش‌تر شدن دلار خواهد گردید. این روزنامه افزوده است که بر اساس خبرهای دریافتی، اجلاس سران در پشت درهای بسته، به طور کلی تحت‌الشعاع سقوط ارزش دلار قرار گرفته است.

* کیهان در تیتر دیگر خود به نقل از روزنامه «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی آورده که آمریکایی‌ها به اسرائیل پیغام داده‌اند با ایران هسته‌ای کنار بیاید و در حال حاضر امکان حمله نظامی به این کشور وجود ندارد. به نوشته این روزنامه رژیم صهیونیستی، آمریکا معتقد به گفتگو با ایران و سوریه است،‌ اما اسرائیل معتقد است باید با سوریه مذاکره و به ایران حمله نظامی کرد.

* این روزنامه در گزارش اقتصادی امروز خود، از روند نزولی قیمت طلا سخن به میان آورده و آن را نتیجه سقوط ارزش آن در بازارهای جهانی دانسته است. کیهان به خوانندگان خود توصیه کرده  که از خرید سکه و طلا خودداری کنند چرا که این روند تا چند روز آینده همچنان ادامه خواهد یافت.

* سرمقاله: «فرصتی برای انصاف ورزیدن»، مهدی محمدی  / ص 2

نگارنده با تحسین سیدمحمد خاتمی و کمال خرازی در خصوص صداقت داشتن وتأیید عملکرد دولت نهم در به ثمر رسیدن پرونده هسته‌ای در آژانس، از حملات بی پروای اصلاح طلبان علیه سیاست خارجی دولت انتقاد کرده است. به نوشته وی، اصولاً برای برخی اصلاح طلبان، پرونده هسته‌ای اصالت ندارد و آنها در فکر ارتقاء سطح روابط با غرب هستند. به اعتقاد نگارنده این سرمقاله اصلاح طلبان با تأکید ویژه بر واقع گرایی در عرصه سیاسی خارجی، در واقع خواهان توجه ویژه به قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا بوده و معتقد به فرمانبری از بزرگان جهان هستند.

* یادداشت: «هنوز فراموش نشده است»، مهدی منصوری / ص 14

سخنان یکی از مقامات دولت اصلاحات در خصوص ارتقاء سطح ایمان و سلامت نفسانی در دولت خاتمی مورد توجه نویسنده قرار گرفته و طی 4 بند سعی کرده مثالهای نقض این ادعا را مطرح نماید. وی سپس به حمله این مقام اصلاح طلب به سیاست فرهنگی دولت نهم اشاره کرده و نوشته که بر فرض دولت نهم فعالیت فرهنگی مطلوبی نداشته باشد، اما به هر حال به ابتذال دامن نزده است.

* یادداشت: «مگر دانستن حق مردم نیست؟!»، دکتر علیرضا حیدری / ص 14

راقم این سطور، در یک مقاله تحلیلی سعی کرده که نشان بدهد روزنامه اعتماد چندی است در صفحات اندیشه خود، بیشتر از کسانی بهره برده است که سابقه عناد و دشمنی با اسلام و انقلاب در پرونده خود دارند.

* یادداشت: «انتقاد یا انتقام؟!»، احمد برزگر / ص 14

نگارنده با ارسال نامه خود به کیهان، نسبت به اعتراض روزنامه‌های اصلاح طلب به برگزیده شدن کیهان به عنوان منتقد برتر واکنش نشان داده و سعی کرده رفتار آنان را تحلیل نماید. وی معتقد است روزنامه‌های اصلاح طلب دیگر پا را فراتر از انتقاد گذاشته و با رویکرد تخریبی و  انتقامی به پوشش اخبار دولت می‌پردازند.

* یادداشت: «لزوم تغییر سال مالی دولت»،‌ خسرو نوروزی منعم / ص 6

وی با اشاره به تغییر اوضاع کشور در آستانه نوروز و حمله یکباره مردم به بانکها و افزایش نقدینگی، از دولت انتقاد کرده که چرا سال مالی خود را تغییر نمی‌دهد تا از شدت نقدینگی اقتصاد کشور بکاهد. به نوشته وی، نهادهای دولتی با نزدیک شدن به پایان سال مالی خود،‌ سعی می‌کنند تا اعتبارات اختصاص یافته را هزینه کنند و این بر مشکلات کشور  می‌افزاید. به عقیده وی، بارها مشاهده شده نهادهای دولتی برای دستیابی به این هدف خود اجناسی خریداری می‌کنند که اساساً هیچ فایده‌ای برای آن نهاد ندارد.

* اخبار

- خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر، از تغییر کاربری و انتقال ساختمان‌های اداری و دولتی در اراضی عباس آباد خبر داد.

 

اعتمادملی

 

1) گزارش تحقیق و تفحص مجلس کلید زد؛ نزاع خودروسازان داخلی

2) در دیدار با محققان مصری بیان شد؛ خاتمی: در تنش‌زدایی ناموفق نبوده‌ام

3) چاوز برای هفتمین بار به تهران می‌آید

4) 6179 میلیارد تومان کسری بودجه در 6 ماه

* اعتمادملی در عنوان اول خود به پس‌لرزه‌های قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور پرداخته است. «ظالمانه» ، «مغرضانه» و «غیرکارشناسانه» خواندن این گزارش و حملات شدید به ایران خودرو پس‌لرزه‌ای هستند که توسط قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت سایپا بیان شده و  اعتمادملی در گزارش مفصلی آن را پوشش داده و جنگ خودروسازان را با معماری خاص و پیچیده مافیای خودرو در ارتباط دانسته است.

* این روزنامه در عنوان دوم خود اظهارات خاتمی در دیدار با اساتید و محققان مصری شرکت‌کننده در همایش «گفتگوی  ایران و عرب» را پوشش داده  است. خاتمی در این دیدار به دفاع از سیاست خارجی خود در قبال خاورمیانه و به ویژه در روابط متقابل با مصر پرداخته است. سیدمحمد صدر مدیرکل سابق عربی- آفریقایی وزارت خارجه و الهه کولایی نیز در این دیدار تحلیل‌های خود از مسائل منطقه را بیان کردند.

* اعتمادملی در تیتر چهارم خود با اشاره به اظهارات چند ماه پیش معاون پارلمانی و امور استانهای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت نهم مبنی بر عدم مواجه بودن دولت با کسری بودجه، کسری بودجه 6179 میلیارد تومانی نیمه نخست سال جاری را دلیلی بر غیرواقعی بودن این اظهارات دانسته و نوشته افزایش هزینه‌های جاری دولت نهم کسری بودجه را بر بدنه دولت انقباضی تحمیل می‌کند. این گزارش به صورت مفصل به تفاهم دولت و مجلس درباره حذف تبصره‌های بودجه 87 پرداخته و آن را بازگشت به نقطه صفر دولت خوانده است.

* سرمقاله: «هم‌اندیشی اندیشمندان اصلاح‌طلب جهان اسلام»/ص1

نویسنده سرمقاله به همایش «گفتگوهای ایران و عرب؛ نگاه مصری، نگاه ایرانی» می‌پردازد و آن را موجب ایجاد زبان مشترک میان اصلاح‌طلبان جهان اسلام و کم‌رنگ شدن فریادهای تندرو می‌داند. نویسنده سپس به همسویی متفکران عرب در  اعتمادسازی رفتار ایران در دیگر حوزه‌ها به عنوان دستاورد دیگر این همایش اشاره کرده و می‌نویسد: اندیشمندان عرب توان شکل‌دهی به افکار عمومی جهان عرب را داشته و این خود می‌تواند در چگونگی مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران اثربخش باشد. مصر یکی از ایستگاه‌های رایزنی درباره پرونده هسته‌ای برای جهان غرب است و در شکل‌دهی ائتلاف دیپلماتیک در مواجهه با برنامه‌های ایران نقش بسزایی ایفا می‌‌کند.

* یادداشت: «نه شرقی ما می‌لنگد»، عباس نصر/ص8

نویسنده در این یادداشت که در ویژه‌نامه 4 صفحه‌ای سیاست اعتمادملی و در کنار یادداشت‌هایی مبنی بر تحلیل موقعیت ایران در منطقه و دنیا به بهانه برگزاری همایش ایران و مصر، به چاپ رسیده به تاریخچه شعار نه شرقی و نه غربی می‌پردازد و به  افراط و تفریط در دیپلماسی کشور بعد از انقلاب می‌پردازد. به باور نگارنده بعد از انقلاب دیری نپایید که اصرار بر طرد غرب ما را به سوی شرق کشاند و کار به جایی کشید که با آنها پسرخاله شده‌ایم. نویسنده در ادامه یادداشت به عواقب و خطرات افراط در پیوند کشور با قدرت‌های شرقی و مشکلات ناشی از آن می‌پردازد.

* گزارش: «سهمیه‌بندی برای تغییر در کابینه»، احسان مهرابی/ص2

نویسنده گزارش با اشاره به اظهارات چند تن از نمایندگان مبنی بر پیش‌بینی تغییرات دیگر در کابینه، قائل به نوعی سهمیه‌بندی از طرف رئیس‌جمهور در تغییرات کابینه است. وی در  ادامه به اظهارات انتقادی نمایندگان از دولت و تغییرات گسترده و بیش از حد در کابینه پرداخته و در نهایت می‌نویسد به این ترتیب نمایندگان مجلس باید امیدوار باشند که احمدی‌نژاد به سهمیه سالی دو تغییر قانع باشد و با تغییر جدید آنان را به زحمت نیندازد.

* گزارش: «وضعیت مخاطره‌آمیز سازمان تأمین اجتماعی»/ص6

این گزارش سخنرانی محسن ایزدخواه را در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد و در جمع پژوهشگران علوم اجتماعی و اقتصادی منعکس کرده است. معاون حقوقی و امور مجلس سابق سازمان تأمین اجتماعی، مشاور مدیرعامل سازمان، مؤسس و رئیس هیأت مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در این سخنرانی به آسیب‌شناسی وضعیت موجود سازمان تأمین اجتماعی پرداخته است.

* اخبار

- نمایندگان مجلس به همراه شرکت‌کنندگان در دومین اجلاس عمومی مجمع مجالس آسیایی دیشب شام را میهمان محمدباقر قالیباف شهردار تهران بودند.

- علی الدباغ سخنگوی دولت عراق خواستار گفتگوی ایران و آمریکا شد. این درخواست در حالی تکرار می‌شود که برخی ادعاهای مقامات نظامی آمریکا مبنی بر آنچه ارسال تسلیحات ایران به عراق می‌خوانند کاهش یافته است.

- به دنبال افزایش قیمت خودرو میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در تذکری به وزیر صنایع و معادن خواستار اعلام علل افزایش قیمت انواع خودرو و لزوم بررسی عوامل گرانی و چاره‌اندیشی برای مقابله با رشد بی‌رویه قیمت خودروها شد.

* پیام مردمی

- من دانشجوی دانشگاه بهداشت کار هستم. این دانشگاه سراسری تصمیم گرفته است دانشجویان شبانه را از سرویس و حق غذا محروم کند و دلیل آن را کاهش بودجه اعلام کرده است اگر مسأله کاهش بودجه صحت دارد پس چرا در حال بازسازی ساختمان دانشگاه هستند.

- من در شهرک صنعتی اشتهارد کارخانه‌ای دارم از زمان سهمیه‌بندی بنزین به دلیل فاصله کارخانه با تهران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌ام از جناب آقای احمدی‌نژاد می‌خواهیم به ما بگویند ما چه کار کنیم؟ هیچ‌کس پاسخگوی ما نیست.

 

 

ایران

 

1) رئیس‌جمهور در اجلاس سران صادرکننده نفت مطرح کرد؛ 11 پیشنهاد ایران به اوپک

2) سرپرست حج هما در گفتگو با ایران: زائران روزانه با 8 پرواز به عربستان می‌روند

3) سخنگوی دولت: قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد

* پیشنهادات رئیس جمهور کشورمان به سران کشورهای صادرکننده نفت در زمینه عدم وابستگی معاملات نفتی به دلار، تدوین برنامه جامع برای تولید، طراحی سازوکار پولی و مالی مناسب و... در عنوان نخست این روزنامه منعکس شده است.

* اخبار

- سرافراز یزدی، نماینده مشهد گفت: منظور بنده از نزدیکی محرابیان با رئیس‌جمهوری، گروه خونی سیاسی بوده است.

- نیازی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بازدید از اداره کل بازرسی استان خراسان رضوی از عزم جدی این نهاد نظارتی در برخورد با مصادیق اسراف در مجموعه دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

- منابع آگاه در دمشق اعلام کردند: ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه با هدف انجام پاره‌ای هماهنگی‌ها، هفته جاری رهسپار تهران می‌شود.

- معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: واردات بنزین ظرف هفت ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 85 حدود 50 درصد کاهش یافته است.

* پیام مردمی

- به علت فروش داروهای دامی و مرغی در خارج از مراکز رسمی توزیع، توسط افراد بدون صلاحیت، امنیت شغلی دامپزشکان داروخانه‌دار به‌خطر افتاده است.

- تعدادی از دانشجویان مرکز تربیت معلم امام خمینی گرگان هستیم که از ابتدای سال تاکنون هیچ‌گونه حقوق و مزایایی دریافت نکرده‌ایم.

- ما از کارمندان شرکت «ایستمان پیجر صنعت» هستیم که 15 ماه است حقوق خود را نگرفته‌ایم، به کسانی هم که استعفا می‌دهند چک‌های مربوط به یکسال و نیم بعد را می‌دهند؟ چه باید بکنیم؟

- مشکلات مربوط به کارت هوشمند سوخت نیز در 2 پیام مطرح شده است.

 

اعتماد

 

1) افزایش نگرانی از ناامنی زرادخانه اتمی پاکستان

2) گفتگو با هاشمی طبا؛ فوتبال ما را زیر بار کاپیتولاسیون بردند

3) خانه شاملو موزه‌می شود، حراج منتفی شد

4) معاون وزیر بهداشت: قاچاق دارو جایگزین قاچاق بنزین شده است

5) افت شاخص بورس تهران به زیر 10 هزار

* اعتماد در شماره امروز خود مصاحبه‌ای را با هاشمی طبا به چاپ رسانده و طی آن نسبت به سیاست و عملکرد دولت نهم در حوزه ورزش انتقاد کرده است. وی در این مصاحبه مفصل گفته تمام طرح های دولت نهم در زمینه اقدامات عمرانی ورزش در دوره من آغاز شده، اینها تعدادی از همان 4 هزار واحد نیمه تمام بودند؛ برخی از واحدها هم پس از من هیچ پیشرفتی نداشته اند.

* سرمقاله: «دولت عقل»، محسن امین زاده / ص 7

معاون وزیر خارجه در دولت خاتمی با نوشتن سرمقاله امروز اعتماد، به شرح دستاوردهای دولت اصلاحات پرداخته و نوشته که چگونه این دولت توانست ریسک پذیری اقتصاد ایران را پایین آورد. وی در نوشته خود افوزده که پیشرفت های ایران در حوزه تکنولوژی های حساس،‌ تنها به قیمت اعتمادسازی دولت خاتمی و در فضای گسترش همکاری های جهانی محقق شده است.

* یادداشت: «اگر روزی یکی از سیاستگذاران را ببینم»، هادی مرزبان / ص آخر

نگارنده که یکی از خبرنگاران تئاتر و سینما است، ‌از وضعیت معیشتی هنرمندان و بازیگران انتقاد کرده و نوشته علیرغم این که وزیر ارشاد گفته بودجه فرهنگی از 2 درصد به 10درصد افزایش یافته اما هیچ تغییری در وضع هنرمندان رخ نداده است.

* گزارش: «هوگو چاوس یک بار دیگر در تهران» / ص 2

به نوشته اعتماد در حالی هوگو چاوس برای چندمین بار وارد تهران‌می شود که پایه این روابط را سید محمد خاتمی بنا نهاد و احمدی نژاد آن را ادامه داد.

* یادداشت: «از خوش اقبالی به بداقبالی»، منصور بی‌طرف / ص 4

وی با توصیف دولت نهم به خوش اقبال ترین دولت پس از انقلاب به دلیل افزایش درآمدهای نفتی، ‌نوشته با وجود این، به دلیل آن که دولت نهم ساختارسازی نکرده و این درآمدها را هدر داده، به بداقبال‌ترین دولت تبدیل شده است.

* اخبار

- شنیده شده حضور چند سگ بمب یاب آلمانی برای کنترل محیط هایی که رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات حاضر شده بود، اعتراض نمایندگان مجلس را برانگیخته است.

- آیت ا... جوادی آملی ضمن رد دعوت مسئولان برای حضور در نمایشگاه قرآن، گفته است: مگر دولت های قبلی چه اشتباهی کرده اند که دولت نهم اینقدر رؤسای آنها را سرزنش می کند؟ مگر خود دولت نهم چه گلی به سر مردم زده است؟

* پیام مردمی

- آیا سایر بچه ها هم می توانند در ازای تصاحب یک دوچرخه، رئیس جمهور را دوست بدارند؟!

 

رسالت

 

1) در اجلاس ریاض مطرح شد: 11 پیشنهاد احمدی‌نژاد به اوپک

2) خبرگزاری فرانسه: نشست 1+5 به‌دلیل عدم حضور چین لغو شد

3) آمریکا خطاب به اسرائیل: باید با ایران هسته‌ای کنار بیاییم

* سخنان رئیس‌جمهور در سومین اجلاس سران اوپک در کشورهای عربستان به عنوان تیتر یک این روزنامه برگزیده شده است که وی 11 پیشنهاد خود را حول محور تقویت اوپک، جلوگیری از مداخله قدرت‌ها و نیز حفظ منابع برای آیندگان مطرح کرده است.

* لغو نشست 1+5 به‌دلیل عدم حضور نماینده چین در بروکسل (محل برگزاری این نشست) در تیتر دوم این روزنامه منعکس شده است. بر این اساس، هنوز زمان جدیدی برای نشست یاد شده، تعیین نشده است.

* خبر روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مورد جلسه هفته گذشته مرکز امنیت ملی اسرائیل و شورای روابط خارجی آمریکا پیرامون نحوه تعامل با ایران، دیگر موضوع مدنظر رسالت بوده که در این خبر، به نقل از هاآرتص آمده است که آمریکا به اسرائیلی پیشنهاد کرده با ایران هسته‌ای کنار بیاید.

* یادداشت: «اصولگرایان؛ ضرورت تحول در مدیریت تشکیلاتی»، امیر محبیان/ ص 2

نویسنده این ستون با اشاره به اینکه اصولگرایان بعضاً هنگامی که قصد دارند از مسیر تصمیمات تشکیلاتی خارج شوند، از اصطلاحی به‌نام احساس تکلیف یعنی وظیفه محوری سود می‌جویند تأکید می‌کند که چه بسا این احساس ما به جای اثرگذاری، موجب درهم شکستن ائتلاف‌ها و اتلاف نیرو شده است. محبیان با یادآوری حضور گرایش‌های متعدد در جناح اصولگرا، شناسایی این گرایش‌ها را ضرورت اول و مدیریت آنها را ضرورت بعدی نامیده و تأکید کرده است که باید از احساس فردی خارج شد و به مدیریتی نوین بر پایه مدیریت فرآیندگرا دست یافت.

* پیام مردمی

- اخیراً در برخی از مغازه‌های شهر تهران، سوسیس‌هایی از کشور آلمان به نام بوک به فروش می‌رسد که محتوای آن 70 درصد گوشت خوک است.  با برخی اداره‌هایی که برای اطلاع به آنها تماس گرفته شد به این شرح است: دامپزشکی، بهداشت، 124، معاونت غذا و دارو، تعزیرات حکومتی، شهرداری منطقه 3 و دانشگاه علوم پزشکی. فکرمی‌کنم حرف مرا کسی باور ندارد من هنوز به رئیس‌جمهور محترم تلفن نزده‌ام.

- ضروری است مسئولان محترم با کنترل اجناس و قیمت‌ها به خصوص میوه و سبزی که از مهم‌‌ترین منابع تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است، با گران‌فروشان مقابله کنند.

 

 

آفتاب یزد

 

1) تلاش سوئیس برای گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا

2) حسینی: هنوز روس‌ها زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را مشخص نکرده‌اند

3) فرهاد رهبر: در بودجه‌نویسی جدید مقصد نهایی دولت مشخص نیست

* عنوان نخست این روزنامه به سخنان رئیس‌جمهور سوئیس در گفت‌وگو با هفته‌نامه «NZZ» اختصاص یافته که وی بر نقش کشور خود مبنی بر میانجی‌گری و درخواست برای مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا تأکید کرده است.

* طرح برخی انتقادات به شیوه جدید بودجه‌نویسی دولت از سوی فرهاد رهبر رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در گفتگو با ایسنا، در عنوان سوم این روزنامه انعکاس یافته است. وی در این گفتگو از کاهش اختیارات و حقوق نظارتی مجلس انتقاد کرده است.

* سرمقاله: «مردم بودجه بنویسند؟!»/ ص 1

نویسنده با اشاره به آنچه که علاقه وافر اکثر سیاستمداران برای حفظ و توسعه نقش خود در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌خواند، از دخالت برخی کارگزاران در مردمی‌ترین امور همچون فریضه امر به معروف و نهی از منکر و عرصه نقد گلایه می‌کند. وی در ادامه از اینکه دولتمردان به خود حق می‌دهند - «منتقدان خوب» را شناسایی و از سایر منتقدان بخواهند که «انصاف» را از منتقدان «دولت پسند» یاد بگیرند انتقاد کرده و ضمن یادآوری برخی اشکالات شیوه جدید بودجه‌نویسی دولت که به کاهش نقش نظارتی مجلس می‌انجامد، از نقد صرفاً تریبونی نمایندگان مجلس از شیوه جدید انتقاد کرده و در پایان می‌آورد: راستی آیا نمایندگان مجلس و برخی از سیاستمداران با تریبونی کردن این موضوعات، می‌خواهند بودجه‌نویسی را به مردم محول کنند تا خود از برخی رودربایستی‌ها موجود با دولت نیز خلاصی یابند؟

* گزارش: «دلایل عدم پیشرفت برخی مصوبات استانی از زبان نمایندگان مجلس»/ ص 1

این روزنامه در گزارش خبری صفحه اول خود، انتقادهای نمایندگان فراکسیون‌های مختلف مجلس نسبت به کندی پیشرفت پروژه‌های مصوب سفرهای استانی هیأت دولت را منعکس کرده است. نمایندگان دامغان، رشتخوا و خواف، بهشهر و چهارمحال و بختیاری از جمله نمایندگانی هستند که از روند کند اجرای مصوبات استانی دولت انتقاد نموده‌اند.

* پیام مردمی

- مشکلات مربوط به سهمیه‌بندی سوخت، سهام عدالت، بیکاری، بازنشستگان و انتقاد از شیوه جدید بودجه‌نویسی دولت در 5 ستون پیام مردمی این روزنامه انعکاس یافته است.

 

جمهوری اسلامی

1) در بیانیه سومین اجلاس سران اوپک در ریاض اعلام شد: تصمیمات اوپک برای مواجهه با جهانی سازی و ثبات بازار انرژی

2) در هفته بسیج انجام می‌شود: رزمایش بزرگ بسیجیان با حضور میلیونها بسیجی در سراسر کشور

3) مجلس یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدام معلمین حق التدریس را تصویب کرد

4) اعتصابات فرانسه به دانشگاه‌ها کشیده شد

* یادداشت: «وازکتومی سیاسی در مجلس»، علی تنها / ص3 

نگارنده در این نوشته به افزایش انتقاد نمایندگان از ناهموار بودن مسیر نظارتی مجلس بر مجموعه‌های دولتی سخن به میان ‌آورده و معتقد است هیأت رئیسه مجلس در مقام پاسخگویی به شائبه‌هایی که به کرات از سوی جناح‌ها در مجلس عنوان می‌شود قادر به دفاع از عملکرد خود نبوده است. وی می‌افزاید: هیأت رئیسه مجلس با این رویکرد و با جلوگیری از تکثر مطالبات اجتماعی ملت خود را به وازکتومی سیاسی سپرده‌اند.

* اخبار

- دولت در نظر دارد امتیاز دو روزنامه سراسری را خارج از نوبت در جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات به تصویب برساند این دو روزنامه تحت پوشش برخی شرکتهای دولتی در انتخابات آینده حامی دولت خواهند بود.

- در نتیجه اعتراض تعدادی از دستگاه‌های فرهنگی و توصیه بعضی از بزرگان بودجه 4 دستگاه فرهنگی از زیر مجموعه وزارت ارشاد خارج و دارای ردیف‌های مستقل شدند.

- فرهاد رهبر رئیس سابق سازمان مدیریت گفت: ‌افزایش اختیارات اجرایی قوه مجریه نباید به قیمت محدود شدن اختیارات و حقوق نظارتی مجلس باشد.

* پیام مردمی

- در شرایطی که هنوز شرکت مخابرات سیم کارت تلفن همراه افرادی که قبلا ثبت نام کرده‌اند را تحویل نداده چرا دوباره اقدام به ثبت نام کرده است.

- اداره بیمه جدیداً اعلام کرده کسانی که در طول سال تصادف نکرده و از بیمه استفاده نمی‌کنند فقط طی سه سال می‌توانند از تخفیف بیمه استفاده کنند چرا تشویق برای با احتیاط رانندگی کردن را محدود به سه سال کرده‌اند.

 

همبستگی

 

1) سخنگوی وزارت خارجه: زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر مشخص نیست

2) دبیرکل سازمان ملل: جهان در آستانه فاجعه اقلیمی است

3) سخنگوی شورای شهر تهران: انتقال ساختمانهای اداری دولتی از اراضی عباس‌آباد

* تیتر اول این روزنامه به بررسی سابقه نیروگاه بوشهر از پیش از انقلاب تا کنون پرداخته و با اشاره به سخنان روز قبل حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه، از امروز و فردا کردن روسیه برای راه‌اندازی این نیروگاه گله کرده است.

* یادداشت: «روابط مدنی ایران و مصر»، محمدعلی ابطحی/ص3

نویسنده که خود از یاران غار خاتمی، رئیس‌جمهور سابق است، با اشاره به پیگیری‌های آن دولت برای برقراری روابط سیاسی با مصر، نیل به این هدف را به آن سبب که نیروهای امنیتی، حاکم بر مصر هستند و دیپلمات‌ها و سیاسیون هیچ‌کاره‌اند، ناممکن اعلام می‌کند و دکتر احمدی‌نژاد را به دلیل بی‌توجهی به این نکته و تلاش بی‌حاصل برای برقراری ارتباط با این کشور عربی مورد ملامت قرار می‌دهد.

* اخبار

- رئیس‌جمهور در جلسه اخیر خود در خصوص تصمیم‌گیری در مورد خرید شکر مازاد کارخانجات، به دلیل اینکه صورتهای مالی کارخانجات سودآور بوده است، با خرید شکر مازاد کارخانه‌های داخلی به مابه‌التفاوت 160 تومانی مخالفت کرده است.

- یک نماینده مجلس که خواست نامش فاش نشود، از سفرهایی که یک شرکت خدمات دهنده تلفن همراه برای نمایندگان مجلس هفتم تدارک می‌دید، پرده برداشت.

 

 

تهران امروز

 

1) با تصویب یک فوریت توسط مجلس: تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس

2) فشارهای سیاسی برای حذف شهردار منتخب مردم رشت

3) به دلیل تعیین تکلیف نشدن بهره مالکانه صورت گرفت؛ شاخص بورس در سراشیبی

* این روزنامه تیتر دوم خود را به فشارهای وزارت کشور برای برکناری شهردار رشت و انعکاس اظهارات خاکسار، شهردار این شهر، اختصاص داده است. خاکسار ضمن  اشاره به سوابق و تجربیات خود و رضایت مردم و اعضای شورای شهر از عملکرد وی، امضا نکردن نامه وزارت کشور توسط معاون عمرانی وزیر کشور را غیرقانونی خوانده و تأکید کرده که بی‌تجربه خواندن وی امری سیاسی است.

* این روزنامه در تیتر سوم خود گزارش داده است که دیروز به دنبال کاهش ارزش سهام شرکتهای فولادی و معدنی در بورس تهران، شاخص کل، 50 واحد  دیگر کاهش یافت و به 9 هزار و 76/997 واحد رسید که از ابتدای مهر ماه تا کنون حدود 400 واحد کاهش نشان می‌دهد. تحلیل این روزنامه اینست که موضوع بهره مالکانه و احتمال افزایش حق بهره‌برداری از معادن در کنار انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی قیمت سنگ آهن در ماههای آینده که می‌تواند هزینه تمام شده فولاد در کشور را به طور چشمگیری افزایش داده و موجبات کاهش حاشیه سودآوری شرکتهای فولادی را فراهم آورد، روند نزول شاخص بورس را تشدید نموده است.

* یادداشت: «مذاکراتی تحت تأثیر گزارش آژانس»، محمد سلطانی‌فر/ص2

نویسنده ضمن اشاره به مفاسد گزارش اخیر البرادعی، تأکید می‌کند که جواد وعیدی باید این گزارش را محور مذاکرات قرار داده و از طرف اروپایی بخواهد تا فشارهای تبلیغاتی خود را کاهش دهد، چرا که این فشارها مقدمات تضعیف روند گفت‌وگو در این خصوص را فراهم می‌کند. به نظر نگارنده با توجه به تحولات مثبت اخیر، دیدار وعیدی و معاون سولانا و دیدار آتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دبیر شورای عالی امنیت ملی قاعدتاً باید زمینه را برای جلوگیری از صدور قطعنامه بعدی فراهم کند.

* اخبار

- محمد خوش‌چهره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،  افزایش نرخ تورم را ناشی از سه عامل تزریق بی‌جهت پول به جامعه، فشار ناشی از هزینه و عوامل روانی عنوان کرد.

 

همشهری

 

1) رئیس جمهوری 4 وزیر اقتصاد را فراخواند: تشکیل گروه ویژه برای جلوگیری از بحران در بورس

2) همکاری در ریاض

3) سازمان حفاظت محیط زیست: ‌ادامه تولید موتور پیکان غیرقانونی است

* این روزنامه با اشاره به رکود 10 روز گذشته بورس تهران در تیتر اول خود از فراخوانده شدن 4 وزیر اقتصادی توسط رئیس‌جمهور  برای جلوگیری از بحران احتمالی در بازار سرمایه خبر داده است که این جلسه با حضور مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی بعد از اجلاس اوپک برگزار ‌می‌شود.

* اخبار

- معاون سازمان محیط زیست ادامه تولید موتور پیکان توسط ایران خودرو را غیرقانونی دانست و گفت  موضوع را از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهیم کرد.

* گزارش: «اثرات گزارش البرادعی»، زهرا ابراهیمی / ص 9

این گزارش به بیان دیدگاه های مختلف درباره گزارش البرادعی پرداخته و از قول زیباکلام آورده است که این گزارش مانع صدور قطعنامه نخواهد شد و فقط ممکن است آن را به تأخیر بیاندازد. زیباکلام معتقد است برخلاف نظر دکتر احمدی نژاد تحریم‌ها اثر منفی خود را بر اقتصاد گذاشته‌اند. محمدرضا باهنر نیز ‌می‌گوید البرادعی باز هم استخوان را لای زخم نگه داشته است. الهه کولایی معتقد است با این که گزارش البرادعی‌ می‌تواند شکافی را میان بازیگران قدرتمند جهانی ایجاد کند ولی چندان پایدار نخواهد بود.

* یادداشت: «ضرورت های بررسی سنجیده لایجه بودجه 87»، سیدعلی موسوی قمی / ص 11 

نگارنده به نگرانی‌های نمایندگان مجلس درباره بودجه سال 87 اشاره دارد و یکی از این نگرانی‌ها را تضعیف سامانه نظارتی مجلس‌ می‌داند. وی معتقد است نمایندگان مجلس همچنین از لحاظ نشدن نقش دیوان محاسبات در بررسی بودجه راهبردی که از سوی دولت تنظیم شده نگرانند.

* اخبار

- رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار افزایش سهمیه بنزین خودروی فعالان بخش خصوصی واحدهای تولیدی شد.

- از سه سال گذشته به دنبال افزایش قیمت مسکن برخی از صاحبان بنگاه‌های املاک علاوه بر دریافت حق کمیسیون تعیین شده از سوی اتحادیه از فروشندگان و خریداران درخواست مبالغ فراتر از حق قانونی خود‌ می‌کنند.

* پیام مردمی

- کارت سوختی که همزمان با سهمیه بندی بنزین دریافت کرده بودم بعد از یک هفته باطل اعلام شد و هنوز بعد از 3 ماه که برای کارت المثنی اقدام کرده‌ام موفق به دریافت آن نشده‌ام...

- سهمیه شیر کودکان دوره‌های پیش دبستانی و مهد کودک‌ها از سوی بهزیستی قطع شده است.

- ایران خودرو به وعده‌های خود عمل‌ نمی‌کند. رواج وعده‌های غیرعملی در عرصه اقتصاد کشور مشکل آفرین شده است.

 

دنیای اقتصاد

 

1) وزارت اقتصاد ضمن هشدار نسبت به ظهور علائم بیماری هلندی، اذعان کرد؛ شکست حساب ذخیره ارزی

2) 11 پیشنهاد احمدی‌نژاد به سلاطین نفت؛  دلار را کنار بگذاریم

3) خودداری صرافان از خرید سکه سال‌های گذشته

4) عقب‌نشینی بورس به شاخص 4 رقمی

* عنوان نخست این روزنامه به گزارشی که وزارت اقتصاد درباره وضعیت نامناسب استفاده از دلارهای نفتی تهیه و سایت الف آن را منتشر کرده، ا ختصاص دارد. در گزارش وزارت اقتصاد به این واقعیت تلخ اعتراف شده است که حساب ذخیره ارزی موفقت چندانی نداشته است و احتمال بروز بیماری هلندی در اقتصاد کشور وجود دارد. سایت خبری الف که وابسته به  احمد توکلی است، در خبر خود یادآوری کرده که وزارت اقتصاد در حالی نسبت به بروز بیماری هلندی هشدار داده که دولت هنگام ارائه بودجه‌های 2 سال اخیر نسبت به هشدارهای اقتصاددانان بی‌توجهی کرد و یکی از مقامات اقتصادی دولت نهم نسبت به بروز بیماری ایرانی به جای بیماری هلندی در صورت عدم استفاده از درآمدهای نفتی هشدار داد. وزارت اقتصاد در این گزارش کارشناسی خود، خواستار تبدیل حساب به صندوق مستقل ذخیره ارزی شده است.

* دنیای اقتصاد در یکی دیگر از عناوین مهم خود، گزارشی از بازار سکه و طلا منتشر کرده که بر اساس این گزارش به دنبال بخشنامه بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر برای یکسان‌سازی قیمت سکه‌های سالهای مختلف، صرافان از خرید سکه سالهای گذشته خودداری می‌کنند و به نظر می‌رسد این بخشنامه فقط به اخلال در بازار منجر شده و حاصل دیگری نداشته است.

* سرمقاله: «عبور از اقتصاد نفتی»، فریدون ارجمند/ص1

نویسنده با اشاره به گزارش سازمان جهانی جهانگردی مبنی بر اینکه ایران به لحاظ جاذبه‌های توریسم جزء 10 کشور برتر جهان است، صنعت توریسم را بهترین گزینه برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی می‌داند. با توجه به اینکه ورود هر توریست به کشور به طور متوسط حداقل 5 شغل ایجاد می‌شود، توسعه توریسم می‌تواند در حل مشکل بیکاری نیز بسیار مؤثر باشد. از این رو تدوین استراتژی بلندمدت 20 سال توریسم برای کشور، ضروری می‌نماید.

* اخبار

- شاخص بورس تهران پس از 42 روز که به بالای 10 هزار واحد رسیده بود، دوباره 4 رقمی شد.

- اولین تقاضای اعضای هیأت مدیره شرکت بورس کالای ایران برای دیدار با وزیر جهاد کشاورزی به منظور رسیدگی به مشکلات بورس کالای کشاورزی، از سوی اسکندری رد شد.

 

سرمایه

 

1) طی 10 سال گذشته در میدان گازی پارس جنوبی رخ داد؛ برداشت قطر، 36 میلیارد دلار بیشتر از ایران

2) نتایج اولیه سومین نشست سران اوپک؛ همصدایی در حمایت از قیمتها؛ رویارویی بر سر ارزش دلار

3) چین بزرگترین شریک تجاری ایران شد

4) وزارت اقتصاد با 2 سال تأخیر تأیید کرد؛ صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با بیماری هلندی

* عنوان نخست این روزنامه به عقب ماندن ایران از قطر در برداشت از پارس جنوبی اختصاص دارد. طی 10 سال گذشته، قطر 30 میلیارد دلار بیشتر از ایران از میدان پارس جنوبی، گاز برداشت کرده که با احتساب 9 ماه تأخیر ایران در بهره‌برداری فازهای 6و7و8 ، این رقم به بیش از 36 میلیارد دلار خواهد رسید.

* سرمقاله: «التزام دولت مهمتر از تغییر نام حساب ذخیره»، بایزید مردوخی/ص1

دبیر سابق هیأت امنای حساب ذخیره ارزی، پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تغییر وضعیت حساب ذخیره ارزی به صندوق ذخیره ارزی را بی‌اهمیت دانسته و التزام دولت به کارکرد حساب را مهمترین راهکار مقابله با بیماری هلندی خوانده است. وی معتقد است، حساب یا صندوق برای دولت فرقی ندارد و هیأت مدیره صندوق ذخیره ارزی نیز چاره‌ای جز تبعیت از دستورات دولت نخواهد داشت.

* یادداشت: «لزوم اصلاح طرح سهمیه‌بندی بنزین و قیمت حامل‌های انرژی»، علی مزروعی/ص5

نویسنده با اذعان بر اینکه اجرای سهمیه‌بندی بنزین، گامی شجاعانه و رو به جلو در استفاده از حاملهای انرژی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود، حداقل فایده مترتب بر اجرای این طرح را جلوگیری از قاچاق این کالا به کشورهای همسایه و کنترل مصرف عنوان نموده است. وی بر این باور است که گام تکمیلی در این راه، ارائه بنزین به نرخ آزاد است که موجب افزایش رضایتمندی شهروندان است و دولت می‌تواند با کنترل نقدینگی و انضباط مالی، اثرات تورمی بنزین آزاد را خنثی کند.

* اخبار

- محمدحسین پورخلیل دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: به دلیل ادامه باقی ماندن سیمان در سبد حمایتی، روند کاهش ارزش سهام شرکتهای سیمانی در بورس ادامه دارد.

- طی 2 هفته گذشته قیمت چای در بازارهای داخلی 11 درصدی افزایش یافته است.

 

جام جم

 

1) کارت‌های سوخت رمزدار می‌شود

2) ادامه کسر بودجه در بخش بهداشت و درمان؛ بودجه سلامت کشور درمان نمی‌شود

3) قاچاق دارو جای بنزین را گرفت

* سخنان احمد تولایی معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت در خصوص رمزدار شدن کارت‌های سوخت از ماه آینده که سوءاستفاده از سهمیه‌ بنزین را به صفر می‌رساند، به عنوان تیتر اول جام‌جم انتخاب شده است.

* در تیتر دوم این روزنامه، به نقل از دیناروند، معاون وزیر بهداشت اعلام شده که قاچاق دارو جای قاچاق بنزین را گرفته و مافیای این بخش حتی با نفوذ به رسانه‌ها، جوی را ایجاد می‌کنند که بتوانند راحت‌تر اقدام به قاچاق دارو کنند.

* در گزارش اجتماعی این روزنامه با اشاره به سخنان وزیر بهداشت که حداقل سرانه درمان لازم را برای ارائه خدمات پزشکی 8 هزار تومان اعلام کرده بود، از اختصاص رقم 4400 تومان که به نسبت سال گذشته افزایش نداشته، انتقاد شده است.

* گزارش: «چین پاشنه آشیل آمریکا در 1+5»

این روزنامه در گزارش صفحه 2 خود تأکید کرده که نباید از همراه شدن چین در حلقه 1+5 برای تشدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به سادگی گذشت، چرا که در 2 هفته میزبان نمایندگان ارشد آمریکا، فرانسه و اسرائیل بود، تا پکن را قانع کنند علیه ایران اقدام کند. جام جم بر اساس شواهد اینگونه تحلیل کرده است که مخالفت چین با آمریکا درمورد ایران به حدی رسیده که احتمال می‌رود، هرگونه اقدام آمریکا علیه ایران در شورای امنیت توسط پکن وتو شود.

* اخبار

- خانم دکتر عقیلی دانشجوی دوره تخصصی چشم‌پزشکی دانشکده شهر وارنا بلغارستان به علت محجبه بودن اخراج شد.

* پیام مردمی

- کارت سوخت مربیان آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی صادر نشده است.

- طرح آبرسانی از سد ساوه به شهر ساوه به کجا رسید؟

- با اینکه کارت سوخت اتومبیل من دوگانه‌سوز است، ولی از نصب مخزن گاز خبری نیست.

 

حزب‌ا...

 

1) ابهام و اجمال قوانین اقتصادی فراهم آورده است؛ حاشیه امن مفسدان اقتصادی

2) خانواده دیپلمات‌ها به عراق رفتند

3) کشف اختلاش 9/2 میلیارد ریالی از وجوه بیت‌المال

* این روزنامه در عنوان نخست خود ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری از شش سال گذشته تا به حال مبنی بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی، افزوده است: اگرچه مبارزه واقعی از بین نرفت اما به محاق رفت و زیر سایه سنگین شعار کم‌فروغ شد. این روزنامه برای ادامه این مبارزه، شفاف‌سازی نظام اطلاعات اقتصادی و برخوداری عادلانه مردم از آن و از سوی دیگر با اصلاح نظام بانکی و اقداماتی از این دست را پیشنهاد می‌کند. همچنین این روزنامه در صفحه اول خود گفتگوی مشروحی را با برخی نمایندگان مجلس در خصوص ضرورت ایجاد پلیس اقتصادی، منعکس کرده است. در این گفتگو ستار هدایتخواه تأکید کرده که ا دعای سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه جرایم اقتصادی در کشور زیاد نیست را قبول ندارم، و البته تشکیل پلیس قضایی به این معنی نیست که نیروی انتظامی حق دخالت در کار دیگران را دارد. همچنین عزت‌ا... یوسفیان با تأکید بر ضرورت وجود پلیس اقتصادی گفته که با مخالفان مناظره می‌کنم.

* تیتر سوم این روزنامه به گزارش روابط عمومی دیوان محاسبات کشور اختصاص یافته و عنوان شده است که حسابرسی‌های دیوان محاسبات استان تهران منجر به کشف بیش از 9/2 میلیارد ریال اختلاس از وجوه بیت‌المال شد. به نوشته این روزنامه علت این امر ضعف شدید کنترل‌های داخلی در جریان اجرایی شدن بند «ب» ماده 117 قانون برنامه چهارم توسعه دانسته شده است.

 

مردم‌سالاری

 

1) نمایندگان از هیأت رئیسه مجلس به دلیل عدم پیگیری سؤالاتشان انتقاد کردند؛ وزیران غیرپاسخگو

2) نشست اوپک به کار خود پایان داد؛ تلاش برای ثبات بازار نفت

3) تعیین رئیس و مسئولان ستاد انتخاباتی ائتلاف مردمی اصلاحات

* این روزنامه تیتر نخست خود را به برخی انتقادات روز گذشته نمایندگان مجلس به هیأت رئیسه مجلس در خصوص عدم پاسخگویی وزراء به سؤالات آنها اختصاص داده و عنوان داشته همراهی فراوان مجلس هفتم با دولت باعث شده تا وزرا نسبت به پاسخگویی به سؤالات نمایندگان چندان میل و رغبتی نشان ندهند.

* نشست سران اوپک در ریاض از دیگر موضوعاتی است که این روزنامه در تیتر دوم خود به آن پرداخته و به نقل از البدری دبیرکل اوپک سه موضوع اصلی اجلاس اوپک را تلاش برای ثبات بازار نفت، به کارگیری انرژی برای رفاه و توسعه و همبستگی اعضا و دیگر کشورها، عنوان داشته است.

* یادداشت: «میزان تأثیر نامه‌نگاری‌ها»، محمدحسین روانبخش

نگارنده در این مطلب به موضوع ارسال برخی نامه‌ها به سران کشورها از سوی احمدی‌نژاد پرداخته و با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به بوش که بی‌پاسخ مانده ابراز داشته این نامه‌ها «به مرور از یادها رفت و بی‌ثمری‌اش معلوم شد.» در ادامه وی به موضوع نامه احمدی‌نژاد به سارکوزی پرداخته و پرسیده «چرا دولتمردان متن اصلی نامه را منتشر نکرده و تنها به تکذیب متن منتشره در مطبوعات خارجی بسنده می‌کنند؟

* گزارش: «شیوه‌های سنتی در جامعه جواب نمی‌دهد»، گفتگو با دکتر نواح

در این گزارش به موضوع تقابل و تضاد در حوزه‌های اجتماعی سیاسی پرداخته شده، در بخشی از این گفتگو آمده است، «وقتی وارد اماکن مذهبی مثل مساجد می‌شوید چقدر امکانات تفریحی، اردو، کلاس کامپیوتر و استخر برای جوان‌ها تولید کرده‌اند؟ چرا؟ چون می‌دانند مخاطبشان دیگر آن انسان پیشین نیست که فقط بیاید مسجد و نماز بخواند....»

* ستون الو آقای رئیس‌جمهور! «درود به رئیس‌جمهور بسیجی»

- این روزنامه در مقدمه این ستون خطاب به رئیس‌جمهور آورده است، بی‌تردید دستور جنابعالی برای پیگیری مشکلات مردم که از این طریق به شما مراجعه کرده‌اند موجب خوشنودی بسیاری از خانواده‌های گرفتار ایرانی می‌شود، در بخش پیام‌ها آمده:

- من می‌خواهم در این ستون از رئیس‌جمهور بسیجی دفاع کنم، شما (روزنامه مردم‌سالاری) که در طول هشت سال اصلاحات دائم شعار سیاسی می‌دادید چرا دم از معیشت مردم می‌زنید؟ ننگ به دروغگویان منافق صفت، درود به رئیس‌جمهور بسیجی.

- نماینده شهرستان... از من‌های... برای تبلیغات انتخاباتی و جمع‌آوری رأی برای خودش استفاده می‌کند. از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهم این موضوع را پیگیری کند.

* پیام مردمی

- از وزیر جدید نفت می‌خواهیم انقلاب اداری و تغییر و تحول بنیادی در وزارت نفت ایجاد کند، با توجه به این که اکثر کارکنان این وزارتخانه مسن هستند لازم است وزیر محترم در این مورد توجه کند و جوانان بیشتری را جذب کند.

- میلیون‌ها بازنشسته و خانواده‌های آنان در انتظار اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق هستند.