فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

هر چه کمتر آرزو داشته باشید محرومیت های شما

 

کمتر است. «پلوتارک»

 

شادی، یکی از موثرترین داروهای طبیعت است.

 

«کاترین پاندر»

 

زندگی بدون هدف، مانند بی راهه است. «والر»

 

تیتر اول روزنامه‌های صبح مورخ 5/9/86

 

کیهان: 12 میلیون و پانصد هزار نفر در پایگاه‌های بسیج سازماندهی شده‌اند؛ رزمایش امروز، 8 میلیون بسیجی در کشور

اعتمادملی: بزرگترین عرضه تاریخ بورس بی‌مشتری ماند

ایران: مجلس در رسیدگی به لایحه حمایت از تولید و عرضه مسکن تعیین کرد؛ 50 درصد تخفیف به مسکن کم‌درآمدها

اعتماد: گفت‌وگو با دکتر مسعود درخشان استاد و کارشناس در اقتصاد انرژی؛ برای آزمون و خطا مجالی نیست

 رسالت: رئیس‌جمهور در همایش هم‌اندیشی هنرمندان بسیجی: کنفرانس آناپولیس پشتوانه جهانی ندارد

آفتاب یزد: نماینده هرسین و  کنگاور: بسیج، نماد «چو ایران نباشد تن من مباد» است

جمهوری اسلامی: مخالفت گسترده مردم فلسطین با کنفرانس آمریکایی آناپولیس

همبستگی: در آستانه کنفرانس به اصطلاح صلح آناپولیس صورت گرفت؛ اتمام حجت احمدی‌نژاد با شرکت‌کنندگان

تهران امروز: توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ فروش تراکم تصویب شد

همشهری: رئیس‌جمهوری مطرح کرد؛ تمام سود نشست آناپولیس در جیب رژیم صهیونیستی

دنیای اقتصاد: دنیای اقتصاد بررسی می‌کند؛ چرا معامله بزرگ بی‌خریدار ماند؟

سرمایه: بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران، بدون مشتری بود؛ عرضه عمده فولاد مبارکه ناکام ماند

جام‌جم: تحریم اجلاس آمریکایی آناپولیس

مردم‌سالاری: دیروز اسامی نمایندگان بی‌نظم اعلام شد؛ جلسه بدون نصاب مجلس اصولگرا

حزب‌ا...: 10 گروه فلسطینی در تهران حضور پیدا می‌کنند؛ سازش‌کاران در آناپولیس، فلسطینی‌ها در تهران

سیاست‌روز: در سالروز تشکیل بسیج مستضعفین امروز برگزار می‌شود؛ نمایش اقتدار 8 میلیون بسیجی با حضور فرمانده کل قوا

قدس: با چه حقی می‌خواهید امتیاز بدهید؟ هشدار احمدی‌نژاد به شرکت‌کنندگان در آناپولیس

خراسان: هشدار رئیس‌جمهور به شرکت‌کنندگان کنفرانس آناپولیس

جوان: امروز با حضور فرمانده کل قوا برگزار می‌شود؛ نمایش اقتدار هشت میلیون بسیجی

ابتکار: هشدار احمدی‌نژاد و بشار اسد

صدای عدالت: صندلی‌های خالی پارلمان اصولگرایان؛ مجلسی با 90 نفر غایب، 60 نفر بدون رأی

کاروکارگر: انتقاد شدید اسقف اعظم انگلیس از سیاست‌های نومحافظه‌کاران کاخ سفید؛ رفتارهای غیراخلاقی آمریکا بحران جهانی بار آورده است

حمایت: احمدی مقدم اعلام کرد؛ خالی شدن زندان‌ها از معتادان

فرهنگ‌آشتی: همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به کویت اعلام شد؛ کویت به آناپولیس نمی‌رود

ابرار: یک نماینده: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نسبت به آغاز تبلیغات زودهنگام انتخاباتی بی‌توجه هستند

کیهان

 

1) رزمایش امروز 8 میلیون بسیجی در کشور

2) هاآرتص، همه برای تفریح زمستانی به کنفرانس آناپولیس می‌روند

3) آغاز پرداخت وام 4 میلیون تومانی ازدواج

4) سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز کاهش می‌یابد

5) معافیت 50 درصدی از پرداخت عوارض برای نوسازی بافت‌های فرسوده

* رزمایش 8 میلیون نفری بسیج با حضور 2500 گردان عاشورا و الزهرا و 30 هزار یگان رزمی کربلا در 400 پایگاه مقاومت شهری و 30 هزار نقطه روستایی کشور، مورد توجه تیتر یک امروز کیهان قرار گرفته است. سرلشکر جعفری، با اعلام اینکه 5 میلیون نفر از این 8 میلیون را خواهران بسیجی تشکیل می‌دهند، از حضور رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان تهران خبر داده است.

* کیهان به بهانه برگزاری کنفرانس آناپولیس، اقدام به انعکاس تحلیل‌های روزنامه‌های غربی کرده و از زبان آنان آورده که هدف آمریکا از برگزاری این کنفرانس، کسب اعتبار از دست رفته خود در عرصه سیاست خارجی است. کیهان همچنین به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص آورده که آناپولیس تنها تفریحی زمستانی برای مقامات جهان است!

* سرمقاله: «جریان خط‌شکن، حمید امیدی»/ ص 2

نگارنده با اشاره به سالروز تشکیل بسیج به فرمان امام(ره)، به سوابق درخشان بسیج و ضرورت آن برای بقای نظام پرداخته و به لزوم ایجاد ظرفیت‌های جدید در بسیج اشاره کرده است. وی با اشاره به موفقیت‌ها و رشادت‌های سیدحسن نصر‌ا... و حزب‌ا... لبنان، آن را نمود خارجی و جهانی تفکر بسیجی توصیف کرده و نوشته است: برژینسکی استراتژیست کهنه‌کار آمریکایی هم صریحاً اذعان کرده که «ایران قادر به بسیج سراسری جهان اسلام علیه آمریکاست.»

* یادداشت: «نصر بالرعب» استراتژی انتخاباتی مدعیان اصلاحات» دکتر عبدالرضا داوری/ ص 14

نگارنده با اشاره به شعارهای اخیر جبهه مشارکت که مدعی شده‌اند اگر بر کرسی‌های سبز مجلس بنشیند، سایه ترس جنگ و بحران را از کشور دور می‌کنند، نوشته: اصلاح‌طلبان استراتژی اصلی خود در انتخابات را «نصر بالرعب» تعیین کرده و می‌خواهند با ایجاد رعب و وحشت در دل مخاطبان، خود را منادی امنیت و آرامش معرفی کنند! آنان با علم به اینکه امنیت، مهم‌ترین نیاز حیاتی بشر است، این شعار را برگزیده‌اند، این در حالی است که تمامی شواهد و قرائن حاکی از دشواری اوضاع آمریکا به عنوان تهدیدکننده امنیت کشور- است.

* گزارش: «خسارت 8 میلیارد دلاری به اقتصاد، مجتبی قاسم‌زاده»/ ص 6

گزارشگر این روزنامه با اشاره به وضعیت قاچاق کالا در کشور و علل پیدایش آن، خواستار برخورد مسئولان با دانه درشت‌ها به جای برخورد با قاچاقچیان جزء، شده است. وی پرسیده: دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، برای مقابله با پوشش‌های حمایتی قاچاقچیان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

* اخبار

- بسیج دانشجویی 6 دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای خواستار مجازات متهمان پرونده «تبادل غیرقانونی اطلاعات هسته‌ای با غرب» شدند.

- رئیس ستاد انتخاباتی حزب همبستگی، خبر پیوستن این حزب به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان را رد کرد.

اعتمادملی

 

1) بزرگترین عرضه تاریخ بورس بی‌مشتری ماند

2) حمایت 213 نماینده از جهرمی پس از شایعه استعفا

3) سوریه دعوت آمریکا را پذیرفت

4) اعلام آمادگی احمدی‌نژاد برای نظارت بر انتخابات آمریکا

* اعتمادملی در تیتر نخست خود با اشاره به کسادی بازار سهام فولاد مبارکه و بدون مشتری ماندن بزرگترین عرضه تاریخ بورس می‌نویسد: اینها همه از برکات سیاست‌هایی بود که دولت نهم به ذهن سرمایه‌گذاران بازار بورس متبادر کرده بود. مشخص شد که دولت احمدی‌‌نژاد نتوانسته است اعتماد سرمایه‌گذاران را به سیاست‌های اقتصادی خود جلب کند. این گزارش در ادامه با اشاره به عدم شرکت بازیگران واقعی و بخش خصوصی در عرصه بورس دیروز، به جزئیات آن در ارتباط با نقد سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخته و در نهایت می‌‌نویسد: به هر حال دولت نهم به رغم تمام شعارهای پوپولیستی خود در این قبیل اقدامات هیچ توجهی به بخش خصوصی ندارد و با برچسب‌های پول نامشروع، این بخش را از میدان به در  کرده است.

* اعتمادملی در تیتر دوم خود با دستمایه قرار دادن استعفای جهرمی و نامه 213 تن از نمایندگان در  حمایت از ابقای وی، گزارش مفصلی را به آن اختصاص داده و از طرح بنگاه‌های زودبازده به عنوان دلیل اختلاف وزیر کار و رئیس‌جمهور نام می‌برد. این گزارش در ادامه با رویکردی تفرقه‌افکنانه بین وزیر و رئیس‌جمهور به سوابق جهرمی می‌پردازد و در نهایت با اشاره به نفوذ جایگاه مطلوب وزیر کار در مجلس و نیز در ذهن سیاستمداران سرشناس نظام نتیجه می‌گیرد: تغییر جهرمی هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر از تغییر وزرای پیشین برای احمدی‌نژاد خواهد داشت.

* به دنبال اعلام خبرگزاری رسمی سوریه مبنی بر شرکت هیأت دیپلماتیک این کشور در کنفرانس آناپولیس، اعتمادملی به این کنفرانس اشاره می‌کند. اعترافات هاآرتص در مورد شکست این کنفرانس از نکته‌های جالب این گزارش است.

* سرمقاله: «شکستی دوباره برای خصوصی‌سازی»/ص1

نویسنده سرمقاله با اشاره به اهمیت بورس، به روزهای متفاوت این نهاد در دو سال گذشته اشاره کرده و می‌نویسد: رویکرد صاحب‌نظران اقتصادی به بورس در این دو سال نوعی گریز از مرکز اقتصادی را به رخ کشیده است. نویسنده با اشاره به بی‌مشتری ماندن عرضه سهام فولاد، از سیاست‌های اقتصادی دولت در این زمینه به عنوان علت این پدیده نام برده و در نهایت می‌نویسد: به نظر می‌رسد دولت باید برای گشایش در اسناد درآمدی خود، منش‌های دیگر اقتصادی را، هم در حوزه ساختاری و بازار سرمایه و هم در حوزه کلان اقتصادی در پیش بگیرد. آیا اینگونه نیست؟

* گفتگو: «گفتگو با امیر محبیان، روزنامه‌‌نگار و تحلیلگر سیاسی، «رشد زمینه‌های رادیکالیسم مذهبی در دولت نهم»»/ص7و9

محبیان در این گفتگوی مفصل، دولت نهم را احیاکننده یا ایجادکننده گفتمان جدیدی در جامعه نمی‌داند. وی گفتمان عدالت را برآمده از واقعیت‌های اقتصادی جامعه دانسته و شعار نفت بر سر سفره‌ها را پاسخ دولت به نیازهای روزمره مردم ارزیابی می‌کند. وی با اشاره به عدم تحقق شعارهای دولت در برخی زمینه‌ها معتقد به برقرار ماندن آستانه تحمل طبقه متوسط در جامعه بوده و می‌گوید در صورت عدم تحقق شعارهای احمدی‌نژاد، احتمال بازگشت مردم به محتوای شعارهای پیشین هست. وی با انتقاد از غفلت دولت از شهرهای بزرگ در عین حال معتقد است مردم برای تحقق گفتمان عدالت در دور دوم نمی‌توانند جایگزینی برای احمدی‌نژاد پیدا کنند.

* گفتگو: «گفتگو با هونزوویتز سفیر آلمان در تهران، «بدون رآکتور هسته‌ای، غنی‌سازی هیچ فایده‌ای ندارد»»/ص8و9

سفیر آلمان در این گفتگوی دو صفحه‌ای در صدد تبیین سیاست خارجی کشورش در قبال ایران و به ویژه در بحث پرونده هسته‌ای ایران است. به باور وی با وجود گزارش نسبتاً مثبت البرادعی، ابهاماتی در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و ارجاع پرونده به شورای امنیت معلول مسائل و حوادث متعددی و نه یک شبه بوده است. سفیر آلمان برنامه‌های هسته‌ای ایران را به دلیل آنچه که مخفی‌کاری طولانی‌مدت ایران دانسته و البرادعی نیز در گزارش خود آورده است غیرقابل اطمینان ارزیابی کرده و معتقد است اصرارکشور ایران بر غنی‌سازی به دلیل نداشتن رآکتور هسته‌ای مشکوک بوده و باعث فقدان اعتماد می‌شود.

* اخبار

- پیرو اظهارات دکتر حداد عادل در خصوص عدم مشارکت در پروژه قصردشت شیراز (مرکز تجارت جهانی) مالک و مدیرعامل این پروژه در تأیید این اظهارات بیانیه‌ای را به روزنامه اعتمادملی ارسال کردند.

- سفیر ایران در عربستان در دیدار با مسئولان مختلف سعودی ضمن طرح مجموع مشکلات زائران ایرانی در عربستان به موضوع توزیع برخی نشریات که مطالب نادرستی در آنها مندرج شده، پرداخته است.

- قدرت‌ا... علیخانی، نماینده بوئین‌زهرا و آوج در تذکری به رئیس‌جمهور، خواستار دستور تعیین تکلیف عرضه بنزین مازاد بر سهمیه و جلوگیری از گسترش بازار سیاه بنزین و نیز صدور دستور جلوگیری از واگذاری زمین چمن فوتبال و استادیوم تختی آبیک به ستاد نماز جمعه شد.

- فاطمه کروبی سخنگوی ائتلاف مردمی اصلاحات از برگزاری همایش بزرگ و سراسری این ائتلاف تحت عنوان «اصلاح‌طلبان و مجلس هشتم» در 29 آذر در تهران خبر داد.

- برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر دادند که این کمیسیون به دولت پیشنهاد کرده است که بودجه دفاعی و امنیتی کشور را افزایش دهد. بروجردی «شرایط ویژه منطقه» را علت این پیشنهاد اعلام کرد.

- هیونگ‌سای معاون وزیر ارتباطات چین با دبیرکل اعتمادملی دیدار و گفتگو کرد و خواستار گسترش همکاری با این حزب شد.

* پیام مردمی

- پاسخ ا خیر معاون اجتماعی و  ارشاد نیروی انتظامی تهران بزرگ به اعتمادملی و ادبیات این مقام مسئول از سوی چند تن از شهروندان طی تماس‌های تلفنی مورد اعتراض واقع شده و این شهروندان با لحن کنایه‌آمیزی آن را حمل بر ترویج مهرورزی از طرف دولت کردند.

- مسلمی نائینی مدیرکل امور دانشجویان وزارت علوم از ارسال بخشنامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها خبر داد که در آن اعضای شوراهای صنفی دانشجویان از عضویت در تشکل‌های سیاسی منع شده‌اند.

 

ایران

 

1) مجلس در رسیدگی به لایحه حمایت از تولید و عرضه مسکن تعیین کرد؛ 50 درصد تخفیف به مسکن کم‌درآمدها

2) در نخستین هم‌اندیشی هنرمندان بسیجی مطرح شد؛ رئیس‌جمهور: هنر ایرانی جهان شمول است

3) جریمه 70 میلیون تومانی در انتظار جایگاه‌داران متخلف

4) نگرانی‌هایی که رنگ واقعیت گرفت؛ پول نقد برای خرید فولاد مبارکه نبود

* عنوان چهارم ارگان رسمی دولت در صفحه 4 ایران اقتصادی به ماجرای عدم فروش 20 درصد از سهام فولاد مبارکه پرداخته و نوشته است: کارگزاران بورس تهران از دیروز صبح بیشتر خود را برای انجام نشدن این معامله آماده می‌کردند، تا انجام  شدن. گویی همه می‌دانستند که کمتر خریداری حاضر به گذاشتن 1230 میلیارد تومان نقد روی میز معامله باشد.

* گزارش: «بازی با نرخ سود»/ص2

این روزنامه در گزارشی از نحوه پرداخت تسهیلات در مؤسسات مالی با اشاره به گلایه مراجعه‌کنندگان به این مؤسسات، از مراحل پیچیده و طولانی  اداری و سخت‌گیری‌های مربوط به ضمانت و ... تفاوت نرخ بهره اسمی با نرخ بهره واقعی این مؤسسات را از مشکلات مردم بیان می‌کند.

* یادداشت: «ادعاهای خارج از محدوده»، پیمان تجریشی/ص5

بخی واکنش‌ها نسبت به سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر احراز مجرمیت حسین موسویان و طرح این موضوع که اظهارنظر اخیر وزیر اطلاعات به معنای نادیده گرفتن تفکیک قوا و استقلال قاضی است، موجب شده تا یادداشت نویس این روزنامه به دفاع از مواضع وزیر اطلاعات بپردازد. به باور نگارنده از آنجا که اظهارنظر محسنی اژه‌ای کاملاً مرتبط و در چارچوب اختیارات قانونی وی است، سخنان وی خدشه‌ای به تفکیک قوا وارد نساخته است. وی در ادامه طرح انتقادات مذکور از سوی کسانی که هیچ مسئولیتی در قوه قضاییه ندارند را معنی‌دار دانسته و آن را در راستای فشارهای برخی نزدیکان موسویان بر قاضی پرونده، ارزیابی می‌کند.

* گفتگو: «گفتگوی ایران با دبیر شورای عالی ترافیک وزارت کشور»/ص6

مناقشات چند ماهه اخیر میان دولت و شهرداری تهران بر سر اجرای پروژه مونوریل بهانه‌ای شده تا این روزنامه به سراغ کامران حاج‌نوراللهی، دبیر شورای عالی وزارت کشور برود و دلایل فنی اصرار دولت بر ا جرای پروژه مذکور را جویا شود. نوراللهی در این گفت‌وگو مونوریل را دارای توجیه اقتصادی دانسته و ادعا کرده صددرصد کارهای ساختمانی مونوریل در داخل قابل انجام است. وی مقایسه مترو و مونوریل را غیرعلمی دانسته و معتقد است هر کدام جایگاه خود را دارند و دولت هم قصد ندارد، ساخت مترو را تعطیل کرده و به جای آن مونوریل بسازد. نوراللهی تبلیغات سنگین رسانه‌ای و اظهارات غیرکارشناسی را موجب سیاسی شدن موضوع دانسته و با توجه به شرایط فعلی تهران و  امکانات آن، اجرای پروژه مذکور را مقرون به صرفه می‌داند.

* اخبار

- فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: عملیات روانی دشمن تأثیری در عزم نیروهای مسلح ندارد.

- استاندار لرستان گفت: 74 درصد مصوبات هیأت دولت در این استان اجرایی شده است.

* پیام مردمی

- سهمیه سوخت سفر ما در کارتمان اعمال نشده، نمی‌دانیم به کجا باید مراجعه کنیم.

- آیا واقعاً این صف‌های طویل پمپ‌های گاز را شرارت گاز نمی‌بیند که با اضافه کردن چند جایگاه مشکل همه مردم حل خواهد شد؟

- در مدرسه صالحات دو واقع در اندیشه شهریار، بین دانش‌آموزان شیر توزیع نمی‌شود. لطفا آموزش و پرورش رسیدگی نماید.

 

اعتماد

 

1) گفتگو با مسعود درخشان کارشناس در اقتصاد انرژی؛ برای آزمون و خطا مجالی نیست

2) روزهای سرد پارلمان

3) درخواست احمدی‌نژاد برای نظارت بر انتخابات آمریکا

4) سوریه در کنفرانس آناپولیس شرکت می‌کند

* اعتماد با چاپ قسمت اول مصاحبه با مسعود درخشان کارشناس مسائل اقتصادی، محور اصلی بحث را موضوع صادرات بی‌رویه نفت و گاز قرار داده و نوشته با این وضع، منابع نفت خام ایران تا 1404 به پایان خواهد رسید. درخشان در این مصاحبه با انتقاد جدی از خطاهای صورت گرفته در برنامه‌ریزی اقتصادی کشور، اظهار داشته که دیگر مجالی برای آزمون و خطا نیست، چرا که اوضاع فعلی کشور در منطقه و جهان بسیار حساس است. وی همچنین در این مصاحبه مفصل گفته است که: «آقای رئیس‌جمهور دستور دهند تا در طول یک دوره 3 ماهه فرضیه دو گروه موافق و مخالف آزموده شود که مشخص شود تا چند سال، نفت خواهیم داشت. این استراتژیک‌ترین، حساس‌ترین و امنیتی‌ترین سؤال است.»

* به گزارش اعتماد، غیبت‌های مکرر نمایندگان به حدی رسیده که در طول یک جلسه مجلس، بارها صحن علنی از رسمی خارج می‌شود و جلسات بدون حد نصاب لازم تشکیل می‌شود. این روزنامه در تیتر دوم خود افزوده که توجیهات مختلف رئیس‌ مجلس و نایب او بیشتر به یک شوخی شبیه است و در عمل مجلس هفتم، پیش از موعد قانونی به کار خود پایان داده است.

* این روزنامه در تیتر سوم خود در حالی سخنان رئیس‌جمهور در خصوص آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را منعکس کرده که در ادامه مطلب خود افزوده: احمدی‌نژاد این سخن را یک روز پس از مخالفت موسی پور با نظارت احزاب داخلی بر انتخابات مجلس هشتم اظهار داشته است.

* سرمقاله: «ایسنا آبروی ماست»، احمد مسجدجامعی/ ص 18

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مراسم بزرگداشت یک میلیون خبر توسط خبرگزاری ایسنا، از بی‌توجهی مسئولان و صدا و سیما به این خبرگزاری گلایه کرده و نوشته نگاه مدیران دولتی به این خبرگزاری مثبت نیست و همین مسأله، نگرانی‌هایی را در نزد خبرنگاران به وجود آورده است. وی علت نگاه مزبور را عادت نداشتن مسئولان به انتقاد توصیف کرده و نوشته باید مسئولان توجه داشته باشند که ایسنا آبروی ماست(!)

* یادداشت: «نامه به یکی از مسئولان!»، ابراهیم رها/ ص آخر

نگارنده در مطلب طنز امروز خود نامه‌ای به یکی از مسئولان نوشته و طی آن با زبان عامیانه و روستایی، انتقادات خود بر دولت را در قالب تعریف و تمجید بیان کرده است. وی نوشته: «دشمنان و بددلان نمی‌خواهند رشد‌های چشم‌گیر دولت را ببینند؛ آنها نمی‌خواهند رشد موفقیت‌آمیز تورم را ببینند!... ارزانی هر روز صبح تا شب می‌رود در چشم ما. بنگاه مسکن محل، هر روز یقه ما را می‌گیرد و التماس می‌کند که خانه سرکوچه را مجانی به نام من کند...»

* اخبار

- صف‌کشی چهره‌های اقتصادی مجلس در برابر نخستین تغییر چارچوب لایحه بودجه 87 سبب شد لایحه قانونی کردن 43 تبصره دائمی، در آستانه پس فرستادن قرار بگیرد.

- بار دیگر طی چند روز گذشته، 600 زائر ایرانی شب گذشته در مرز ایران و عراق سرگردان شدند.

- مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تعیین سه خط قطار هوایی در طرح جامع ترافیک تهران خبر داد و گفت: تعیین نوع سیستم و اینکه مونوریل باشد یا سیستم دیگر نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

- واژگونی یک اتوبوس متعلق به سپاه پاسداران که در حال جابجایی نیروهای بسیجی از اصفهان به شیراز بود، موجب کشته شدن 9 بسیجی گردید.

- گفته می‌شود برای متهم پرونده جاسوسی هسته‌ای، حکم برائت صادر شده است.

- سایت هواداران قالیباف با رویکرد حمایت از برنامه‌ها و مواضع قالیباف آغاز به کار کرده است

رسالت

 

1) رئیس جمهور در همایش هم اندیشی هنرمندان بسیجی: کنفرانس آناپولیس پشتوانه جهانی ندارد

2) لوموند: کنفرانس آناپولیس نتیجه‌ای نخواهد داشت

3) حداد عادل در همایش شورای نظارت مدارس غیرانتفاعی: مدارس غیرانتفاعی تأثیر چشمگیری در تحول آموزشی نداشتند

* برگزاری بی فایده کنفرانس آناپولیس،‌ موضوعی بوده که به زعم روزنامه رسالت به عنوان یکی از تیترهای نخست این جریده انتخاب شده و به نقل از لوموند و روزنامه صهیونیستی هاآرتص تأکید کرده است که کنفرانس آناپولیس هیچ نتیجه‌ای نداشته و نوعی تفریح زمستانی است. سخنان رئیس جمهور در این خصوص، محور اصلی گزارش رسالت است.

* تأکید حداد عادل مبنی بر عدم تأثیر مناسب مدارس غیرانتفاعی در نظام آموزشی، در کنار موافقت وی با تأسیس این گونه مدارس، دیگر تیتر مهم رسالت است.

* یادداشت: «نقدی بر اظهارات خاتمی در مشهد»، صالح اسکندری / ص 2

نویسنده این ستون با اشاره به برخی جمله‌های خاتمی نظیر عدالت، توزیع فقر در جامعه نیست و یا دروغ گفتن به مردم بدترین فساد است، آن را خطاب عملی خاتمی به کارگزاران فعلی در دولت دانست و از آن انتقاد کرد. وی با اشاره به تلاش دولت برای بسط عدالت و نزدیک کردن مسئولان با مردم بر اساس مشی صحیح انقلاب و نظام، یادآور شده که در گفتمان دوم خرداد، اگر مردم به غیر از آنها روی آورند دیگر نمی‌توان به آنها عنوان مردم اطلاق کرد. نگارنده در پایان از دوم خردادی‌ها خواسته است به خاطر آن که درک آنها از مردم با واقعیات ملت مسلمان ایران منطبق نیست، مبانی تئوریک خود را دوباره تعریف و ارائه کنند.

* اخبار

- مردم سیستان و بلوچستان از این که مهاجرین افغانی، پس از خروج از کشور، مجدداً به طور انبوه از مرزها رد شده و وارد این استان می‌شوند، ‌انتقاد کرده و اقدامات صورت گرفته را ناهماهنگ و ناکافی می‌دانند. همچنین کمبود گاز مایع در این استان، مردم را به استفاده از هیزم وادار کرده است.

* پیام مردمی

- سبدکالای بازنشستگان آموزش و پرورش برخلاف دیگر وزارتخانه‌ها، ناقص و نصف سبد کالای دیگران بود.

- شیرکاکائوی پاک از 700 به هزار تومان افزایش یافت.

- به خاطر این که مدت حضورم در تهران زیادتر از مدت ویزا بود و اطلاع  نداشتم، برای 18 روز اقامت اضافی، روزی 30 هزار تومان جریمه دادم، آیا نمی‌شد رفتار بهتری با ایرانیان مقیم خارج داشت؟

 

آفتاب یزد

 

1) نماینده هرسین و کنگاور: بسیج، نماد «چو ایران نباشد تن من مباد» است

2) پس از بوتو دومین رقیب مشرف به پاکستان رفت

3) خروج 5 هزار نظامی آمریکایی از عراق در ماه دسامبر

* عنوان دوم این روزنامه به بازگشت نوازشریف، نخست وزیر اسبق پاکستان پس از 8 سال تبعید پرداخته و گزارشی از حواشی این بازگشت درج نموده است.

* سرمقاله: «انتخابات آمریکا، انتخابات ایران»/ ص 1

نویسنده با اشاره به جملاتی از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هر جا که یک انتخابات آزاد برگزار شود انسان‌های آگاه، آزاد و انقلابی بر سر کار می‌آیند، مفهوم این سخن را رسیدن مردم دنیا به سطحی از آگاهی دانسته که آنها را قادر به انتخاب بهترین‌ها می‌کند و در ادامه به جملاتی از پیام رئیس‌جمهور به ملت آمریکا در همین رابطه استناد می‌نماید. وی آنگاه از نوع نگاه برخی تریبون‌داران داخلی که نه تنها ملت ایران، بلکه نخبگان ملت را هم در تمیز انسان‌های سالم از فاسد ناتوان می‌بینند انتقاد کرده و می‌نویسد: در این شرایط که سخن رئیس‌جمهور ایران در خصوص صلاحیت انتخاباتی سایر ملت‌ها در سراسر دنیا منعکس شده است، او وظیفه دارد علاوه بر انجام به تکلیف مندرج در قانون اساسی برای دفاع از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن همه شهروندان، از نفوذ خود برای قبولاندن دیدگاه اخیر به سایر کارگزاران حکومتی نیز استفاده کند. در غیر این صورت مشخص خواهد شد که از میان دو ملت آمریکا و ایران، تنها یکی قادر است در یک انتخابات کاملاً آزاد، انسان‌هایی آگاه و انقلابی را برگزیند و دیگری، حتی پس از اعمال نظارت‌های سخت‌گیرانه، ممکن است به گمراهی بیفتد و کسانی را انتخاب کند که ارزش‌های ملی و مذهبی را نادیده می‌گیرند.

* گزارش: «ادامه روند سؤالات بی‌پاسخ نمایندگان»/ ص 2

نویسنده با اشاره به انتقاد برخی از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس به عملکرد هیأت رئیسه مجلس، از افزایش این اعتراض‌ها به خاطر عدم رعایت جایگاه مجلس به‌ویژه به علت کوتاهی دولتمردان در پاسخگویی به سؤال‌های نمایندگان خبر می‌دهد. وی در ادامه به تذکر آیین‌نامه‌ای نماینده سنندج در مورد بی‌توجهی هیأت رئیسه به بعد نظارتی مجلس پرداخته و انتقاد برخی از نمایندگان از عدم طرح سؤالات آنها از وزرا در صحن علنی را انعکاس داده است.

* اخبار

- روزنامه دیلی‌میل خبر داد: جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در نشست هفته جاری خود با دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس خواستار حمایت وی از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران شده است.

* پیام مردمی

- از بدو تشکیل دولت نهم سه قوه، همسو و دولت نهم، پر درآمدترین دولت در طول تاریخ ایران بوده و قیمت نفت، بالاترین قیمت در طول تاریخ آن است. این حلقه گمشده کجاست که هرچه قیمت نفت بالاتر می‌رود، وضع زندگی ما بازنشستگان و یا کارمندان و کارگرانی که درآمد ثابت دارند تغییر نمی‌کند؟

- تنها منبع درآمد بنده یک تاکسی موقت است که به خاطر ندادن کارت سوخت، 4 ماه است که بیکارم. برای گازسوز کردن خودروام یک سال است که ثبت‌نام کرده‌ام اما تاکسیرانی به من معرفی‌نامه نمی‌دهد... از غصه بدهکاری‌هایم شب و روز ندارم.- در 6 ستون پیام مردمی این روزنامه مطالبی نظیر انتقاد از گرانی‌ها، عدم اجرا نظام هماهنگ پرداخت، مشکلات سهمیه‌بندی بنزین، اعطای کمک‌های خارجی با وجود نیاز داخلی، مشکلات کارت هوشمند سوخت و نحوه هزینه کرد درآمدهای نفتی مشاهده می‌شود.

جمهوری اسلامی

 

1) مخالفت گسترده مردم فلسطین با کنفرانس آمریکایی آناپولیس

2) مجلس تصویب کرد: تخفیف 50 درصدی هزینه‌های عوارض و تراکم ساخت طرحهای تولید مسکن برای گروههای کم‌درآمد

3) رؤسای جمهور ایران و سوریه در گفتگویی تلفنی: اجلاس آناپولیس از قبل محکوم به شکست است

* گزارش: «ساماندهی مسکن یا دامن زدن به نابسامانی در نظام شهرسازی کشور»، سیدمحمود کاشانی/ص8

نگارنده، عملکرد دولتهای گذشته در زمینه مسکن را فاجعه‌آمیز خوانده و معتقد است: دولت کنونی نیز زیرپا گذاشتن قوانین شهرسازی و سیاست‌های ضدمردمی مانند تراکم فروش و  تغییر کاربری زمینها را افزایش داده است. وی با برشمردن چندین دلیل بر این باور است که لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، می‌تواند فاجعه بزرگی را در تاراج زمین‌های شهری و نابسامانی بیشتر در زمینه شهرسازی را رقم بزند.

* اخبار

- فرمانده بخش اطلاع‌رسانی نظامیان آمریکایی در عراق با تکرار این ادعا که دیپلماتهای ربوده شده ایرانی در عراق دیپلمات نیستند، بر ادامه بازداشت غیرقانونی این افراد تأکید کرد.

همبستگی

 

1) در آستانه کنفرانس به اصطلاح صلح آناپولیس صورت گرفت؛ اتمام حجت احمدی‌نژاد با شرکت‌کنندگان

2) نوازشریف آمده است تا بماند

3) بزرگترین معامله بورس در تابلوی فرعی متوقف شد

* اخبار

- ناصر نصیری، نماینده گرمی در خصوص سفر احمدی‌نژاد به اردبیل گفت: نه تنها در این سفر ریخت و پاش‌هایی شده بود بلکه به نمایندگان نیز بی‌حرمتی شد... پلاکاردهایی که در خیابان‌ها نصب شده بود، برخلاف شعارها و تأکیدات احمدی‌نژاد، در قبل و بعد از ریاست‌جمهوری بوده است و این نشان می‌د‌هد حرف و عمل احمدی‌نژاد سازگار نیست... حتی در اعداد و ارقام هم دروغ به مردم گفته شد... جوان 20 ساله‌ای از سوی رئیس‌جمهور مأمور شده بود مدیران ناکارآمد را معرفی کند. این جوان اعلام می‌کرد کسی که موافق دولت نیست، دولت را ترک کند... در جلسه هیأت دولت به نمایندگان اجازه صحبت داده نشد و وقتی من خواستم صحبت کنم، احمدی‌نژاد گفت: لازم نیست تشکر کنی.

- احمدی‌نژاد 5 مدیر دولتی را در بوشهر به اصرار و تحت فشار عطارزاده نماینده این شهر عزل کرد. این برکناری‌ها به‌رغم نظر آیت‌ا... حسینی بوشهری نماینده خبرگان در استان و آیت‌ا... ایمانی، نماینده ولی فقیه صورت گرفته است.

- اروجعلی محمدی، رئیس جبهه مشارکت اردبیل گفت: در سفر احمدی‌نژاد به اردبیل فقط 40 میلیون صرف جایگاه سخنرانی شده است... بسیاری از مصوبات سفر اول اجرا شده به این دلیل که همه کارهای دیگر استان مثل احداث سد آب گرم شهرستان کوثر تعطیل شده تا این مصوبات اجرا شود.

- دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری در واکنش به خبر روزنامه «جمهوری اسلامی» ریخت و پاش‌های اردبیل را خودجوش و مردمی دانسته است.

* پیام مردمی

- ساخت راه‌آهن گرگان مشهد آرزوی دیرینه اهالی شمال است. لطفاً آن را عملی کنید.

 

تهران امروز

 

1) توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ فروش تراکم تصویب شد

2) پس از 7 سال تبعید؛ نواز شریف دوباره به پاکستان بازگشت

3) اورژانس اجتماعی شهر تهران فعال می‌شود

4) با حضور فرمانده کل قوا برگزار می‌شود؛ نمایش اقتدار 8 میلیون بسیجی

* این روزنامه در گفتگویی با عبدا... عمادی، مدیرکل دفتر فقرزدایی وزارت رفاه که در تیتر سوم منعکس شده، به نقل از وی آورده که تا پایان سال جاری و با خرید یکصد دستگاه اتومبیل ون، گشت‌های ویژه اورژانس اجتماعی در سطح شهر تهران فعال خواهند شد و اورژانس اجتماعی در کنار اورژانس پزشکی و پلیس، خدمات ویژه‌ای را در 10 استان کشور با شماره تلفن 123 در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. وی در ادمه اظهار داشته که بودجه این طرح 60 میلیارد ریال بوده و 3 آسیب اجتماعی کودک‌آزاری، خودکشی و همسرآزاری مبنای اصلی تشکیل اورژانس اجتماعی است.

* گفتگو: «رشد 6 درصدی حقوق کارمندان خلاف برنامه چهارم است»/ص4

موسی‌الرضا ثروتی، نائب رئیس کمیسیون مشترک خدمات کشوری در گفتگویی با این روزنامه اعلام کرد که طبق قانون برنامه چهارم، حقوق کارمندان باید متناسب با افزایش تورم باشد ولی دولت با تفسیر عجیب خود تناسب را به معنای رشد تورم می‌داند. وی اظهار داشته که بر اساس قانون، تاریخ اجرای قانون مربوط به بازنشستگان اعضای هیأت علمی از ابتدای سال جاری است و برای بازنشستگان دیگر از هشتم مهر ماه سال جاری و برای کارمندان دولت نیز از زمان لازم‌الاجرا شدن گذشته است. وی در پایان بیان داشته که حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید 40 درصد حداقل حقوق افزایش یابد که متأسفانه دولت در 2 سال گذشته فقط 5 درصد حقوق آنان را افزایش داده است.

* گزارش: «ابهام در برپایی جشنواره شعر فجر و جایزه ادبی جلال»/ص20

بنا به گزارش این روزنامه تعطیلی جوایز و جشنواره‌های ادبی همچنان ادامه دارد، چنانچه جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر نیز در آغاز مسیر سرنوشتی مشابه به سایر جشنواره‌های ادبی یافته است زیرا که هنوز فراخوانی منتشر نشده است.

* گزارش: «در پی افزایش 15 درصدی ترافیک تهران، زمان انتقال مصدومان طولانی‌تر می‌شود»/ ص14

این روزنامه در دو گزارش مشابه هم در صفحه 14 خود به بررسی مشکلات ارائه خدمات امدادی به خاطر افزایش ترافیک در خیابان‌های شهر تهران پرداخته است.

* گفتگو: «گفتگو با رئیس مرکز ملی فرش ایران؛ «بازارهای آفریقا و آمریکای جنوبی را هدف گرفته‌ایم»»/ص10

مرتضی فرجی، رئیس مرکز ملی فرش در گفتگویی با این روزنامه، شرایط حاکم بر صادرات فرش را تشریح می‌کند و از برنامه‌های جدید وزارت بازرگانی برای کشف بازارهای جدید نیز سخن گفته است.

* گفتگو: «گفتگو با خزانه‌دار شورای اصناف کشور: «اصناف باید در تصمیم‌گیری‌ها شریک شوند»»/ص10

محمدپور مزرعه، عضو هیأت رئیسه شورای اصناف کشور در گفتگویی با ا ین روزنامه بیان داشته که: باید  کمیته‌ای که توسط رئیس‌جمهور تشکیل شده شرایط را بسنجد و حضور اصناف در شوراهایی که نیاز است را قانونمند کند. وی بر لزوم حضور اصناف و مراجع تصمیم‌ساز تأکید کرده و از نحوه عملکرد شورای اصناف دفاع کرده و نوع تعامل این شورا با دولت را مفید ارزیابی کرده است.

* اخبار

- یک فوریت طرح افزایش قیمت بلیت اتوبوس از 20 تومان به 50 تومان به تصویب شورای شهر تهران رسید. شرکت واحد تا قبل از سال 87 حق اعمال این نرخ‌ها را نخواهد داشت.

- پیشنهاد افزایش 50 درصدی قیمت بلیت قطارهای رجا به دولت ارائه شده است.

- به گفته محمدابراهیم مطلع، مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران، مشکل تأخیر در تولید گوشی تلفن همراه داخلی در ترخیص مجموعه‌هایی است که اخیراً وارد گمرک شده است.

همشهری

 

1) رئیس جمهوری مطرح کرد: تمام سود نشست آناپولیس در جیب رژیم صهیونیستی

2) اصلاح قانون بودجه در گام اول متوقف شد

3) شهردار امروز در 1888

4) سهام 1.5 میلیارد دلاری فولاد مبارکه خریدار نداشت

* روزنامه همشهری در تیتر دوم خود با بیان این که گام نخست دولت برای تغییر ساختار بودجه‌نویسی متوقف مانده، آورده است به علت مخالفت مجلس به نظر می‌رسد ارائه بودجه‌ای 50 صفحه‌ای از سوی دولت حداقل برای سال 87 تحقق نیابد.

* یادداشت: «صیانت از یک سرمایه ملی»، ابوالفضل فاتح (مؤسس خبرگزاری ایسنا) / ص 26

نگارنده در یک نوشته عاطفی به گذشته خبرگزاری ایسنا اشاره کرده و آورده است: بگذار کسانی گذشته و حال و مجاهدت شبانه‌روزی 8 ساله شما را نادیده بگیرند و بگذار به خاطر سودای یکی دو روزه آنان که فرق نقد و مجیز را نمی‌دانند و  اطلاع به مردم را گناه می‌دانند وفاداری ما به ارزش‌ها را تحریف و تخریب کنند.

* اخبار

- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این که هم اکنون 6 میلیون و 100 هزار نفر از شاغلین تحت پوشش این سازمان هستند، گفت: ‌این تعداد باید به 10 میلیون نفر در برنامه چهارم برسد که زمان زیادی برای رسیدن به این سقف نمانده است.

- معاون آموزش وزارت علوم از اجرای مدل جدید شهریه دانشگاه‌ها از سال آینده در صورت تصویب مجلس خبر داد.

* پیام مردمی

- توقف نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران مغایر با حقوق هزاران راننده تاکسی است.

 

دنیای اقتصاد

 

1) دنیای اقتصاد بررسی می‌کند؛ چرا معامله بزرگ بی‌خریدار ماند؟

2) سخنگوی وزارت خارجه خبر داد؟ ایده‌های جدید جلیلی برای مذاکره با سولانا

3) پیامدهای نفت 100 دلاری

4) مجلس لایحه تبصره‌ها را مسکوت گذاشت؛ نخستین مخالفت با شیوه جدید بودجه

* دنیای اقتصاد در تیتر اول امروز خود مهمترین دلایل عدم خرید سهام شرکت فولاد مبارکه را فضای عمومی حاکم بر بازار، کمبود نقدینگی، ارزش بالای مزایده، نبود خریدار خارجی و برخی مشکلات ناشی از ابهام در تعامل دولت با بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه قیمت‌گذاری عنوان کرده است. این روزنامه همچنین، نبود نماینده از سوی سازمان بورس در هیأت عالی واگذاری را یکی از علل بروز ناهماهنگی‌ها در عرضه سهام شرکت‌های دولتی عنوان و از تبلیغات ضعیف سازمان خصوصی‌سازی انتقاد کرده است.

* مسکوت گذاشته شدن لایحه تبصره‌های بودجه، عنوان دیگر این روزنامه است که از آن به عنوان نخستین مخالفت مجلس با شیوه جدید بودجه‌نویسی دولت یاد کرده است. به نوشته دنیای اقتصاد، اگر وساطت باهنر نبود، شاید مجلس این لایحه را به دولت پس می‌فرستاد.

* اخبار

- تعدادی از کارگران شرکت قوه پارس قزوین در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود، صبح دیروز مقابل مجلس تجمع کردند.

- مصوبه ستاد تبصره 13 در ممنوعیت تولید خودروهای بنزین‌سوز، با ارائه 2 مجوز برای تولید 8 هزار خودروی بنزینی از سوی ایران ‌خودرو و مجوز تولید پراید بنزین‌سوز در سایپا، رنگ باخت.

- وزیر صنایع اعلام کرد: اعتبار 8 طرح استانی فولاد که قرار بود از محل فاینانس تأمین شود از طریق حساب ذخیره ارزی تأمین خواهد شد. این در حالی است که بهانه عدم واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی، ناتوانی آن در دریافت فاینانس عنوان شده بود.

 

سرمایه

 

1) بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران، بدون مشتری بود؛ عرضه عمده فولاد مبارکه ناکام ماند

2) محرابیان 38 ساله معاون 28 ساله انتخاب می‌کند؛ احتمال انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس ایدرو

3) رئیس‌جمهوری: ارزش گزارش هسته‌ای البرادعی صدها برابر ملی شدن نفت است

* روزنامه سرمایه در یکی از عناوین اصلی شماره امروز از احتمال انتخاب بذرپاش به مدیرعاملی سازمان گسترش و نوسازی صنایع خبر داده و اعلام کرده حکم مدیریتی وی برای تأیید نهایی به هیأت دولت ارسال شده است. سرمایه، نزدیکی بذرپاش به رئیس‌جمهوری را علت انتخاب وی عنوان کرده است.

* سرمقاله: «کالبدشکافی یک عرضه ناموفق»، محمدرضا رهبر/ ص 1

مدیرعامل کارگزاری حافظ با اشاره به حجم کلان سهام بلوکی شرکت فولاد مبارکه، بی‌خریدار ماندن آن را قابل پیش‌بینی خوانده و یکی از علل بی‌انگیزگی بخش خصوصی برای خرید سهام این شرکت را قیمت‌گذاری بالای آن عنوان کرده است. وی عرضه اقساط سهام شرکت‌های دولتی را یکی از راه‌های خرید سهام‌های عمده توسط بخش خصوصی خوانده است.

* اخبار

- حضور نیافتن جلیلی در کمیسیون امنیت ملی مجلس موجب ناخرسندی اعضای این کمیسیون شده است.

- در حالی که کنترل واردات و صادرات کالا در حیطه وظایف وزارت بازرگانی قرار دارد، وزیر صنایع به طور شفاهی دستور توقف صادرات مواد اولیه مورد نیاز صنایع لوله و پروفیل را صادر کرد.

- مدیرعامل پتروپارس، دیروز خط بطلانی بر وعده‌های پیشین مسئولان وزارت نفت در بهره‌برداری از فازهای 6 تا 10 پارس جنوبی در سال جاری کشید و اعلام کرد تا پایان سال فقط فاز 6 وارد مدار خواهد شد. در این صورت باید بحران‌ گاز در زمستان را جدی گرفت.

- شرکت‌های حقوقی در منطقه آزاد چابهار به بهانه تعاونی مسکن با گرفتن زمین در متراژ بالا آن را به چند برابر قیمت به بومی‌های چابهار واگذار می‌کنند.


 

جام جم

 

1) تحریم اجلاس آمریکایی آناپولیس

2) سهمیه بنزین خودروهای دوگانه سوز کاهش می‌یابد

3) 428 هزار صندلی خالی در مدارس غیر انتفاعی

* تیتر نخست این روزنامه به واکنش مقامات عالی‌رتبه کشورمان از جمله سخنان اخیر رئیس جمهور در کنار تأکید گروه‌های فلسطینی مبنی بر ضرورت تحریم اجلاس آمریکایی آناپولیس، اختصاص دارد.

* اعلام خبر کاهش سهمیه بنزین خودروهای دوگانه سوز از دیگر موضوعاتی است که نظر جام جم را به خود جلب کرده و به نقل از نعمت‌زاده معاون وزیر نفت آورده است که سهمیه این خودروها از ماه آینده کاهش یافته و به ماهانه 60 تا 90 لیتر خواهد رسید.

* این روزنامه همچنین به نقل از مؤمنین مدیرکل پشتیبانی مدارس غیردولتی وزارت‌ آموزش و پرورش نوشته است که 428 هزار صندلی خالی در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد.

* گزارش: «دستهای آلوده»، دلارام شجاعی / ص 14

این روزنامه در سوژه‌ای که چندی است دستمایه اهالی گروه اجتماعی روزنامه‌ها شده است به بیان علل و تبعات آلودگی بیمارستانها و عفونت‌های ناشی از آن پرداخته و به نقل از کارشناسان مواردی چون عدم آموزش کارکنان، کمبود بودجه مراکز دولتی و عدم نظارت کافی را از دلایل آن ذکر کرده است.

* گزارش: «همه روزهای سال به نام توست» / ص 17

این روزنامه در گزارش امروز خود به بهانه هفته بسیج به بیان اقدامات این نیروی مردمی در بخش سازندگی پرداخته و با تشریح اقدامات صورت گرفته در این عرصه، یادآور شده که تلاش برای زودبازده شدن طرح‌های بسیج سازندگی گاهی آنها را بی بازده می‌کند.

*  اخبار

- پاشاپور مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: در سفر به هیأت دولت به این استان، 2 میلیارد و 700 میلیون تومان اعطای وام به عشایر استان تصویب شده بود که هر خانوار 300 هزار تومان وام بگیرد ولی تا کنون ریالی پرداخت شده است.

- دلاور نجفی حاجی پور معاون سازمان محیط زیست گفت: احداث بزرگراه در وسط دریاچه ارومیه از مشکلات اصلی این دریاچه است و تبعات مختلفی را به همراه دارد.

* پیام مردمی

- چرا وزارت کشور طرح خروج اتباع خارجی را فقط یک هفته اجرا کرد؟‌

- مطالبات فرهنگیان از سال 84 تا کنون هنوز پرداخت نشده است.

- عوارض بزرگراه تهران ساوه 900 تومان شده است ولی کیفیت آسفالت جاده همانندگذشته بد است.

 

مردم سالاری

 

1) دیروز اسامی نمایندگان بی‌نظم اعلام شد؛ جلسه بدون نصاب مجلس اصولگرا

2) فرامین و وصایای صریح امام به سپاه، بسیج و نیروهای مسلح

3) سرگردانی مجدد 600 زائر ایرانی در مرز ایران و عراق

* این روزنامه تیتر نخست خود را به موضوع غیبت حدود 90 نماینده در جلسه علنی روز گذشته مجلس اختصاص داده و به طعنه از مجلس اصولگرابه عنوان مجلس بی‌نظم یاد کرده است. مردم‌سالاری سپس به حد نصاب نرسیدن نمایندگان در روز چهارشنبه گذشته که منجر به اتمام کار مجلس در ساعت 45/10 شد را نیز یادآور شده و در ادامه اسامی نمایندگان غایب روز گذشته مجلس را آورده است. به نوشته مردم‌سالاری این غیبت‌ها خشم و نارضایتی سایر نمایندگان را در پی داشته است.

* یادداشت: «واردات بی‌رویه و رویای خودکفایی»، حمیدرضا شکوهی/ ص 2

نگارنده در این مطلب اظهارات اخیر اسکندری در خصوص نزدیک شدن به خودکفایی در تمام محصولات کشاورزی را به چالش کشیده و عنوان داشته که رویه‌ای که در واردات برخی محصولات کشاورزی مانند چای، برنج و شکر جریان دارد، تحقق وعده وزیر را بعید نشان می‌دهد. وی پیامد واردات پیدا و پنهان محصولی مانند چای را تعطیلی کارخانجات چای و بیکاری باغداران دانسته است.

* یادداشت: «چند درصد؟»، حسین رهنورد/ ص 2

نگارنده با پرداختن به موضوع مشارکت مردمی در انتخابات ابراز داشته گاهی اوقات سعی می‌شود میزان مشارکت مردم کمی کم اهمیت جلوه داده شود تا مثلاً معلوم نشود که خود منتخب با کسب کمتر از 5 درصد آرای واجدین شرایط، انتخاب شده است. وی با اشاره به پیش‌بینی معاون وزیر کشور مبنی بر حضور 70 درصدی مردم در انتخابات مجلس هشتم، به طرح این سؤال پرداخته که، بهتر نیست به جای پیش‌بینی شرکت حدود 70 درصد، به فکر شرکت بیش از 80 درصد باشیم؟

* گزارش: «عضو گروه مشاوران رئیس‌جمهور: مشاوران جوان به اهداف خود نرسیده‌اند»

اظهارات سیدامیر محمد خرازانی از مشاوران جوان وزیر آموزش و پرورش در این گزارش منعکس شده که وی فلسفه وجودی مشاوران را تنها برای اجرا شدن طرح‌های پیشنهادی آنان ندانسته و وظیفه آنان را ارائه فکر دانسته است. وی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به این مطلب که مشاوران جوان هنوز به یک سوم اهداف خود نرسیده‌اند، عنوان داشته، یکی از دلایلی که مشاوران جوان به اهداف خود نرسیده‌اند این بوده که انرژی فراوانی صرف شد تا مدیران به اهمیت وجود مشاور جوان در کادر مدیریتی خود پی ببرند.

* گزارش: «فرامین و وصایای صریح امام به سپاه، بسیج و نیروهای مسلح»، دکتر حمید انصاری/ ص 9

در این گزارش با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص تغییر سخنان امام(ره) مبنی بر لزوم عدم دخالت نیروهای نظامی در انتخابات، این گونه اظهارنظرها را برخلاف نص پیام‌های صریح و غیرقابل تأویل امام دانسته است.

* یادداشت: «مدیریت تیمچه‌ای»، دکتر غلامعلی رجایی/ ص 8

نگارنده در این مطلب با اشاره به سخنان اخیر دکتر احمدی‌نژاد در دانشگاه علم صنعت، از این گونه اظهارات اظهار نگرانی کرده و گفته، گویا جناب ایشان یک فرد محترم با سابقه دانشگاهی است، خدای نکرده، کمتر متوجه نادرستی روش‌های مدیریتی خویش بر مجموعه دولت است و به نقدهای ناصحانه دوستانی که به هر تقدیر در حوزه انقلاب و امام هستند، هیچ وقعی نمی‌نهند. وی در توضیح نگرانی خود، به آن بخش از سخنان رئیس‌جمهور در پاسخ به یکی از دانشجویان که ما وسایل و کمبودهای آزمایشگاه را یک جا برایتان خرید می‌کنیم، اشاره کرده است و گفته رئیس‌جمهور موقعیت خود را در حد خرید یک بخش آزمایشگاهی پایین آورده است.

* الو... آقای رئیس‌جمهور/ ص 8

- در این بخش یکی از مخاطبین با بیان اینکه دکتر احمدی‌نژاد در سفرهای استانی به داد محرومان می‌رسد گفته، قبل از دولت نهم، دوم خردادی‌ها گشتند و اطلاعات محرمانه هسته‌ای را پیدا کردند و برای اربابان آمریکایی خود داد زدند، که مردم‌سالاری در پاسخ به این خواننده آورده، معلوم نیست این اطلاعات را خواننده از کجا آورده اما دستاوردهای هسته‌ای کشور محصول دو سال کار نیست، بلکه لااقل از زمان هاشمی و سپس در زمان خاتمی این پروژه پیگیری شد.

 

حزب ا...

 

1) 10 گروه فلسطینی در تهران حضور پیدا می‌کنند؛ سازش‌کاران در آناپولیس،فلسطینی‌ها در تهران

2) استقبال زودهنگام از جشنواره فیلم فجر؛  آغاز تب و تاب سینمای ایران

3) آزادی دیپلماتهای ایرانی در دستور کار نیست!

* گزارش: «60 درصد از صادرات غیرنفتی کشور نفتی است!» / ص 4

در این گزارش با اشاره به آخرین گزارش گمرک آمده است که از 8 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی،5 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی است، به تعبیری 60 درصد صادرات غیرنفتی مطابق قانون می‌ایستی جزو صادرات نفتی ثبت شود. این گزارش ثبت میعانات گازی جزء اقلام صادرات غیرنفتی را به معنای فرار از میلیونها تومان مالیات دانسته چرا که صادرات کالاهای غیرنفتی معاف از مالیات هستند.

* گزارش: «کیفیت، بی کیفیت!»، فرشید فتاحی / ص 9

در این گزارش به موضوع پدیده قاچاق در کشور پرداخته شده و از پدیده به عنوان عاملی در شکست تولیدات داخلی یاد کرده و قاچاق کالا، قاچاق مواد بهداشتی، قاچاق دارو، قاچاق مواد غذایی و ... را از موارد رایج قاچاق در کشور نام برده و در گفتگو با شهریاری عضو کمیسیون بهداشت مجلس، موضوع قاچاق داروهای بیماریهای خاص و صعب‌العلاج را بررسی کرده است.

* گزارش: «نظرسنجی حزب‌ا... از غرفه‌داران چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات» / ص 8 و 9

این گزارش با مصاحبه با حاضرین در نمایشگاه مطبوعات امسال، نظرات برخی از اصحاب مطبوعات را در خصوص برگزاری این نمایشگاه منعکس کرده، که در مجموع اکثر مصاحبه شوندگان از جمله دنیای اقتصاد، اقتصاد پویا، سرمایه،‌ خراسان و زمان به انتقاد از چگونگی برگزاری نمایشگاه امسال پرداخته‌اند.

-

سایر روزنامه‌ها

ابتکار

* گزارش: «پول کثیف»/ ص 6

گروه اقتصادی روزنامه ابتکار در این گزارش مفصل پولشویی را به عنوان یکی از آفات اقتصاد ایران مورد بررسی قرار داده و از حدود 11  میلیارد دلار پول کثیف در اقتصاد کشورمان سخن به میان آورده است. در این گزارش مقیاس بزرگ و سازمان یافتگی، از ویژگی‌های پولشویی عنوان شده و عدم واریز سالانه حدود 6 میلیارد ریال در بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

 

خراسان

* گزارش: «خصوصی‌سازی مخابرات و دغدغه‌های کارکنان»، مهدی ارجمند/ ص 5

در این گزارش به دغدغه‌های کارکنان شرکت مخابرات در مورد آینده شغلی آنها پس از خصوصی‌سازی این شرکت پرداخته شده است و به نقل از مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات آورده است: «کسانی که تا قبل از خصوصی‌سازی از این شرکت جدا نشده باشند، جزو کارکنان شرکت خصوصی هستند.»

* اخبار

- صادق‌زاده، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: در حالی که محققان ایرانی در اوج دانش رباتیک هستند، از حمایت مالی مسئولان خبری نیست... مسئولان و مدیران صنایع به دلیل بین‌المللی نبودن بازار کالاهایشان، نیازی به استفاده از صنعت روبات احساسی نمی‌کنند.

 

صدای عدالت

* سرمقاله: «بازگشت عطرباران»، محسن مهیمنی/ ص 1

نویسنده سرمقاله این روزنامه با بکار بردن تعابیری بلند در توصیف سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق، سخنرانی و حضور وی در جمع مردم مشهد را بازگشت عطرباران تلقی می‌کند و دوری گزیدن وی از عرصه قدرت طی 5/2 سال گذشته را این گونه تعبیر می‌کند که خاتمی نخواسته با حضور در صحنه، به سنگ‌اندازی علیه دولت جدید متهم گردد. نویسنده در پایان حضور خاتمی در استان‌ها را تنها راه اصلاح‌طلبان برای رساندن ندای خود به گوش مردم دانسته، چرا که معتقد است، همه دستگاه‌های دولتی و صدا و سیما در اختیار اصولگرایان است.

 

قدس

* گزارش: «دلایل گرانی خودرو؛ بنزین، بازار، بیمه»، فرزانه غلامی/ ص 8

در این گزارش که ابتدای آن با شمردن قیمت برخی خودروها از افزایش غیرمترقبه قیمت خودرو سخن به میان آمده است، به اظهارات میرخانی رشتی، رئیس سابق انجمن صنفی خودروسازان پرداخته که افزایش قیمت را در تمام مدل‌ها به غیر از دو مدل انکار می‌کند و مدعی می‌شود آن دو مدل را هم به درخواست مشتریان گران شده است. در ادامه این مطلب اوضاع بازار، سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت بیمه شخص ثالث به عنوان دلایل افزایش قیمت خودرو مطرح شده است.

* گزارش: «گزارش هفته‌‌نامه خبری- تحلیلی شهروند امروز»، شماره 57، یکشنبه 4 آذر 1386

هفته‌نامه شهروند امروز برای طرح جلد شماره جدید خود تصویری از مهدی کروبی را برگزیده و به انعکاس «ناگفته‌های شیخ» پرداخته است. در این شماره شاید تنها مطالب قابل ذکر مرتبط با دولت گفت‌وگو با سیدمجتبی ثمره هاشمی درباره نامه رئیس‌جمهور به سارکوزی مطالبی درباره اجلاس اخیر اوپک و پیشنهاد ایران مبنی بر قطع وابستگی نفت به دلار باشد. گفت‌وگوی شهروند امروز با ثمره هاشمی حول محور علت نگارش نامه به سران کشورهای مختلف توسط رئیس‌جمهور و نیز کنجکاوی درباره طرح ایده نامه نگاری به رهبران جهان دور می‌زند. هرچند مشاور عالی رئیس‌جمهور از پاسخ صریح به سؤالات طفره می‌رود اما گفت‌وگو کننده «سعید جلیلی» را به  عنوان طراح ایده مذکور معرفی می‌کند. در میان 8 صفحه مطلبی که درباره نشست اخیر اوپک در ریاض به چاپ رسیده افزایش بهای جهانی نفت به پررنگ شدن مواضع ضدآمریکایی ایران، ونزوئلا و اکوادور نسبت داده شده و «احمدی‌نژاد و یار انقلابی‌اش هوگو چاوز» به عنوان پرطرفدارترین سران کشورهای عضو اوپک معرفی شده‌اند. هرچند شمس اردکانی، طراح خط لوله صلح و دکتر حمید مظاهری، کارشناس انرژی پیشنهاد رها شدن نفت از یوغ دلار را مثبت ارزیابی کرده‌اند اما علی یاسری، نماینده اسبق ایران در صندوق بین‌المللی پول این حذف دلار را در شرایط فعلی غیرممکن ارزیابی کرده است. محمد هادی نژاد حسینیان نیز در مطلب کوتاهی ضمن بررسی نقش ناموفق اوپک در جهت حفظ منافع کشورهای عضو، تعیین ایران به دبیری کل اوپک را نویدبخش اصلاح امور می‌داند که به گفته وی با صرف‌نظر وزیر نفت قبلی نتایج تلاش‌های ایران بر باد رفت. از دیگر مطالب مرتبط با دولت انعکاس هفتمین سفر چاوز به تهران، جنجال سگ‌های تیم حفاظت ریاست جمهوری، اعلام خبر ترمیم ناوگان هوایی از سوی سخنگوی دولت و ماجرای توقیف و جمع‌آوری کتاب «دلبرکان غمگین من» پس از صدور مجوز نشر از سوی وزارت ارشاد قابل ذکرند. شهروند امروز، این هفته 8 صفحه «تاریخ»‌ خود را به چاپ گفت‌وگوی خود با مهدی کروبی درباره نامه‌های آتشینش به سران حکومت و مطالبی درباره شیوه سیاست‌ورزی وی اختصاص داده است. هفته بسیج نیز بهانه‌ای شده تا این نشریه در گفت‌وگو با حسین علایی، رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه ایده برخی دولتمردان در مورد استفاده از بسیج به جای احزاب را به نقد کشیده و در مطلبی نیز به نقد گروه‌های موسوم به «حزب‌ا...» بپردازد. در سایر صفحات این هفته‌نامه تمام رنگی صد صفحه‌ای، مطالب متنوع حقوقی، ادبی، علمی، فلسفی، تاریخی، هنری و .... به چشم می‌خورد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد