فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

 

لذتی که در کار است، در هیچ چیز دیگری نمی توان یافت. «حسین بهزاد»

کار، هنری مهم و فروریخته در قالب است. «جبران خلیل»

 

تیتر اول روزنامه‌های صبح مورخ 4/9/86

 

کیهان: ارزیابی محافل جهانی از کنفرانس صلح پاییز؛ اجلاس آناپولیس شکست قبل از شروع

اعتمادملی: معاون اول هم متهم می‌کند

ایران: امروز 20 درصد سهام فولاد مبارکه عرضه می‌شود؛ رکورد تاریخی بورس

اعتماد: امیر دریادار سیاری در پاسخ به اعتماد؛ نیروی دریایی تنگه هرمز را نمی‌بندد

 رسالت: آقازاده اعلام کرد؛ طی نامه‌ای رسمی از سوی آژانس؛ موضوعات پی1 ، پی2 و اورانیوم فلزی بسته شد

آفتاب یزد: تفاوت 80 درصدی قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی

جمهوری اسلامی: رهبر انقلاب در پیامی به نشست سالانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا:  دسیسه‌های دشمنان موجب استحکام عزم و اراده ملت  ایران می‌شود

همبستگی: وزیر نفت با اشاره به سال 86 پیش‌بینی کرد؛ درآمد نفتی 60 میلیارد دلار

تهران امروز: جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال 87

همشهری: وزیر نفت: تصمیم با نمایندگان است؛‌توپ بنزین آزاد در زمین مجلس

دنیای اقتصاد: وزیر نفت در نخستین کنفرانس خبری خود گفت: اتهام فساد به شرکت‌های خارجی ،کار آمریکاست

سرمایه: وزیر نفت اعلام کرد؛ تغییر رویکرد ایران به سمت شرکت‌های نفتی آسیایی

جام‌جم: لوازم خانگی داخلی به دنبال مشتری

مردم‌سالاری: آیا جلسه امروز کارساز خواهد بود؟ نشست ویژه دولت و مجلس برای مهار گرانی

حزب‌ا...: سرلشکر فیرزآبادی: همه ملت ایران بسیجی هستند

سیاست‌روز: فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد: 7 آذر؛ ورود زیردریایی‌های ارتش به خلیج فارس

قدس: پیام رهبر معظم انقلاب به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا؛ آپارتاید علمی دشمنان، موجب استحکام عزم و اراده ملت ایران می‌شود

خراسان: با ارسال نامه‌ رسمی به ایران؛ آژانس پرونده سانتریفیوژها و اورانیوم فلزی را بست

جوان: افزایش حقوق کارمندان در سال آینده فقط 6 درصد

ابتکار: رایزنی بی‌سرانجام بزرگان اصولگرا برای تعیین سرلیست و رئیس مجلس هشتم؛ ناطق پیشنهاد جامعه روحانیت را نپذیرفت

صدای عدالت: دولتی‌ها و نظامیان در مراسم تجلیل از استادان بسیجی نمونه اعلام کردند؛ بسیج اساتید؛ مجری پروژه‌ انقلاب فرهنگی

کاروکارگر: در دیدار با اعضای کمیته راهبردی احزاب آسیایی و خانه احزاب؛ رفسنجانی: بدون احزاب نیرومند حکومت‌های دیکتاتور حقوق ملت‌ها را پایمال می‌کنند

حمایت: آژانس در نامه‌ای رسمی اعلام کرد: موضوعات پی1 و پی2 و  اورانیوم فلزی بسته شد

فرهنگ‌آشتی: هاشمی رفسنجانی: جهان به سوی دموکراسی پیش می‌رود

ابرار:  آیت‌ا... نوری همدانی: دست زدن در مراسم میلاد ائمه اطهار(ع) در حسینیه‌ها جایز نیست

کیهان

 

1) اجلاس آناپولیس، شکست قبل از شروع

2) اعلام رسمی آژانس به ایران: موضوع سانتریفیوژها و سند اورانیوم فلزی بسته شد

3) برف پاییزی شهرهای آذربایجان را سفیدپوش کرد

4) وزیر نفت: حتی یک دلار از درآمدهای نفتی بدون اجازه مجلس هزینه نمی‌شود

5) رهبر انقلاب: ملت ایران قله‌های معرفت را یکی یکی فتح می‌کند

* این روزنامه اصولگرا، از زبان سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، هدف اصلی برگزاری آناپولیس را مقابله با گسترش نفوذ فزاینده ایران در منطقه واحساس خطر مشترک آمریکا و کشورهای عربی از این موضوع عنوان کرده است. به نوشته کیهان آمریکایی‌ها بسیار امید بسته‌اند که در جریان این کنفرانس، ایران به انزوا کشیده شده و اسرائیل مشروعیت لازم را در میان کشورهای عربی کسب کند. این روزنامه همچنین افزوده که آمریکا در تلاش برای موفقیت این کنفرانس، انتخابات ریاست جمهوری لبنان را یک هفته دیگر به تعویق انداخت تا مبادا این اجلاس تحت الشعاع اوضاع لبنان قرار گیرد.

* سرمقاله: «تئاتر آناپولیس»، مهدی محمدی / ص 2

نگارنده با اشاره به سردرگمی آمریکا و اسرائیل در خصوص کنفرانس آناپولیس، تنها هدف این نشست را تلاشی برای مقابله با نفوذ و قدرت ایران و همفکران آن در منطقه توصیف کرده است. به نوشته وی، هدف آمریکایی‌ها از برگزاری نشست‌های مختلف آن استکه این گونه وانمود شود که دائم ائتلافهایی در جهان در حال شکل‌گیری است و عدم حضور ایران در آنها به معنی انزوای ایران در جهان خواهد بود. وی افزوده که آمریکا در این راستا سعی کرده حتی پارتی‌های خود را کنفرانس بنامد تا ایران را منزوی‌تر از گذشته نشان دهد. نگارنده در پایان می‌نویسد: حذف ایران در هر کنفرانسی، به معنی حذف موفقیت از آن است.

* یادداشت: «این چالش ضروری است»، مهدی جمشیدی / ص 14

نگارنده با شرح مبانی فکری دموکراسی غربی و مردم سالاری دینی، از مسئولان و روشنفکران خواسته از پوستین مرعوبیت خارج شده و با شفافیت کامل از پوسیدگی و بطلان دموکراسی و آزادی غربی سخن بگویند.

* گزارش: «زلزله بم، آژیری که قطع شد» / ص 5

گزارشگر کیهان، با انتقاد از عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، می‌نویسد: آیا باز هم باید منتظر تکرار واقعه بم بود تا دوباره طرح‌های مصوب اجرایی شود؟!

* اخبار

- روزنامه آلمانی اشپیگل اعلام کرد: تحریم ایران هزینه سنگینی برای آلمان دارد.

- رئیس بسیج پزشکی به کیهان گفت: بسیج بزرگترین پشتوانه مردمی دولت است.

* پیام مردمی

- سخنگوی دولت اعلام کرده که تمام مطالبات فرهنگیان پرداخت شده ولی ما فرهنگیان شهر هریس هنوز حق‌التدریس خرداد ماه را دریافت نکرده‌ایم.

اعتمادملی

 

1) معاون اول هم متهم می‌کند

2) سرنوشت جمهوری لبنان در دست نظامیان

3) معاون امور اجتماعی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد؛ افزایش حقوق سال 87 کارمندان؛ فقط 6 درصد

4) آزادسازی بنزین مأموریت تازه مجلس

* اظهارت پرویز داوودی در جمع اساتید نخبه و نمونه بسیجی مبنی بر حضور نامحرمان در تدوین برنامه‌های پنج ساله قبلی که بر اساس اومانیسم و سکولاریزم قصد نفوذ در سیستم برنامه‌ریزی کشور را داشتند، در عنوان نخست اعتمادملی انعکاس یافته است. داوودی همچنین از تدریس مطالب غربی در دانشگاه‌های ایران و اسلامی نشدن نظام درسی انتقاد کرد.

* اقدام خلاف قانون اساسی امیل لحود، رئیس‌جمهور لبنان در اعلام وضعیت اضطراری و سپردن زمام  امور به دست ارتشیان که تنش‌های سیاسی این کشور را تشدید کرده است، موضوع عنوان دوم این روزنامه است.

* یادداشت: «اصل 44، بیم‌ها و امیدها»، رضا انصاری/ص6

نویسنده ضمن تأکید بر جایگاه خصوصی‌سازی در کشورهای در حال توسعه، بر اساس تئوری پیتر اوانز، استاد دانشگاه برکلی، به توضیح 4 نقش «متولی»، «متصدی»، «قابلگی» و «پرورشگری» در دولت ایران می‌پردازد و از دولت می‌خواهد که ترکیب مطلوب این 4 نقش را که در اصل 44 تجلی یافته پیاده نماید. در پایان وی توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی، توانمندسازی دولت و توانمندسازی فضای کسب و کار را نرم‌افزارهای لازم برای اجرایی شدن اصل 44 برمی‌شمارد.

* یادداشت: «سکوت اصولگرایان»، هدایت‌ا... آقایی/ص16

نویسنده در این یادداشت تنها حرکت رو به جلوی دولت نهم را مواضع تند و اتهام‌گونه علیه دولت‌ها و مسئولان سالیان قبل معرفی می‌کند، اتهاماتی نظیر جاسوسی، همسویی با دشمن و مافیا. وی سکوت اصولگرایان در قبال این مواضع را معنادار  حامل شبهاتی توصیف می کند که باید پاسخ‌گو باشند. 1- اصولگرایان موافق این روند هستند و به خاطر گذشته‌های مشترک سکوت اختیار نموده‌اند. 2- مواضع انتقادی درست است اما مصلحت‌اندیشی باعث سکوت گردیده. 3- موافقت با مواضع و سکوت تاکتیکی. 4- مخالفت با مواضع، ولی اتخاذ نوعی محافظه‌کاری.

* اخبار

- وکیلی، وکیل خانواده زهرا کاظمی گفت: حکم پرونده زهرا کاظمی مبنی بر برائت متهم به علت مشخص نبودن قاتل و پرداخت دیه توسط حکومت، صادر شده است.

* کاریکاتور:

اعتمادملی در کاریکاتور امروز خود به افزایش 6 درصدی حقوق کارمندان در برابر خرد شدن طبقات ضعیف جامعه زیر فشارهای تورمی می‌پردازد.

ایران

 

1) امروز 20 درصد سهام فولاد مبارکه عرضه می‌شود؛ رکورد تاریخی بورس

2) وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: مدل تعیین شهریه دانشگاه‌ها آماده شد

3) تمدید مهلت انتقال وام مسکن

* این روزنامه معامله بزرگ امروز بورس به ارزش هزار و 233 میلیارد تومان برای معامله بلوکی فولاد مبارکه را برای عنوان اول خود برگزیده و در گزارش صفحه 4 ایران اقتصادی به آن پرداخته و معامله مذکور را در 40 سال اخیر بی‌سابقه دانسته است.

* یادداشت: «حقیقت تلخ»/ ص 1

نویسنده در ابتدای یادداشت خود بر ضرورت استقلال رسانه‌ها از تعلقات حزبی و گروهی سخن گفته و از بی‌توجهی مطبوعات به مشکلات حقیقی مردم و کشور در سال‌های اخیر و ایجاد جو یأس و ناامیدی در جامعه انتقاد می‌کند. وی در ادامه بدون ذکر نام، از روزنامه‌ای که با ارتزاق از بیت‌المال به‌‌جای پرسشگری و حقیقت‌یابی به مصاف با مردی که شجاعانه کوشیده است مانع از تأثیرگذاری دست‌های پشت صحنه بر پرونده یک جاسوس شود، انتقاد می‌کند و در پایان می‌نویسد: به راستی به کجا می‌رویم و چرا یک رسانه ارتباط جمعی به جایی می‌رسد که دفاع رئیس‌جمهور از حقوق مردم را، جنگ قدرت وانمود می‌سازد و به جای دفاع از منافع ملی، به عرصه‌ای برای توجیه اقدامات یک جاسوس تبدیل می‌شود؟

* اخبار

- وزیر کشور گفت: برای برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای در یکی دو حوزه توافق شده، اما تسری آن به سایر حوزه‌ها نیازمند بحث و رایزنی‌های بیشتر است.

- معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور گفت: 43 میلیون و 800 هزار نفر می‌توانند در انتخابات مجلس هشتم شرکت کنند.

- باهنر گفت: قطعاً در انتخابات مجلس هشتم کاندیدا نخواهم شد، اما در تبیین و ترکیب مجلس هشتم بسیار فعال خواهم بود... احتمال موفقیت و حفظ وحدت در جبهه اصولگرایان بالای 90 درصد است.

- وزیر بهداشت: آمارهای سلامت در کشور مربوط به دو، سه سال پیش و بسیاری از آنها مربوط به هفت سال قبل است و باید به روز شود.

- استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از 130 مصوبه در دومین سفر هیأت دولت در استان به تصویب رسید که پیش‌بینی می‌شود بیش از 30 هزار میلیارد ریال برای مطالعه، اجرا و تکمیل پروژه‌های مصوب هزینه شود.

* پیام مردمی

- تیرماه گذشته جهت دریافت سیم‌کارت دولتی ثبت‌نام کردم که تاکنون هیچ خبری از واگذاری آن نیست و کسی هم پاسخگوی بنده نبود، لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

 

اعتماد

 

1) امیر دریادار سیاری در پاسخ به اعتماد؛ نیروی دریایی تنگه هرمز را نمی‌بندد

2) سایه وحشت بر فراز لبنان

* به نوشته اعتماد، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در مقر فرماندهی این نیرو را به روی اهالی رسانه گشود و طی یک نشست خبری، به خبرنگاران گفت که هیچ ادعایی در خصوص بستن تنگه هرمز نداریم ولی در مقابل هر تهدیدی، هر عملیاتی را جهت دفاع ملی انجام خواهیم داد. وی همچنین خبر از رزمایش دریایی اتحاد 86 داد که قرار است در دریای عمان و تنگه هرمز و در ایام دهه فجر برگزار گردد.

* این روزنامه در تیتر دوم خود به استقبال وضعیت بحرانی لبنان رفته و با سیاه‌نمایی اوضاع این کشور نوشته است: لبنان به دلیل به توافق نرسیدن گروه‌های سیاسی در معرض جنگی داخلی جدیدی قرار گرفته و همین مسأله ترس و وحشت را در بین لبنانی‌ها پراکنده کرده است.

* سرمقاله: «ائتلاف اصلاح‌طلبان، ضرورت ملی و تاریخی»، سیدمرتضی مبلغ/ ص 1

نگارنده با برشمردن انتقاداتی بر علیه دولت نهم سعی کرده ائتلاف اصلاح‌طلبان را یک ضرورت ملی معرفی کرده و همفکران خود را به این امر تشویق کند. به نوشته وی، شعارهای سرسام‌آور انتخاباتی، ثروت سرشار نفتی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، فاصله گرفتن از اهداف 20 ساله، تحقیر و محدودسازی احزاب سیاسی، توسعه برخوردهای فیزیکی با معضلات اجتماعی، محدودسازی دانشگاه‌ها، استفاده گسترده ابزاری از امام زمان(عج)، قطعنامه‌های پی‌درپی شورای امنیت‌ علیه کشور، شاخ و شانه کشیدن بسیاری کشورها علیه ایران ... همگی نشان از نقاط ضعف دولت فعلی است که اصلاح‌طلبان برای نجات کشور از آنها باید دست به یک اقدام جدی نسبت به ائتلاف بزنند.

* گزارش: «مخالفت با نظارت احزاب بر شمارش آرای انتخاباتی»، معصومه ستوده/ ص 1

گزارشگر این روزنامه، از میان تمام گفته‌های موسی‌پور، معاون پارلمانی وزیر کشور در جمع خبرنگاران، این جمله را برگزیده که وزارت کشور خود صیانت احزاب را به عهده خواهد داشت و نیازی به حضور احزاب در خصوص نظارت بر شمارش آرای انتخابات مجلس نیست.

* گزارش: «مردم از احمدی‌نژاد چه می‌خواهند»، منصور بی‌طرف/ ص 1 و 14

اعتماد در صفحه نخست خود گزارشی از وبلاگ شخصی دکتر احمدی‌نژاد چاپ کرده و نوشته: آدم می‌تواند با خواندن وبلاگ مقامات رسمی کشور به درون افکار آنان راه پیدا کند. ضمن اینکه می‌توان با قرائت پیام‌های گذاشته برای این افراد، نگاه مردم در قبال آنان را سنجید. این گزارش سپس با درج مطلب زندگی‌نامه دکتر احمدی‌نژاد در وبلاگ مذکور، به پیام‌های مردمی که در انتقاد به ایشان نوشته شده پرداخته و از زبان آنان نوشته: «مطمئن بودم برایم جوابی ندارید. حرفی نیست، اما لااقل تو رو خدا شعار هم ندید.» و یا دیگری چنین نظر داده که: «در شهر ما قبل از سهمیه‌بندی بنزین 2 تا پمپ بنزین بود، که یکی هم همیشه تعطیل بود. الان به لطف شما، 3 هزار فروشنده بنزین داریم. باور ندارید یکی را بفرستید. این است اشتغالزایی جدید.»

* اخبار

- اعتماد برای گزارش خبری خود از نشست مطبوعاتی ممبینی معاون امور اجتماعی معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور، عنوان «افزایش حقوق سال 87 کارمندان فقط 6 درصد» را برگزید.

- این روزنامه همچنین از میان گفته‌های وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش نظارت بر مدارس غیرانتفاعی، عبارت «می‌توانیم مدارس وابسته به مساجد داشته باشیم» را به عنوان تیتر گزارش خود انتخاب کرد.

- ]آیت‌ا...[ خزعلی گفته است: بعد از رجایی، عملکرد مقام معظم رهبری در ریاست جمهوری خوب بود، اما دیگر ندیدیم، آن طور که باید نشد و خدا احمدی‌نژاد را آورد و تجدید عهد رجایی شد.

- عباس عراقچی در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوموند گفته است: قرار بود نامه احمدی‌نژاد به سارکوزی محرمانه باشد، اما عجیب است که بخشی از آن علنی شده است. این نامه هیچ ارتباطی به «تهدید» نداشت و صرفاً برای تقویت تماس‌ها بود.

- دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد: خودروهای 206، هیوندای و گل در رده خودروهای کم‌مصرف نیستند و 13 خودروی دیگر هم خارج از محدوده استاندارد هستند و تولید آنها طبق ضوابط باید متوقف شود. به همین دلیل مؤسسه استاندارد باید معیارهای خود را تغییر دهد تا با مشکل برنخوریم.

رسالت

 

1) آقازاده اعلام کرد؛ طی نامه‌ای رسمی از سوی آژانس، موضوعات پی‌1 و پی‌2 و اورانیوم فلزی بسته شد

2) موسی‌پور معاون پارلمانی وزیر کشور: 70 درصد مردم در انتخابات آینده شرکت می‌کنند

* گزارش: «بیکاری، اعتیاد، فقر و طلاق»، اسدا... افشار/ ص 5

نگارنده، بیکاری، اعتیاد، فقر و طلاق را چهار آسیب‌ مهم کشور دانسته و در خصوص هر یک پیشنهادهایی را مطرح کرده است. وی معتقد است برای مصون ماندن جامع از معضلات اجتماعی عزم و اراده ملی نیاز است.

* گزارش: «اجرای 32 هزار پروژه عمرانی در سراسر کشور»، امیرعلی وصال شیرازی/ ص 7

نگارنده با بیان اینکه دولت نهم از آغاز فعالیت تاکنون 32 هزار طرح عمرانی را در کشور به بهره‌برداری رسانده معتقد است، دولت عمر متوسط اجرای پروژه‌ها را از 9 سال به 5/7 سال کاهش داده که این موضوع گام جدی در مسیر مهار تورم در کشور است. وی با اشاره به وجود 8 میلیون نامه مردمی در دور اول سفرهای دکتر احمدی‌نژاد آن را نشانه حجم عظیم توقعاتی می‌داند که در دوره‌های گذشته بی پاسخ مانده است. وی می‌افزاید: علاوه بر این که عده‌ای سعی می‌کنند وضع تورم را به‌گونه‌ای نشان دهند که گویی در دولت‌های قبلی وجود نداشته است.

میلیون‌ها بازنشسته، شاغل و خانواده آنان از ریاست جمهوری و اعضای هیأت دولت خواستار تشکیل هر چه سریع‌تر کارگروه‌های دلسوز و مجرب برای تدوین آیین‌نامه‌های قانون هماهنگ پرداخت حقوق هستند.

 

آفتاب یزد

 

1) تفاوت 80 درصدی قیمت عمده فروشی و خرده فروشی

2) مقام معظم رهبری: دسیسه‌های دشمنان موجب استحکام، ‌عزم و اراده ملت ایران می‌شود

3) نماینده تهران: رفتار جبهه متحد با ایده‌های مکتوب اصولگرایی همخوانی ندارد

* عنوان اول این روزنامه گزارشی است که به نقل از مفتح، معاون وزیر بازرگانی از تفاوت بیش از 80 درصدی قیمت‌ها و نابسامانی در بخش توزیع حکایت می‌کند. در ادامه این گزارش که در صفحه نخست به چاپ رسیده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اقدامات مشترک دولت و مجلس جهت مهار گرانی سخن گفته است.

* سخنان انتقادی عماد افروغ درباره عملکرد جبهه متحد اصولگرایی سومین عنوان این روزنامه را تشکیل می‌دهد که وی خواستار واقع‌بین‌تر شدن نگاه جبهه متحد اصولگرایی شده است.

* سرمقاله: «دام  آناپولیس» / ص 1

همان‌گونه که از عنوان سرمقاله پیداست این روزنامه ترجیح داده پس از مدت‌ها به موضوعی جز نقد دولت بپردازد و برگزاری اجلاس آناپولیس را دستمایه نوشتار خود قرار دهد. نویسنده ضمن پیش‌بینی شکست نشست مذکور و با اشاره به حساسیت آن، موضع‌گیری رسانه‌های رسمی و کارگزران حکومتی ایران در برابر این کنفرانس را مهم ارزیابی کرده و هر نوع بی‌احتیاطی در این مورد را موجب تحقق اهداف آمریکایی می‌داند. به باور وی بهتر است در این عرصه سیاستمداران در رسانه‌های حکومتی سکوت کرده و روشنگری اذهان هموطنان، به رسانه‌های مستقل و غیر حکومتی واگذار شود. و سیاستمداران در رسانه‌هایی که به نحوی با حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی هستند نیز مراقبت کنند که حتی پیش‌بینی‌های منطقی آنها می‌تواند موجب تحریک برخی اعراب شود که در شرایط فعلی به مصلحت نیست.

* گزارش: «واکنش‌های متفاوت به بررسی طرح بودجه دوسالانه» / ص 5

این گزارش در گفتگو با نمایندگان مجلس به بررسی نقاط منفی و مثبت طرح پیشنهادی معاونت برنامه ریزی در نظارت راهبردی ریاست جمهوری جهت دوسالانه شدن نظام بودجه ریزی کشور پرداخته است برخی از نمایندگان مجلس از عدم وجود بنای سیاسی، حقوقی و فنی لازم برای اجرای این طرح سخن گفته‌اند و برخی نیز انجام این امر را منوط به پیش‌بینی آن در برنامه 5 ساله دانسته‌اند. عده‌ای از نمایندگان نیز ضمن تأیید محاسن این طرح، اجرای آن را بسیار دشوار ارزیابی کرده‌اند.

* پیام مردمی

- استاندار اردبیل گفت: ما به تمام نامه‌های مردم به رئیس جمهور پاسخ مثبت داده‌ایم، بنده به عنوان یک اردبیلی می‌خواستم بپرسم که آیا معرفی کردن یک نامه‌نگار به بانک به مبلغ 200 هزار تومان، به معنای حل مشکل است؟‌

- در سایر پیام‌های مردمی در ستون پیام مردمی این روزنامه نیز مواردی نظیر مشکلات مسکن، نحوه تخصیص سهام عدالت، کارت سوخت، بن فرهنگیان و ... به چشم می‌خورد.

جمهوری اسلامی

 

1) رهبر انقلاب در پیامی به نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا: دسیسه‌های دشمنان موجب استحکام عزم و اراده ملت ایران می‌شود

2) طرح جامع 12 بندر تجاری کشور نهایی می‌شود

* سرمقاله: «امتیاز دادن به دلال صهیونیزم»/ ص 1

سرمقاله امروز جمهوری اسلامی با اشاره به اعلام آمادگی حسنی مبارک برای سفر به فلسطین و میانجیگری بین اسرائیل و فلسطین، حسنی مبارک را دلال صهیونیست‌ها خوانده است. در ادامه نگارنده با ابراز تأسف از زمینه‌سازی بعضی از مسئولان دست‌اندرکار امور اجرایی و متصدیان وزارت خارجه برای ایجاد رابطه با مصر؛ این کار را نوعی امتیاز دادن به دلالان صهیونیستی و فراموش کردن خیانت‌های حسنی مبارک دانسته است.

* پیام مردمی

- مسئولان صدور کارت سوخت برای تأخیر 7 ماهه صدور کارت سوخت به کسانی که کارت ندارند چه توضیحی دارند؟

 

همبستگی

 

1) وزیر نفت با اشاره به سال 86 پیش‌بینی کرد؛ درآمد نفتی 60 میلیارد دلار

2) قلع و قمع آزادی‌خواهان توسط پلیس روسیه

3) افزایش حقوق کارکنان دولت فقط 6 درصد

* این روزنامه در تیتر نخست خود با اشاره به اینکه وزیر جدید نفت، پیش‌بینی کرده که درآمد نفتی ایران تا پایان سال 86 به 60 میلیارد دلار می‌رسد، چنین پیش‌بینی‌ای را در حالی که قیمت هر بشکه نفت خام ایران نسبت به سال گذشته حدود 20 دلار افزایش داشته سؤال‌برانگیز می‌داند، چرا که مسئولان، درآمد حاصل از فروش نفت خام سال 86 را رقمی نزدیک به سال 85 اعلام می‌کنند! همچنین این روزنامه با اشاره به آمار و ارقام اعلام شده و افزایش درآمد صادرات نفت خام از سال 83 به بعد، از بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم اظهارنگرانی کرده و تأکید می‌کند دکتر احمدی‌نژاد همین مسأله را در شعارهای انتخاباتی مورد توجه قرار داده بود، اما باز هم می‌‌توان پیش‌بینی کرد که در سال آینده صاحب‌نظران از مجلس و دولت سؤال خواهند کرد که چرا با درآمدهای ارزی افسانه‌ای وضعیت مردم احتمالاً مشابه سال‌های 85 و 86 خواهد بود.

* سرمقاله: «تناقض در نرخ تورم!»، محمد طبیبیان/ ص 1

نویسنده با اشاره به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی افراد و نهادهای دیگر، سعی در بیان علت تناقض بین این آمار دارد. نگارنده تأکید می‌کند با روش‌هایی که بانک مرکزی برای تعیین نرخ تورم استفاده می‌کند، رقم دیگری هم مورد انتظار نیست، چرا که اولاً بانک مرکزی سبد کالاهایی را که محاسبه می‌کند متناسب با زندگی امروز مردم نیست و ثانیاً کنترل نرخ برخی اقلام مانند آب، برق، گاز و... توسط دولت صورت می‌گیرد، که در نتیجه آن به طور تصنعی نرخ تورم پایین نگه داشته می‌شود، اما به‌ناچار روزی قیمت این اقلام نیز جهش خواهد کرد. در نهایت نویسنده، خاطرنشان می‌سازد که وی در طول 20 سال اخیر به نرخ‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی به خاطر مشکلات نمونه‌گیری سه و یا چهار درصد اضافه می‌کرده، که در حال حاضر به نظر وی این رقم اندکی بیش‌تر است.

* یادداشت: «ناتوانی مسئولان در تأمین آب»، رشید جلالی/ ص 5

نویسنده ضمن بیان برخی آمار و ارقام مربوط به کاهش ذخیره‌های آب شیرین و افزایش مصرف، این سؤال را مطرح می‌کند که مسئولان امر چه راه‌کارهایی برای این مشکل اندیشیده‌اند. همچنین نگارنده تأکید می‌کند که ما از مدیران انتظار نداریم شبنم و رطوبت محیط را کنترل کنند، ولی انتظار داریم آنچه را که به سادگی می‌‌توان در بحث آب کنترل کرد انجام دهند.

* اخبار

- نورالدین پیرمؤذن سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس هفتم اعلام کرد در صورتی که قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت علیه ایران صادر شود، منوچهر متکی را استیضاح می‌کنیم.

 

تهران امروز

 

1) جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال 87

2) آغاز سفر به خانه دوست

3) آقازاده در واکنش به اظهارات البرادعی: بحث درباره اجرای پروتکل الحاقی زود است

* سرمقاله: «وقت منازعه نیست»، پرویز اسماعیلی/ ص 1

نویسنده با اشاره به بحث‌های اخیر در مورد «ویژه» بودن شرایط کشور و برخی مناقشه‌های دیگر، این گونه منازعات توسط «مردان درجه یک» کشور را در شأن آنها نمی‌داند. همچنین نگارنده تأکید می‌کند که اخیراً شاهد رفتاری هستیم که بر مبنای آن عده‌ای در قوای سه‌گانه، تنها قوه خود را در رأس امور می‌پندارند و با ورود به مباحث مربوط به قوای دیگر، قرار دادن آنها در برابر عمل انجام شده و نیز طرح انتظاراتی که تفکیک و استقلال قوا را مخدوش می‌کند، سعی در استیلای تفکر خود بر همه شؤون قانونی کشور و توسعه اختیاراتشان به مرزهای فراتر از چارچوب قانون اساسی دارند. نویسنده مشکل این افراد را عدم تربیت یافتگی، عدم انعطاف در مدیریت، شعارهای زیبا دادن و فراموش کردن اتحادملی در حالی که از انسجام اسلامی دم می‌زنند، می‌خواند و تأکید می‌کند که گویی آنها نمی‌دانند چه شرایط کشور ویژه باشد و چه نباشد، لااقل وقت منازعه نیست.

* اخبار

- حسن سبحانی گفت: مهمترین عامل افزایش نقدینگی، افزایش ذخایر خارجی بانک مرکزی است.

 

همشهری

 

1) وزیر نفت: تصمیم با نمایندگان است؛ توپ بنزین آزاد در زمین مجلس

2) رهبر معظم انقلاب: دسیسه‌های دشمنان موجب استحکام عزم جوانان شده است

3) دفعات جمع‌آوری زباله در تهران، 4 برابر شهرهای اروپا

4) امارات هم مدعی ابن سینا شد

* این روزنامه در تیتر اول خود با اشاره به اولین نشست خبری نوذری و اینکه دولت قصد عرضه بنزین آزاد را ندارد و مجلس آخرین تصمیم را در این مورد اتخاذ می‌کند می‌نویسد: ماه پایانی دوره نخست سهمیه‌بندی بنزین فرا رسیده و مصرف آخرین قطرات بنزین ذخیره خودروها در حالی که نیاز عمومی به خودرو در فصل زمستان تشدید می‌شود، رو به اتمام است، اما اعلام  این مطلب از سوی نوذری در واقع مسئولیت را از دولت سلب کرده و آن را بر عهده مجلس گذاشت،  در صورتی که مجلس به هنگام تصویب بودجه و بند «و» تبصره 13، به دولت اجازه داد که با آغاز سهمیه‌بندی، بنزین آزاد را نیز عرضه کند. این روزنامه معتقد است: دولت این مصوبه را به مختار بودن خود تعبیر و تنها سهمیه‌بندی را اجرا و از اجرای بند دیگری از تبصره 13، عملاً سر باز زد.

* این روزنامه در تیتر چهارم خود با بیان اینکه پس از آن که افغان‌ها نام ابوعلی سینا حکیم ایرانی را با پسوند بلخی بر یکی از خیابانهای کابل گذاشتند، این بار اماراتی‌ها نیز مدعی این دانشمند جهان اسلام شده و نام او را به عنوان یک دانشمند عرب به ربات ساخت خود نهاده‌اند. در ادامه این مطلب آمده است که با این وصف پس از ترکیه که به استناد مدفن مولانا، تمام تلاش خود را برای تصاحب او به کار گرفته و می‌گیرد، حالا نوبت اماراتی‌ها است که به استناد نوشته‌های عربی شیخ‌الرئیس، او را عرب معرفی کنند.

 

دنیای اقتصاد

 

1) وزیر نفت در نخستین کنفرانس خبری خود گفت: اتهام فساد به شرکتهای خارجی کار آمریکاست

2) چرا بورس مهم است؟

3) هدف‌گیری 20 درصدی برای رشد نقدینگی

* این روزنامه عنوان نخست خود را به سخنان وزیر نفت اختصاص داده و اظهارات وی درباره اینکه اتهامات وارده به شرکتهای استات اویل و توتال، توطئه آمریکا بوده را برجسته کرده است. به گفته نوذری، استات اویل و توتال فعالیتهای خوبی در ایران داشتند که مسئله اتهامات مالی علیه آنان مطرح شد و با تیزبینی می‌توان به توطئه‌ای پی برد که هدف از آن جلوگیری از حضور شرکتهای بزرگ نفتی در بازار ایران است. دنیای اقتصاد در ادامه از اینکه وزیر نفت باز هم شرکتهای خارجی را تهدید کرد ایران منتظر آنها نمی‌ماند و پروژه‌های نفتی را خود اجرا می‌کند، انتقاد کرده و می‌پرسد: اگر پروژه‌های نفتی ایران مشتریان پروپاقرصی دارد، چرا هنوز منتظر شرکتهای غربی هستیم؟

* این روزنامه اقتصادی یکی دیگر از عناوین صفحه اول خود را به سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره هدف‌گیری 20 درصدی برای رشد نقدینگی اختصاص داده و می‌نویسد: این روزها برعکس اولین ماههای کار دولت نهم، دیگر رابطه بین نقدینگی و تورم انکار نمی‌شود تا زمینه برای صعود نرخ رشد نقدینگی به 40 درصد فراهم آید.

* سرمقاله: «همه قفل‌های رئیس‌ کل»، غلامرضا سلامی/ص1

نویسنده با اشاره به فقدان استقلال کافی بانک مرکزی در ایران، این نهاد را فاقد اختیار لازم برای اجرای سیاستهای پولی می‌داند و سیاست قفل کردن خزانه بانک مرکزی را به علت تبعیت آن از سیاستهای دولت، شکست خورده اعلام می‌کند. وی فشار دولت به بانکها و استفاده آنها از سپرده قانونی نزد بانک مرکزی طی 2 سال اخیر را از عوامل رشد نقدینگی دانسته و از دولت می‌خواهد کلیه سیاستهای پولی را در اختیار بانک مرکزی بگذارد و در ادامه پیشنهاداتی درباره نرخ سود سپرده‌های قانونی ارائه می‌کند.

* یادداشت: «دلار و  یورو»، محمود اسلامیان /ص1

نویسنده با اشاره به تسهیلاتی که از محل موجودی حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی داده شده به مشکلی که اخیراً‌ واحدهایی که تسهیلات یورویی گرفتند، با آن مواجه شده‌اند، می‌پردازد. به اذعان وی، با توجه به کاهش قابل توجه  ارزش دلار در برابر یورو، واحدهای تولیدی که تسهیلات یورویی از حساب ذخیره ارزی دریافت کرده‌اند، اکنون مجبور به پرداخت هزینه کاهش ارزش دلار هستند. نویسنده از رئیس‌جمهور و وزیر صنایع تقاضا کرده این مسأله را در شورای اقتصاد مطرح کنند تا به مشکل این گونه واحدها رسیدگی شود.

* اخبار

- وزیر کشاورزی آمریکا خواستار توقف قاچاق واردات پسته و خشکبار ایران از طریق ترکیه به اسرائیل شد.

- معاون آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور در سال جاری نسبت به سال گذشته 5 برابر شده است.


 

سرمایه

 

1) وزیر نفت اعلام کرد: تغییر رویکرد ایران به سمت شرکتهای نفتی آسیایی

2) شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: 350 مصاحبه مطبوعاتی برای مهار قیمت مسکن

3) دبیرکل سازمان ملل متحد: خشونت علیه زنان همواره نقض حقوق بشر است

* روزنامه منتقد سرمایه در یکی از عناوین اصلی امروز خود به بهانه انتشار خبر 350 مصاحبه مسئولان وزارت مسکن، به نقد سیاست دولت در بخش مسکن پرداخته است. به نوشته  این روزنامه، سیاستگذاری‌های وزارت مسکن در عمل موجب سردرگمی و حتی افزایش قیمت‌ها بوده است و با مصاحبه‌های مسئولان وزارت مسکن، معضل مسکن در کشور حل نشده و بلکه با تبلیغات حول برنامه‌های این وزارتخانه، توقعات جامعه بالا رفته است.

* سرمقاله: «سیاستگذاری نامؤثر در بخش مسکن»، کامران شاهین‌فر/ص1

دبیر جامعه مهندسان معمار، علت  اصلی رشد یک‌باره بهای مسکن طی 2 سال گذشته را بورس‌بازی می‌داند اما معتقد است به هر حال فشار این اقدام ناصواب روی مردم متمرکز می‌شود. وی سیاستهای مختلف دولت در این بخش را سیاست ریشه‌ای نمی‌داند و مؤثرترین عامل در رفع بحران مسکن را ایجاد اشتغال در مناطق شهری و روستایی می‌داند زیرا هم‌اکنون مردم شهرها و روستاها به امید کسب شغل به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و بر بحران مسکن می‌افزایند.

* یادداشت: «سود سهام عدالت چگونه و از کجا؟»، علی مزروعی/ص2

نویسنده معتقد است سیاست توزیع سهام عدالت به علت ابهام‌های آن، گریبان دولت‌های بعد را خواهد گرفت. وی یکی از این ابهامات را میزان سوددهی شرکتهای واگذار شده در طرح سهام عدالت دانسته و این شبهه را مطرح نموده که دولت قصد دارد از محل درآمد نفتی و حساب ذخیره ارزی به سهام عدالت، سود تزریق کند و از سازمان خصوصی‌سازی می‌خواهد در این زمینه شفاف‌سازی کند.

* گزارش: «دیدارهای چهره به چهره جایگزین مصوبات استانی»، کامبیز سلطانین/ص23

نویسنده به انتقاد از رویه دولت در دور دوم سفرهای استانی پرداخته، چرا که به اعتقاد وی، بررسی میزان تحقق وعده‌های دور اول سفرهای دولت جای خود را به دیدارهای رو در روی رئیس‌جمهور با مردم داده است. وی سپس به نقل از برخی کارشناسان اضافه می‌کند: سفرهای استانی زمینه‌ساز دادن وعده‌های پرهزینه‌ای شده که موجب اختلال در بودجه‌های کارشناسانه استانی و عمرانی شده است، اما متأسفانه دولت و رئیس‌جمهور به این  انتقادات توجه ندارند و بر رویه نادرست خود پافشاری می‌کنند. نگارنده، اتخاذ چنین سیاستهایی را تلاش برای توجیه سیاستهای غیرکارشناسی دولت نهم با جهت‌گیری انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم می‌داند. در ادامه این گزارش، دیدگاههای سعید لیلاز، علی تاجرنیا و حاجی‌بابایی درباره سفرهای استانی منعکس شده است.

* گفتگو : «گفتگو با ابراهیم یزدی: «جنبش دموکراسی‌خواهی و چالش‌های پیش رو»»، کامبیز سلطانین/ص11

ابراهیم یزدی در این گفتگو، اصولگرایانی را که مجلس هفتم و دولت نهم را به دست گرفته  افرادی می‌داند که پیش از قدرت دچار توهم بودند که اگر قدرت را بگیرند می‌توانند به سرعت به اصلاح امور بپردازند، اما پس از کسب قدرت به واقعیات پی بردند. وی در ادامه آورده که اصلاح‌طلبان هم‌اکنون فهمیده‌اند که مرزبندی خودی و غیرخودی غلط بوده و امروزه برای بسیاری از اصلاح‌طلبان، نشست و برخاست با نهضتی‌ها دیگر تابو نیست. وی درباره اظهارات ضد هولوکاستی رئیس‌جمهور گفته: شک ندارم که آقای احمدی‌نژاد با صداقت می‌گوید که هولوکاست وجود نداشته، اما من می‌گویم این حرفها در عالم سیاست برای ایران مضر است.

جام جم

 

1) لوازم خانگی داخلی به دنبال مشتری

2) عملکرد سازمان محیط‌زیست در بوته نقد کارشناسان، محیط‌زیست چه آسان قربانی می‌شود

3) گفتگو با معاون پرورشی آموزش و پرورش؛ تحول نیازمند اختیارات و بودجه است

* تیتر اول این روزنامه گزارشی است درباره لوازم خانگی داخلی که بر اساس این نوشته برخی از آنها هنوز برای رسیدن به کیفیت لازم و ارائه خدمات مناسب پس از فروش راه درازی در پیش دارند. در این گزارش همین به حجم وسیع کالاهای کره‌ای در بازار کشور اشاره شده است.

* تیتر دیگر روزنامه جام جم به گفتگوی این روزنامه با سیدباقر پیشنمازی معاون پرورشی آموزش و پرورش اختصاص دارد که درباره امور تربیتی و معاونت پرورشی، عدم ثبات مدیریت و ثبات فکری و نیز نبود امکانات را از موانع پیشبرد اهداف این معاونت دانسته است.

* اخبار

- روزنامه جام جم در قالب یک گزارش به قلم حسین قره،  نظر کارشناسان محیط‌زیست را درباره عملکرد سازمان محیط‌زیست جویا شده و به این نتیجه رسیده است که به‌رغم اعتقاد مدیریت این سازمان که شرایط زیست‌محیطی کشور را مطلوب می‌داند اما 13 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده کشور اوضاع بحرانی دارند.

- قیمت یک حلب روغن نباتی جامد به 8500 تومان رسیده است، چه کسی پاسخگوست؟

 

مردم سالاری

 

1) نشست ویژه دولت و مجلس بر مهار گرانی

2) وزیر نفت تصمیم نهایی در مورد فروش آزاد را با مجلس دانست؛ ابهام‌گویی درباره بنزین

3) قرار نبود الیزه نامه احمدی‌نژاد را علنی کند

* یادداشت: «پیشنهادی در ادامه هشدارها»، محمدحسین روانبخش / ص 2

سخنان لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پیرامون آشتی ملی، دستمایه یادداشت نویسی عضو تحریریه مردم سالاری قرار گرفته است. نویسنده ضمن استقبال از این طرح، رفتار برخی دولتمردان و سایتهای هوادار دولت در اظهارنظرها بدون ملاحظه و حمله به دولتهای قبلی را مورد نکوهش قرار داده و باعث به نتیجه نرسیدن طرح‌های این چنینی دانسته است.

* اخبار

- ستاد حامیان قالیباف برای حضور جدی و گسترده در انتخابات مجلس هشتم اقدام به یارگیری نفرات در سطح تهران نموده است.

* ستون الو... آقای رئیس جمهور

- آقای رئیس جمهور از پیامبر (ص) نقل شده که به عهدهای خودوفا کنید،

1) مگر نگفتید مشکل جوانان ما موی سر نیست، پس درباره طرح مبارزه با بدحجابی توضیح دهید.

2) مگر قبل از رأی آوردن نگفتید با پارتی بازی مبارزه می‌کنید، چه شد؟

3) در شرایط فعلی بهتر نیست رفتاردولتمردان، وحدت‌گرا باشد؟

- بیش از 600 هزار نفر از بازنشستگان قبل از 79 تا کنون پاداش پایان خدمت دریافت نکرده‌اند، رسیدگی کنید.

صدای عدالت

 

1) دولتی‌ها و نظامیان در مراسم تجلیل از استادان بسیجی نمونه اعلام کردند؛ بسیج اساتید؛ مجری پروژه انقلاب فرهنگی

2) معاون اول احمدی‌نژاد: سیاست‌های کنترل جمعیت، توطئه غرب برای کاهش جمعیت مسلمانان است!

* این روزنامه در تیتر اول خود با اشاره به مراسم عصر روز جمعه با عنوان «اولین مراسم، تجلیل از استادان نخبه و نمونه بسیجی سراسر کشور» می‌نویسد: در این مراسم با تأکید بر اجرای پروژه‌ انقلاب فرهنگی در دانشگاهها (که از آن به عنوان اسلامی کردن دانشگاهها نام می‌برند) بر مسئولیت ویژه سازمان بسیج اساتید در این زمینه تأکید شد.

* سخن روز: «نامعادله ریاضی در وعده‌های رئیس‌جمهور»/ ص1

این روزنامه با بیان اینکه به گفته مسئولان دولتی بودجه سال 87 انقباضی خواهد بود و سقف اعتبارات عمرانی در آن از بودجه 86 فراتر نخواهد رفت، می‌نویسد: احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به اردبیل بار دیگر سخن بی‌مبنایی را که در استان خراسان جنوبی در خصوص دو برابر شدن بودجه استانی مطرح کرده بود تکرار کرد. این در حالی است که چندی پیش معاون اجرایی رئیس‌جمهور مهمترین مانع تحقق وعده‌های دولت در دور اول سفرها را نبود اعتبارات کافی عنوان کرده بود. نگارنده این یادداشت با اشاره به چندین اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص افزایش نقدینگی در کشور آن را به برکت سیاست‌های غلط و بی‌برنامگی دولت احمدی‌نژاد دانسته و آورده است: اکنون تنها راهکار دولت، انتشار اوراق مشارکت می‌باشد. یادداشت نویس صدای عدالت در ادامه با سیاه‌نمایی فعالیت‌های اقتصادی و بانکی دولت نهم، تنها مقصر وضع موجود را شخص رئیس‌جمهور عنوان می‌کند.

* دیدگاه: «انتخابات، مردم و آینده کشور»، حسین مرعشی/ص2

نگارنده در یادداشت خود با تأکید بر اهمیت و نقش برجسته مردم در عرصه انتخابات، باز هم مدعی وجود بحران در کشور می‌شود و می‌نویسد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، به حق یا ناحق باید باور کنیم که کشور و نظام در یک شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و همه مسئولان و فعالان مکلفند برای خروج کشور از این شرایط تلاش کنند. سخنگوی حزب کارگزاران در ادامه با بیان اینکه ایستادگی قاطع بدون توجه به عواقب فتنه‌گری آمریکا و غرب و یا عقب‌نشینی احتمالی در مقابل زیاده‌خواهی غرب دو گزینه مطرح در خصوص مقابله با وضعیت بحرانی است که البته هر دو راه برای کشور پرهزینه خواهد بود، تنها راه حل برای خروج کشور  از شرایط ویژه کنونی را آوردن مردم به صحنه عنوان می‌کند و می‌نویسد: حضور مردم در عرصه انتخابات همه فتنه‌های بین‌المللی علیه ایران را خنثی می‌کند و می‌توان با ارائه چهر‌ه‌ای صلح‌طلب از مجلس هشتم، خطرات را از کشور و نظام دور کرد.

 

سایر روزنامه ها

خراسان

* پیام مردمی

- در مصاحبه چند روز پیش آقای احمدی نژاد و رئیس محترم مجلس، اگر من جای خبرنگار بودم که مورد عتاب رئیس جمهور قرار گرفت و به اوگفته شد: «شما کجا هستید؟» در پاسخ می گفتم: در نارمک،‌همان جایی که گوجه فرنگی کیلویی 100 تومان است.

 

ابتکار

* سرمقاله: «ماهی دلار و آب گل آلود نفت»، محمد علی وکیلی / ص 1

نویسنده معتقد است جایگزین کردن یورو به جای دلار در حقیقت از چاله درآمدن و به چاه افتادن است و بهترین حالت این است که کلوپ مسلمانان عضو اوپک بر دینار به عنوان واحد پولی بین‌المللی به عنوان جایگزین دلار اتفاق نمایند و خود را برای همیشه از سلطه دلار خارج نمایند چرا که در غیر این صورت در صورت گرانی نفت هم برنده اصلی اقتصاد متضرر آمریکا خواهد بود.

 

سیاست روز

* اخبار

- جنبش عدالتخواه و بسیج دانشجویی 6 دانشگاه تهران بیانیه‌ای در خصوص احضار 19 دانشجوی شیرازی صادر کردند. همچنین مجمع حزب‌ا... دانشگاه علم و صنعت نیز بیانیه‌ای در همین مورد منتشر نمود که در بخشی از آن آمده است: «اقدامات رئیس‌جمهور مبنی بر افشای اسامی مفسدان و این که لیستی از اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب خود دارد، این را می‌رساند که رئیس‌جمهور اسامی مفسدان اقتصادی را دارند ولی با تمامی این شرایط برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد.»

 

حمایت

* اخبار

- وزیر بهداشت قطر در دیدار با وزیر کار و امور اجتماعی درخواست پذیرش یک هزار نیروی پزشکی و پرستار ایرانی را ارائه نموده است.

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد