فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

فردای خوب

تنها کلمه ای که خداوند بر جبین هر مردی نوشته، امید است. «هوگو»

 

یا چنان باش که هستی، یا چنان باش که می نمایی. «بایزید بسطامی»

 

گل در گلدان شکسته نیز می شکند. «محمدرضا سنگری»

 

تنها گنجی که ارزش جست و جو کردن دارد، هدف است. «پاستور»

 

تیتر اول روزنامه‌های صبح مورخ 26/8/86

 

کیهان: پیامد گزارش البرادعی؛ چین کنار کشید، نشست 1+5 لغو شد

اعتمادملی: گزارش‌نویسی به سبک البرادعی

ایران: با ارائه گزارش جدید البرادعی و اثبات حقانیت ایران در موضوع هسته‌ای؛ آمریکا باخت

اعتماد: گزارش دبیرکل آژانس واکنش بین‌المللی گسترده‌ای در پی داشت؛ خروج چین از نشست 1+5

 رسالت: در گردهمایی دبیران استان‌ها و شهرستان‌های حزب مؤتلفه اسلامی انجام شد؛ نشست نمایندگان جبهه متحد اصولگرایان در مشهد

آفتاب یزد: اعتراف ناقص البرادعی به حقانیت ایران

جمهوری اسلامی: واکنش‌های جهانی نسبت به تأیید عدم انحراف فعالیت هسته‌ای ایران

همبستگی: متن کامل گزارش هسته‌ای البرادعی

تهران امروز: متن کامل گزارش البرادعی درباره پرونده هسته‌ای ایران؛ آژانس قانع شد، آمریکا منفعل

همشهری: احمدی‌نژاد: وقت آن است که آمریکا رفتار خود را اصلاح کند؛ موفقیت بزرگ دیپلماسی هسته‌ای ایران

دنیای اقتصاد: متن کامل گزارش البرادعی درباره پرونده هسته‌ای منتشر شد؛واکنش ایران و غرب به گزارش آژانس

سرمایه: ریاض امروز میزبان سران است؛ گزارش اختصاصی «سرمایه» از اجلاس اوپک

جام‌جم: واکنش‌ها به گزارش البرادعی؛ پایه‌های اتهام علیه ایران فرو ریخت

مردم‌سالاری: از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس صورت گرفت: دفاع از گزارش البرادعی

حزب‌ا...: با انتشار گزارش مثبت البرادعی صورت گرفت؛ خشم غرب از اثبات صداقت ایران

سیاست‌روز: هشدار رئیس‌جمهور به کشورهای سلطه‌گر در خصوص پرونده هسته‌ای ایران: شجاعانه از ملت ایران عذرخواهی‌ کنید

قدس: بررسی واکنشها به گزارش البرادعی؛ تندروها در اغما

خراسان: جلیلی پس از انتشار گزارش البرادعی: بنای اتهامات هسته‌ای علیه ایران فرو ریخت

جوان: گزارش مثبت البرادعی؛ آمریکا باخت

ابتکار: گزارش اختصاصی ابتکار از بحران هشت ماهه شوراهای چندین شهر کشور؛ کلان شهرهای بدون شهردار

صدای عدالت: انتقاد تند آمریکا، انگلیس و فرانسه به گزارش البرادعی؛ گزارش مثبت، واکنش‌های منفی

کاروکارگر: با اشاره به گزارش مثبت البرادعی؛ احمدی‌نژاد: حقانیت ملت ایران در جهان ثابت شد

حمایت: رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش البرادعی؛ قدرتها از ملت ایران عذرخواهی کنند

فرهنگ‌آشتی: فرافکنی‌های واشنگتن ادامه دارد؛ استقبال تهران از گزارش البرادعی

ابرار: احمدی‌نژاد: تکرار حرفهای گذشته چیزی را حل نمی‌کند

کیهان

 

1) چین کنار کشید؛ نشست 1+5 لغو شد

2) امام جمعه موقت تهران: شرایط برای آمریکا بحرانی است، ‌نه ایران

3) بساط شبیخون تازه فرهنگی در پیاده روی شهر

4) تعرفه تلفن همراه اعتباری دولتی تا 20 درصد کاهش می یابد

5) معرفی برگزیدگان کتاب سال ولایت

* گزارش جدید البرادعی کیهان را بر آن داشت که دو گزارش مفصل را در خصوص پیامدهای آن به چاپ برساند. این روزنامه با چاپ گزارشهایی در صفحه 2 و 4 خود، انصراف چین از اجلاس 1+5 و لغو این نشست و نیز نشست خبری سعید جلیلی با خبرنگاران را مورد توجه قرار داده و از فروریختن بنای اتهامات علیه ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه اصولگرا در حالی که آمریکا و رژیم صهیونیستی موضع منفی در قبال این مسأله اتخاذ کرده اند، اما انگلیس و فرانسه ترجیح دادند که سکوت اختیار کنند و اعلام کرده اند، تا نشست شورای حکام در اول و دوم آذر هیچ چیزی نخواهد گفت.

* کیهان در تیتر دیگر صفحه نخست به گزارش اختصاصی خود اشاره کرده و از توزیع ساده CD های هالیوودی آن هم بدون سانسور، با زیر نویس فارسی و با قیمت بسیار ارزان به شدت انتقاد کرده است به نوشته این روزنامه، غرب با تشکیل شرکت های متعددی اقدام به دوبله فارسی فیلم های صحنه دار می کند و با این کار تک تک خانواده‌های ایرانی را نشانه رفته است.

* سرمقاله: «افعی بی دندان»،‌ناصر بهرامی / ص 2

به نوشته این سرمقاله،‌ برخی جریان های سیاسی این کشور تلاش دارند تا با عصبانی نشان دادن آمریکا از ایران و این که هر اقدامی حتی نظامی ممکن است در قبال ایران اتخاذ شود، کشور را در وضعیت بحرانی نشان دهند. به عقیده نگارنده، عصبانیت آمریکا از ایران، افتخاری برای کشور به حساب می آید، اما در مورد تهدید جدی نظامی و بحرانی بودن اوضاع تردید جدی وجود دارد. نگارنده  معتقد است عده ای با توجه به اهداف انتخاباتی خود، دست به ترویج بحرانی بودن کشور زده اند، در حالی که ایران در بهترین شرایط از نظر  اتحاد داخلی به سر می برد و در مقابل ساختار حاکمیتی آمریکا از ضعف مفرط رنج می برد. نویسنده در پایان اوضاع فعلی آمریکا در عرصه جهانی را همچون افعی بی دندان دانسته که بازیچه دست کودکان گردیده و یارای وارد کردن هیچ گزندی را ندارد.

* یادداشت:‌ «اوپک و قیمت واقعی نفت»، سینا اطهری / ص 4

نگارنده با اشاره به اجلاس سران اوپک در عربستان، نوشته که انتظار نمی رود سران مزبور وارد مسائل جزیی بازار نفت شوند و احتمالا تنها به اتخاذ سیاست های کلان در عرصه نفت خواهند پرداخت. وی سپس با ذکر این نکته که باید به قیمت واقعی نفت توجه داشت و نه قیمت اسمی آن، سران اوپک را از هر گونه اتخاذ تصمیم در این خصوص بر حذر داشته و از آنان خواسته،‌ طرح تغییر سبد ارزی فروش نفت خام از دلار به یورو را در نشست ریاض به تصویب برسانند.

* اخبار

- حسین شریعتمداری علیرغم این که گزارش البرادعی را حاوی چند نکته مثبت دانست، اما در عین حال آن را ناکافی و دارای تناقض معرفی کرد، ‌چرا که باز از ایران خواسته قطعنامه های شورای امنیت را به اجرا درآورد.

- یک دیپلمات مشهور آمریکایی گفت: آمریکا با سیاست های غلط خود،‌ در قبال ایران زمینه را برای اتحاد ایران و روسیه جهت تأسیس یک کاراتل گازی و انحصاری شدن گاز در جهان فراهم کرده است.

- با استفاده از دوربین های مخصوص و تجهیزات الکترونیک، منافذ مرزی آذربایجان غربی مسدود می شود.

 

اعتمادملی

 

1) گزارش نویسی به سبک البرادعی

2) دفاع احزاب از آزادی انتخابات

3) در خوزستان صورت گرفت؛ 2 کشته و یک قطع نخاعی برای حفاظت از محیط زیست

* اعتمادملی تیتر نخست امروز را به اخبار مربوط به گزارش محمد البرادعی، متن گزارش، کنفرانس خبری دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و واکنش خارجی و داخلی به این گزارش اختصاص داده و در 4 صفحه به صورت مفصل به آن پرداخته است.

* عنوان دوم اعتمادملی به انعکاس نشست فصلی خانه احزاب و بیانیه 7 ماده ای آن اختصاص دارد. مهدی کروبی، حسین موسوی تبریزی و کیاسری سخنرانان این نشست بوده اند که اظهاراتشان منعکس شده است. کروبی با تأکید بر اهمیت تحزب گفته: اگر حزب گرایی در جامعه تقویت نشود حزب گریزی در کشور به وجود می آید که امروز نیز متأسفانه این مسأله وجود دارد.

* اعتمادملی در تیتر سوم خود به درگیری مأموران گارد محیط زیست با متخلفان در خوزستان می پردازد و اخبار مربوط به کشته شدن دو نفر و مصدومیت یک  نفر در منطقه حفاظت شده دز را پوشش می دهد. در قسمتی از این گزارش آمده است؛ بدون شک گستاخی روز افزون شکارچیان و متخلفان سلاح بیش از هر چیز ناشی از کوتاهی متولیان امر در احقاق حقوق محیط بانان و عدم برخورد جدی و قاطع دستگاه قضایی با عاملان حوادث مشابه است.

* سرمقاله: «دو انتظار متضاد از یک گزارش» / ص 1

در بحبوحه استقبال مقامات داخلی از گزارش محمد البرادعی نویسنده سرمقاله امروز اعتمادملی معتقد است گزارش اخیر مدیر کل آژانس همچنان گرفتار اصل مصادره طرفین به نفع خویش است... به واقع این گزارش همچون نمونه پیشین سند اثبات ادعاهای طرفین است. نگارنده با اشاره به تأکید شورای امنیت بر تعلیق غنی سازی اورانیوم، انتظار توقف صدور قطعنامه سوم تحریم ها و بازگشت پرونده به آژانس را بی مورد دانسته و معتقد است البرادعی نمی تواند آب سردی بر این آتش بریزد و طرفین هم با استناد به این گزارش نمی توانند به راه حل مرضی الطرفین دست یابند چرا که این گزارش طبق معمول پاشنه تصمیم گیری های سیاسی می شود.

* یادداشت: «استفاده از فرصت ها»، احمد قریب / ص 16

معاون سابق سازمان انرژی اتمی در این یادداشت با اشاره به روشن نبودن مذاکرات هسته ای، سه راه حل به عنوان راه های موازی و مشابه برای گشایش گره های اصلی پیشنهاد می دهد. تأسیس کنسرسیوم بین المللی غنی سازی در بخشی از خاک ایران و یا یکی از جزایر ایرانی تحت حاکمیت  و نظارت سازمان ملل و پیشقدم شدن در پاسخ به سؤال سولانا، پیگیری منطقی، قانونی و مدلل احقاق حفظ حقوق غنی سازی و مخصوصاً تحقیقات کامل فعالیت های غنی سازی در محل فعلی استقرار سانتریفیوژها و بالاخره سرعت بخشیدن به فعالیت های نیروگاه (هسته ای) سازی و تمرکز سرمایه ها به این امر با مشارکت کشورهای خارجی، پیشنهادات نگارنده را شامل می شود، که با تحقق آنها ملموس بودن دستاوردهای انرژی هسته ای برای مردم عینی خواهد شد.

* یادداشت: «کیهان را گلباران کنیم»، مسیح علی نژاد / ص 2

نگارنده این یاداشت با دستمایه قرار دادن جایزه دولت به شریعتمداری به عنوان منتقد منصف به طعنه از مسئولان اعتمادملی می خواهد که کیهان را گلباران کنند. وی می نویسد از میان هزار و یک وعده زمین مانده، رئیس دولت نهم کمر خم کرد و یک وعده را از زمین برداشت که همان تشویق منتقدان بود. نویسنده سپس در ادامه به مواردی از حملات کیهان به مخالفان و منتقدان دولت و آنچه که تهدید مخالفان خوانده اشاره کرده و در مقابل اعطای این جایزه به شریعتمداری از سوی احمدی نژاد علامت سؤال قرار می دهد.

* یادداشت:‌ «این هواپیما به زودی سقوط می کند»، سعید اسلامیه / ص 13

گفتگوی تلویزیونی خانم جوادی، رئیس سازمان محیط زیست موضوعی است که دستمایه یادداشتی قرار گرفته است. گویا مجری این برنامه تلویزیونی، وضعیت محیط زیست را به هواپیمایی تشبیه کرده که چراغ خطر آن مدام در حال روشن و خاموش شدن است. نویسنده در این یادداشت آورده است: آن روزی که رئیس جمهوری گفت که ما 70 میلیون احمدی نژاد داریم این حرف به مزاح بیشتر شبیه بود اما در طول این دو سال حرف رئیس جمهور بیشتر صحت پیدا کرده است. حالا اگر 70 میلیون نداشته باشیم اما به تعداد افراد کابینه و مدیران پرشمار بدنه دولت احمدی نژاد داریم با ادبیات و لحن سخن گفتن احمدی نژاد. نگارنده پاسخ های خانم جوادی را هم لحن با لحن رئیس جمهور دولت می داند که از دل هر پاسخ دهها سؤال بیرون می آید. وی در ادامه گزارش با تأیید ادعا و تشبیه مجری برنامه تلویزیونی سعی در تشریح مشکلات و ناکارآمدی مدیریت حاکم بر وضعیت محیط زیست کشور را دارد.

* یادداشت: «انتخابات الکترونیکی بایدها و نبایدها»، ابراهیم امینی / ص 10

ابراهیم امینی نماینده سابق مجلس و عضو حزب اعتمادملی در یادداشت مفصلی با اشاره به لزوم بهره بردن از دستاوردهای تکنولوژی توسط دولت برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم، سعی در تجویز قانونی آن به دولتمردان دارد؛ اما در ادامه با اشاره به مزایا و معایب برگزاری مکانیزه انتخابات، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های فنی، قانونی و فرهنگی و عدم پرداختن کامل به سخت افزارها و نرم‌افزارهای شمارش آراء و ایجاد جو بدبینی و توهم تغییر در نتیجه انتخابات و زیر سؤال رفتن امانتداری دست‌اندرکاران، آن را مفید ارزیابی نکرده و باعث تحمیل هزینه های گزاف به نظام می داند.

* گزارش: «صعود هزارپای نقدینگی» / ص 5

اعتمادملی در این گزارش به دلایل گرانی اعلام شده از سوی بانک مرکزی می پردازد و این دلایل را این گونه برمی شمارد: رشد بالای نقدینگی در دوسال گذشته، تداوم دوره رکود در بازار سرمایه، نوسانات بازار مسکن، گسترش فعالیت مؤسسات اعتباری غیر بانکی فاقد مجوز و روند افزایش رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی. بانک مرکزی برای کنترل تورم توصیه هایی ارائه  کرده که گزارش، آنها را این گونه نقل می کند: محدود کردن رشد نقدینگی، عقیم سازی افزایش های ناگزیر در صنایع پایه پولی از طریق فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی، رعایت سیاست انقباضی در بودجه 87  پرهیز از برداشت بیشتر از حساب ذخیره ارزی و درآمدهای نفتی و حرکت به ست بازار آزاد، اهم توصیه های بانک مرکزی را شامل می شود. نویسنده گزارش در خاتمه می نویسد: بانک مرکزی معتقد است که حتی با اجرای سیاست های فوق، امکان تحقق هدف تورم برنامه در سال 86 به میزان 9.1 به دلیل شتاب قیمت ها میسر نیست.

* اخبار

- آیت ا... منتظری در گفتگویی از مسئولانی که با سخنرانی های تحریک آمیز،‌زمینه های جنگ جدیدی را فراهم می آورند خواست از اعمال تحریک آمیز خود دست برداند. وی همچنین از متصدیان انتخابات خواست تا تنگ نظری ها و انحصار طلبی های گذشته  را کنار گذارند تا به مشروعیت نظام ضربه وارد نشود.

- رئیس مرکز پژوهشی اختر فیزیک مراغه از نامگذاری سال 2008 با عنوان سال رصد خانه مراغه از سوی سازمان یونسکو  خبر داد و از سازمان میراث فرهنگی به دلیل عدم تعیین زیر ساخت ها و هماهنگی های لازم در بازسازی رصدخانه انتقاد کرد.

- صادرات فرش در جدول صادرات غیرنفتی با سه برابر سقوط به رده پنجم سقوط کرد.

* پیام مردمی

- ریاست محترم جمهوری ما را مطلع فرمایند که چگونه هر قدر قیمت نفت افزایش می یابد ثروت حاصله از آن در کشورمان باعث عدم آرامش اقتصادی مردم می شود؟ به هر حال یا ایشان یا کسبه محل ایشان ما را مطلع نمایند!

 

ایران

 

1) با ارائه گزارش جدید البرادعی و اثبات حقانیت ایران در موضوع هسته‌ای؛ آمریکا باخت

2) در انتقاد از مواضع اخیر پاریس تدوین و ارسال شد؛  نامه احمدی‌نژاد به سارکوزی

3) با توافق وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع؛ تعرفه واردات گوشی تلفن همراه کاهش می‌یابد

* ارگان  دولت در عنوان نخست خود ضمن بررسی ابعاد مختلف گزارش اخیر البرادعی در مورد پرونده هسته‌ای ایران، به نقل اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی و نیز رسانه‌های غربی در واکنش به این گزارش می‌پردازد و در مجموع گزارش اخیر دبیرکل آژانس را یک پیروزی برای ملت  ایران قلمداد می‌کند.

* یادداشت: «جامعه جهانی در برابر یک آزمون»، سیدجلال فیاضی/ص2

به باور نویسنده گزارش مثبت  البرادعی از روند رو به پیشرفت همکاری‌های ایران و آژانس انرژی هسته‌ای جامعه جهانی را در برابر یک آزمون جدی قرار داده و وقت آن فرا رسیده است که جامعه جهانی یک جانبه‌گرایی آمریکا را به کنار زده و  در فضای منطبق با واقعیت تصمیم‌گیری کند. وی نخستین مسئولیت را متوجه کشورهای عضو آژانس دانسته که در نشست آتی خود از هویت آژانس و گزارش دبیرکل آن دفاع کنند و به بازگشت پرونده ایران از نیویورک به وین رأی دهند. وی آزمون دیگر را برای کشورهای جنبش عدم تعهد برای دفاع از حق قانونی ایران بیان کرده و معتقد است کشورهای اتحادیه اروپا نیز بایستی حسن نیت و استقلال کامل خود را از آمریکا نشان داده و با نفی قطعنامه بعدی به پیشرفت روند اجرایی مدالیته مورد توافق کمک کنند. نگارنده در پایان نیز خواستار تحرک دیپلماتیک بیشتر چین و روسیه شده است.

* گزارشی از ویژه‌نامه

این روزنامه در شماره فوق‌العاده خود که دیروز انتشار یافت «رفع اتهام هسته‌ای از ایران» را برای عنوان نخست خود برگزید و ضمن انتشار متن کامل گزارش البرادعی به شورای حکام، با مثبت ارزیابی کردن گزارش مذکور، آن را اعتراف دبیرکل آژانس به شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای و حقانیت ایران دانسته است. در  این ویژه‌نامه همچنین واکنش رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس به گزارش البرادعی انعکاس یافته و ثمره هاشمی نیز در گفت‌وگویی گزارش البرادعی را نشانه خاتمه موضوع هسته‌ای دانسته است.

* اخبار

- رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور گفت: مرحله دوم آزمایش نرم‌افزار انتخابات رایانه‌ای هفته آینده به صورت گسترده‌تر و فراگیرتر برگزار می‌شود.

­- معاون صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: 600 هزار خانوار ساکن شهرهای زیر 20 هزار نفر بیمه می‌شوند.

- وزیر آموزش و پرورش گفت: کسری بودجه بیش از 2 هزار میلیارد  تومانی مورد تأیید قرار گرفته اما بین دو هزار و 100 و 2 هزار و 400 میلیارد تومان اختلاف نظر وجود دارد.

-  معاون هنری وزیر ارشاد گفت: سهم فرهنگ از بودجه باید حداقل 10 درصد باشد چرا که کشور ما زمینه‌های زیادی در فرهنگ دارد.

- محصولی، مشاور رئیس‌جمهور گفت: بودجه سال 87 از شفافیت بالایی برخوردار است و امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد.

- محمد آرام بنیار، عضو هیأت مدیره شرکت بورس گفت: اظهارات پیشین رئیس‌جمهور منجر به تقویت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها شده است، ضمن اینکه هدف رئیس‌جمهور اجرای موفقیت‌آمیز اصل 44 است.

- سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایران از فضای آرام جلسه توجیهی گزارش البرادعی در آژانس پرداخته و اظهار می‌نماید: در این جلسه به جز کشورهای آمریکا، فرانسه، استرالیا و کانادا، سایر اعضا سؤال و ابهامی را مطرح نکردند. به گفته وی هاینونن نیز در این جلسه تأکید نمود که کلیه اطلاعات ارائه شده در خصوص P1 و P2‌ با یافته‌های آژانس انطباق و تطابق واقعی دارد.

 

اعتماد

 

1) خروج چین از نشست 1+5

2) گزارش کامل آژانس انرژی اتمی

3) نقدینگی به 145 هزار میلیارد تومان رسید

4) بازداشت‌های جدید در ارتباط با پرونده موسویان

* اعتماد در تیتر نخست خود با اشاره به گزارش جدید البرادعی نوشته که به‌رغم نظر مقامات ایران مبنی بر اینکه پرونده 1Pو 2P خاتمه یافته است، اما گزارش البرادعی اعلام کرده که آژانس به اقدامات راستی آزمایی خود در این خصوص ادامه خواهد داد و هنوز نمی‌توان در خصوص برنامه مخفی ایران اظهارنظر کرد.

* این روزنامه در تیتر سوم خود با اشاره به گزارش بانک مرکزی، از حجم 145 هزار میلیارد تومانی نقدینگی تا شهریور امسال خبر داده و در عین حال نوشته که در شهریورماه آهنگ رشد نقدینگی کشور 7/2 درصد کاهش یافته و به 9/36 درصد رسیده است. به عقیده این روزنامه اگر چه افزایش نقدینگی متناسب، نشانه خوبی برای اقتصاد کشور است، اما حجم زیاد آن در نهایت موجب کسری بودجه دولت نهم و سپس استقراض از بانک مرکزی و در نتیجه رشد تورم خواهد شد.

* اعتماد در تیتر دیگر خود از زبان دری نجف‌آبادی، خبر از دستگیری‌های جدید در پرونده حسین موسویان داده و نوشته تنها مرجعی که می‌تواند در خصوص اتهام موسویان اظهارنظر کند، مقام قضایی رسیدگی‌کننده است.

* سرمقاله: «راه باز تفاهم با تهران»، الیاس حضرتی/ ص 2

نگارنده با مغتنم شمردن فرصت ایجاد شده در پرونده هسته‌ای پس از گزارش البرادعی، خواستار توجه مسئولان به تشریح مواضع صلح‌طلبانه ایران شده است.

* یادداشت: «هر که او بنهاد ناخوش‌سنتی»، مرتضی الویری/ ص 2

شهردار اسبق تهران بار دیگر موضوع لایحه بودجه 87 را مورد توجه خود قرار داده و ضمن اشاره به انحلال سازمان مدیریت به عنوان مرجع نظارت داخلی بودجه، معتقد است که دولت با شیوه بودجه‌نویسی جدید خود خواسته تا مجلس را نیز از دایره نظارت بر بودجه خارج نماید. وی با غیرقانونی دانستن اقدام دولت در این خصوص از نمایندگان مجلس خواسته تا با مخالفت با طرح جدید دولت مانع از پایه گذاشتن سنت غلط گردند.

* یادداشت: «فضای کسب و کار باید اصلاح شود»، محبوبه ایوبی/ ص 4

بر اساس این یادداشت، دخالت‌های دولت در بازار کالا، سرمایه و بازار کار، در نهایت موجب سلب ابتکار عمل از بخش خصوصی شده است.

* گزارش: «روزهای ناخوش بازار سهام»/ ص 15

به نوشته این گزارش، انتشار اخباری مبنی بر افزایش بهره مالکانه دولت، موجب شد تا بازار سهام با اوضاع نامتعادلی روبرو شود، به گونه‌ای که صف فروش قابل توجهی برای شرکت‌های معدنی و فولادی تشکیل شد.

* گزارش: «حاشیه‌ای به قدمت شهرنشینی»، محبوبه حسین‌زاده/ ص 8

وضعیت حاشیه‌نشینی در دو محله شیرآباد و کریم‌آباد زاهدان، مورد توجه گزارشگر اعتماد قرار گرفته و درتوصیف آن نوشته حتی مردم زاهدان هم می‌ترسند که تنهایی به این محله بروند. این گزارش با اشاره به فقر مفرط مردم این منطقه، از آلودگی‌ها و ضعف بهداشت در این منطقه به شدت انتقاد کرده است.

* اخبار

- محمدرضا جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نشست مشترک با چند تن از اعضای مجلس عوام انگلستان اعلام کرد که 60 درصد هروئین ورودی به انگلیس از ایران می‌گذرد.

- بر اساس یک نظرسنجی، 50 درصد دانش‌آموزان یکی از استان‌های کشور، با مفاهیم نماز آشنا نیستند.

-  انتشار خبر توقیف کتاب مارکز توسط وزارت ارشاد، موجب ایجاد بازار سیاه برای فروش این کتاب شده و به چند برابر قیمت معامله می‌شود.

- محمدتقی رهبر گفت: اینکه رئیس‌جمهور گفته جلسه دانشگاه کلمبیا را امام زمان(عج) اداره می‌کرد، معجزه نبوده، بلکه منظورشان کمک آقا بوده است.

- آوایی، رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حسین موسویان گفت: وزارت اطلاعات مرجع رأی در این خصوص نیست.

- موسوی تبریزی با انتقاد از مقایسه احمدی‌نژاد با امام‌علی(ع) توسط غلامحسین الهام، آن را از سر جهل دانسته و خواستار واکنش مراجع تقلید به این قبیل سخنان شد.

* پیام مردمی

- موافقان صددرصد دولت، که به عنوان منتقد دولت از رئیس‌جمهور جایزه گرفتند، تبریک عرض می‌کنم.

- چرا دولت گندم را به قیمت سال 85 از روستائیان می‌خرد، ولی بقیه محصولات را گران‌تر می‌خرد. ما تنها درآمدمان از فروش گندم است.

- اغلب کشاورزان و شالکوب‌های مازندران، برنجشان روی دستشان مانده و برای گذران زندگی خود با مشکل جدی روبرو شده‌اند.( چند پیام مشابه)

 

 

رسالت

 

1) نشست نمایندگان جبهه متحد اصولگرایان در مشهد

2) رئیس‌جمهور: قدرت‌ها از ملت ایران عذرخواهی کنند

3) سعید جلیلی: بنای اتهامات علیه ایران با گزارش جدید البرادعی فرو ریخت

* یادداشت: «دولت و کاهش نابرابری‌ها»، صالح اسکندری/ ص 2

نویسنده ضمن نادرست خواندن فرضیه بانک جهانی مبنی بر اینکه «دموکراسی نابرابری‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... را کاهش می‌دهد»، به الگوی عملی توجه به حقوق مردم که در زمان حکومت کوتاه حضرت علی‌(ع)، دیده شده اشاره و تأکید می‌کند که دولت نهم همچنان که در تبلیغات خود اعلام کرده بود، به کاهش نابرابری‌ها و تحقق عدالت معتقد است و طی دو سال گذشته نشان داده برای انسداد کانال‌های تولید نابرابری حاضر است شبانه‌روز و بی‌وقفه کار کند. وی برای اثبات گفته‌های خود به چند نمونه از فعالیت‌های دولت از جمله اجرای دقیق اصل 44، توزیع متناسب درآمد با اجرای لایحه مدیریت خدمات کشوری و... اشاره می‌کند.

* یادداشت: «درآمدی بر نقد منصفانه»، سیدمرتضی مفیدنژاد/ ص 3

نویسنده تأکید دارد که نقد و کشف اشکالات سیستمی در یک جامعه سیاسی مسأله‌ای است که باید به طور جدی مورد بازنگری و بازتعریف قرار گیرد و اظهارات رئیس‌جمهور در مجلس و در حاشیه جلسه رأی اعتماد را دلیل بر این می‌داند که دکتر احمدی‌نژاد واقعاً از انتقاد استقبال می‌کند.

* اخبار

- سفیر انگلیس در سازمان ملل، اتهام ارتباط موسویان با انگلیس را رد کرد و او را نماینده‌ای وفادار و مؤثر خواند.

* پیام‌مردمی

- خواهان ابطال انتخابات برگزار شده درکانون بازنشستگان خ فاطمی هستیم. این انتخابات روز چهارشنبه 16/8/86 به طور غیراصولی برگزار شده است.

- مدت پانزده سال است که پیگیر پرونده قطعه زمین در کمیسیون امور اراضی جیرفت هستم. از مسئولان تقاضای کمک دارم.

- من جانباز 30 درصد هستم و بنیاد جانبازان می‌گوید سهمیه اضافی بنزین فقط به جانبازان بالای 50 تعلق می‌گیرد. آیا درست است که امثال من برای بنزین خود را خرد کنیم؟

 

 

آفتاب یزد

 

1) اعتراف ناقص البرادعی به حقانیت ایران

2) عدم شرکت چین نشست 1+5 را لغو کرد

3) احمدی‌نژاد: ارزش مسأله‌ هسته‌ای ارزش دفاع مقدس است

* این روزنامه در توضیح عنوان نخست خود با دسته‌بندی مفاد گزارش البرادعی به دو دسته مثبت و منفی، در توضیح این موضوع در صفحه 11 خود به گزارش مذکور پرداخته و ضمن بررسی واکنش دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین، گزارش مدیرکل آژانس را اعتراف ناقص او به حقانیت ایران خوانده است.

* سرمقاله: «باز هم شبیه‌سازی نامناسب»/ ص 1

نویسنده ضمن اشاره به اهانت برخی دولتمردان نهم به برخی ارزش‌ها و نیز بزرگ‌نمایی بعضی از اقدامات دولت نهم، سکوت رئیس‌‌جمهور در برابر این بزرگ‌نمایی‌ها را «علامت سؤال بزرگ» دانسته و معتقد است این موضوع آنگاه نگران‌کننده‌تر می‌شود که رئیس‌جمهور شخصاً به برخی مقایسه‌ها می‌پردازد. وی در ادامه به این جمله رئیس‌جمهور که ارزش مسأله هسته‌ای را معادل ارزش دفاع مقدس دانسته بود اشاره کرده و ضمن انتقاد به این اظهارنظر، تمام دستاوردهای ناشی از فعالیت هسته‌ای و پیشرفت‌های علمی را تنها گوشه‌ای از دستاوردهای دفاع مقدس می‌داند و این مقایسه را موجب ایجاد ابهام برای نسل‌هایی که دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، ارزیابی می‌کند. نگارنده همچنین با طرح این موضوع که یکی از ارزش‌های دفاع مقدس همگانی بودن آن و مشارکت همه مردم در آن بود، از فراموشی زحمات 18 ساله دولت‌های پیشین برای رساندن فناوری‌ هسته‌ای به نقطه فعلی انتقاد می‌کند.

* گزارش: «شرایط ویژه یا حساس؟»/ ص 8

این گزارش ضمن اشاره به مخالفت تلویحی رئیس‌جمهور با سخنان هاشمی و خاتمی مبنی بر وجود شرایط ویژه در کشور خاطرنشان کرده که مجموعه اظهارات مسئولان فعلی و گذشته کشور نشان می‌دهد که ویژگی و حساسیت شرایط کشور، یک موضوع اجماعی در میان اکثریت قابل توجهی از سیاستمداران است و حتی سران دولت نهم هم که برای رد ادعاهای اسلاف خویش و منتقدان دولت، وجود هر نوع شرایط ویژه را رد می‌کنند در برخی اظهارنظرهای خود نکاتی را بیان می‌نمایند که بهترین تفسیر برای آنها، اذعان به حساسیت و ویژگی‌ شرایط کشور است.

* گزارش: «نفت از 84 تا 86!»/  ص 8

نویسنده ضمن اشاره به سخنان دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری درباره نفت، سیاسی‌ترین اظهارنظر وی را تأکید بر مبارزه با مافیای نفتی دانسته و عامه‌پسند‌ترین سخن وی را نیز اظهارنظر در مورد عدم تأثیر افزایش قیمت نفت بر زندگی مردم می‌داند. وی در ادامه به اظهارنظر برخی سران اصولگرا و نیز شخص رئیس‌جمهور در توجیه عدم تأثیر افزایش قیمت جهانی نفت بر معیشت مردم پرداخته و در پایان می‌نویسد: نه تنها دیگر از ایده احمدی‌نژاد برای اختصاص بخشی از درآمد مازاد نفتی به کشورهای فقیر سخنی گفته نمی‌شود، بلکه ظاهراً کسی نباید به دنبال تحقق موضوعی باشد که سه سال قبل در دوره تبلیغات ریاست جمهوری بیان شده بود.

* پیام مردمی

- در میان 7 ستون پیام مردمی این روزنامه نکاتی نظیر انتقاد از عدم تأثیر افزایش قیمت نفت بر گرانی‌ها، انتقاد از تورم و عدم توجه به حقوق و مطالبات بازنشستگان، مشکلات کارت سوخت و نیز قانون نظام هماهنگ پرداخت دیده می‌شود.

 

جمهوری اسلامی

 

1) واکنش‌های جهانی نسبت به تأیید عدم انحراف فعالیت هسته‌ای ایران

2) مدیرعامل شرکت بورس: برخی شرکت‌های وزارت نفت، مخابرات و بانک‌ها آماده پذیرش در بورس هستند

3) نشست سران اوپک امروز در ریاض برگزار می‌شود

4) دومین نشست مجالس آسیایی از امروز در تهران برگزار می‌شود

* این روزنامه در تیتر دوم خود به نقل از علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس، آورده است که زمان واگذاری سهام شرکت پتروشیمی در فناوران در بورس، یکشنبه اعلام می‌شود. هم اکنون سهام بانک‌ها و مخابرات نیز آماده عرضه در بورس است و سهام بانک ملت 5 درصد به منظور کشف قیمت، سه‌شنبه هفته جاری در بورس عرضه خواهد شد.

* این روزنامه در تیتر چهارم خود به نقل از ابوترابی فرد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، از دومین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی که از امروز در تهران و باحضور بیش از 40 کشور برگزار می‌شود، خبر داد و گفت: در این مجمع دو روزه قطعنامه‌ها و سندهای تدوین شده با عناوین مبارزه با فساد در آسیا، فقرزدایی، صندوق پول آسیایی، بازار یکپارچه انرژی، معاهده دوستی، جهانی‌سازی و تنوع فرهنگی به تصویب خواهد رسید.

* سرمقاله: «نتیجه گزارش البرادعی»/ ص1

این روزنامه در ستون سرمقاله امروز خود با اشاره به ارائه گزارش محمد البرادعی، این گزارش را بی‌تردید یک پیروزی برای جمهوری اسلامی عنوان کرده و می‌نویسد: مهمترین نتیجه‌ این گزارش این است که به طور رسمی و از زبان متصدی قانونی تنها نهاد بین‌المللی انرژی هسته‌ای، دخالت شورای امنیت در پرونده ایران غیرلازم است. نگارنده در ادامه با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند از آژانس بخواهد پرونده فعالیت‌های اتمی ایران را به آژانس برگرداند. به انتقاد از مواضع دولتمردان آمریکایی و اروپایی در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پرداخته است.

* اخبار

- فعالیت وهابیت در استان گلستان اعتراض محافل مذهبی را برانگیخته است و باعث ابراز نگرانی متدینین از نفوذ وهابیت در بین شخصیت‌ها و احزاب سیاسی شده است.

- روزنامه لوموند خبر داد که رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه 21 آبان نامه‌‌ای در زمینه برنامه‌های هسته‌ای به همتای فرانسوی خود نوشته است.

 

همبستگی

 

1) متن کامل گزارش هسته‌ای البرادعی

2) گزارش همبستگی از تاریخچه وزرای نفت و صنایع؛ مدیرانی در سایه وزرای گذشته

3) با حضور پلیس صورت گرفت؛ ویران شدن خانه‌ای به‌دستور قاضی

* این روزنامه در یکی از تیترهای خود که مشروح آن در صفحه اقتصادی درج شده به بررسی تاریخچه وزرای نفت و صنایع پرداخته و با مقایسه عملکرد وزیران دولت قبل با عملکرد وزرای نفت و صنایع در دولت نهم وزرای استعفا داده و نیز وزیران جدید را فاقد استراتژی و جایگاه مدیریت کلان توصیف کرده است.

* همبستگی همچنین با چاپ گزارشی از ویران شدن یک خانه به دستور قاضی به‌رغم تأکید رئیس قوه قضاییه برای متوقف کردن این حکم، خواستار رسیدگی به این مسأله شده است.

* سرمقاله: «نقد گزارش البرادعی»، علی صالح‌آبادی

نویسنده این ستون با اشاره به اینکه البرادعی همواره به دادن گزارش‌های دو پهلو عادت دارد، تأکید کرده که اگر چه در گزارش اخیر وی نکات مثبتی به چشم می‌خورد اما خروج پرونده هسته‌ای از شورای امنیت تنها با اجماع 5 عضو آن میسر است و باید دانست که آمریکا اجازه این خروج را نخواهد داد. مدیرمسئول همبستگی اینگونه پیشنهاد داده که با توجه به حیثیتی شدن این موضوع برای هر دو طرف، ایران باید مشکل را با آمریکا حل کند نه با چین و روسیه.

* اخبار

- مظاهری رئیس کل بانک مرکزی کشور در دیدار با یکی از مراجع گفته آمارهایی که درباره تورم اعلام می‌شود درست نیست و آمار تورم در حال حاضر به 23 درصد می‌رسد.

 

 

تهران امروز

 

1) متن کامل گزارش البرادعی درباره پرونده هسته‌ای ایران؛ آژانس قانع شد، آمریکا منفعل

2) گرامیداشت دکتر جهانگیری در روز جهانی فلسفه

3) کاهش تعرفه واردات تلفن همراه

4) با اجرای طرح اتوبوس BRT ؛ روزانه 50 تن از آلودگی هوای پایتخت کم شد

* گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، عنوان سوم این روزنامه را به خود اختصاص داده است و بر کاهش روزانه حدود 50 تن از گازهای آلاینده هوا در نتیجه راه‌اندازی نخستین مسیر اتوبوس‌های پرسرعت موسوم به BRT تأکید کرده است. در این گزارش، افزایش روزانه جابجایی مسافر، کاهش تعداد اتوبوس‌ها و صرفه‌جویی در هزینه و وقت مسافران، عمده‌ترین نتایج این طرح عنوان شده است.

* یادداشت: «گزارش قابل پیش‌بینی»، جلال ساداتیان/ص2

نگارنده یادداشت که کارشناس مسائل استراتژیک است، در یادداشتی کوتاه پیرامون گزارش البرادعی، نهایتاً احتمال صدور قطعنامه سوم علیه ایران را وارد دانسته است.

* یادداشت: «حذف کنکور؛ آیا بستر مناسب فراهم است؟»، احمد قلندری/ص17

نویسنده با اشاره به نزدیک شدن طرح «حذف کنکور» به مراحل آخر خود، اجرای این طرح را منوط به توزیع عادلانه امکانات آموزشی در کل کشور دانسته و یادآور شده که وزارتخانه‌های بهداشت و علوم آمادگی واقعی پذیرش دانشجویان جدید به شکل مناسب را ندارند؛ در اجرای این طرح تأمل عمیق باید کرد.

* گفتگو:  «رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: سرنوشت جوانان را به امتحان 4 ساعته گره نزنیم»/ص10

دکتر علی عباسپور تهرانی، در گفتگویی با این روزنامه به بررسی مسأله اجرای طرح حذف کنکور پرداخته و از مکانیزم‌های مجلس برای اجرای صددرصدی این طرح سخن گفته و استیضاح وزرای علوم و آموزش و پرورش را آخرین راه برای اجرای آن می‌داند. وی در ادامه به آشکار شدن ضعف وزارت آموزش و پرورش در اجرای سریع این طرح اشاره کرده و طرح را برای تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، لازم‌الاجرا دانسته است.

* اخبار

- این روزنامه در گفتگویی با زهرا سادات مشیر، مشاور امور بانوان و همسر شهردار تهران به بررسی مسایل کاری وی در امور شهری و برخی مسایل در حوزه زندگی مشترکشان با محمدباقر قالیباف پرداخته است. در این گفتگو که در صفحه 8 تهران امروز به چاپ رسیده است وی تأکید کرده که همسرش هیچ علاقه‌ای به حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری ندارد و شرکت وی در دوره قبل نیز بر اساس تکلیف بوده است. در این صفحه از روزنامه، کاریکاتوری از محمدباقر قالیباف با لباس آشپزی در پشت گاز در آشپزخانه ترسیم شده است.

- وزیر کار گفت: تمام آیین‌‌نامه‌ها و قوانین مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌اور، نیاز به بازنگری دارد که این مهم در دستور کار وزارتخانه است.

- تعرفه واردات تلفن همراه از 60 به 25 درصد کاهش می‌یابد.

- بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت با کاهش نسبی قیمت‌ها همراه بود.

- شهرداری تهران، بخشی از بدهی‌های موسوم به نیم درصدی‌اش را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی استان واریز کرد.

- آمار بیماران روانی از 22 درصد به 25 درصد رسید. طبق آمار ارائه شده، 30 درصد مردم ایران به مراقبت‌های روانپزشکی نیاز دارند.

 

همشهری

 

1) موفقیت بزرگ دیپلماسی هسته‌ای ایران

2) اتوبوس تندرو؛ کاهش 50 تن از آلودگی هوای تهران

3) مهندس چمران: دوره انحلال شوراها سپری شده است

* این روزنامه در تیتر دوم خود با اعلام این خبر که راه‌‌اندازی نخستین مسیر اتوبوس‌های تندرو، روزانه حدود 50 تن از گازهای آلاینده هوای پایتخت می‌کاهد، نوشته است: افزایش روزانه 80 هزار نفر جابه‌جایی مسافر با اتوبوس باعث کاهش تردد حدود 20 هزار خودروی بنزین‌سوز در مسیر حرکت این اتوبوس‌ها می‌شود و تاکنون 15 هزار و 522 کیلوگرم از آلودگی هوای پایتخت کم شده است.

* دیدگاه: «پیشرفت در تعامل»، کاظم جلالی/ص2

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یاداشت خود با اشاره به گزارش البرادعی در خصوص پرونده ایران و همکاری جمهوری  اسلامی، پیشرفت مذاکرات و همچنین صحت اظهارات ایران در خصوص مسأله سانتریفیوژهای P1  و P2   ، می‌‌نویسد: با این حساب 2 موضوع از موضوعات بسته ابهامات، حل شده است و این امر از یک طرف از جدیت کشورمان در حل و فصل موضوع هسته‌ای از طریق مذاکره و همکاری با آژانس و از طرف دیگر بر نادرستی رفتار برخی از قدرت‌های بزرگ بر ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد حکایت دارد. نگارنده تأکید می‌کند که هرگاه همکاری‌های شفاف کشورمان با آژانس قوت می‌گیرد بر شدت عصبانیت‌ها افزوده می‌شود. ضمن ابراز تأسف از مواضع آمریکا، فرانسه و انگلیس که به گزارش البرادعی توجه نمی‌کنند، استقبال کشورهای روسیه، چین و آلمان از این گزارش را نشانگر اختلافات جدی میان گروه 1+5 دانسته است.

* اخبار

- میرمحمد صادقی نائب رئیس هیأت مدیره سازمان اقتصاد اسلامی در خصوص اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر رد درخواست سازمان اقتصاد اسلامی برای تأسیس یک بانک همه‌جانبه، گفت: سازمان اقتصاد اسلامی هیچ‌گاه درخواست تأسیس بانک قرض‌الحسنه که تمامی خدمات بانک‌های متعارف را ارائه کند نداده است و تقاضای این سازمان منحصراً ایجاد بانکی برای دادن تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

 

دنیای اقتصاد

 

1) واکنش ایران وغرب به گزارش آژانس

2) نشست ویژه بررسی اوضاع بورس با رئیس جمهور

3) روز تاریخی اوپک در پایتخت نفت

* یکی دیگر از عناوین اصلی این روزنامه درباره درخواست سازمان بورس برای تشکیل جلسه مشترکی با رئیس جمهور و وزرای اقتصاد، صنایع، نفت و فناوری اطلاعات به منظور نحوه افزایش اعتمادمردم به بورس و تعیین سیاستها، قبل و بعد از واگذاری شرکت های دولتی است. به نوشته دنیای اقتصاد، موضوع بهره مالکانه و تأکید رئیس جمهور بر پرداخت حقوق دولت از سوی شرکت ملی مس، از مهمترین علل درخواست برای تشکیل جلسه یاد شده محسوب می شود.

* سرمقاله: «یک گزارش و دو تفسیر»، محمود صدری / ص 1

نویسنده بر این باور است که گزارش البرادعی با دو تفسیر کاملاً متفاوت روبه رو شده و در حالی که مقامات ایران این گزارش را مثبت می‌دانند، برخی تحلیل گران غربی این گزارش را مقدمه و موجد افزایش فشار بر ایران ارزیابی کرده اند. به اعتقاد گروه دوم،‌ اهمیت بخش انتقادی گزارش البرادعی از بخش مداراجویانه آن بیشتر است و آمریکا و متحدان غربی آن می توانند با ارائه تفاسیر حقوقی از این گزارش، مدعی ادامه نگرانی ها از روند هسته ای ایران شوند.  این عده همچنین بر این باورند که ناهماهنگی بین مواضع آژانس و آمریکا، شرایط را برای ایران دشوارتر خواهد کرد،‌چون برای آمریکا نادیده گرفتن تجویزهای حقوقی آژانس بین المللی انرژی اتمی غیرممکن نیست.

* یادداشت: «انتظار و نگرانی»، همایون دارابی / ص 10

نویسنده، سخنان رئیس جمهور در مراسم رأی اعتماد مجلس به محرابیان درباره لزوم دریافت بهره مالکانه از شرکت ملی مس را برای کارشناسان بازار بورس شگفت آور خوانده، زیرا تغییر در شرایط اولیه واگذاری یک شرکت دولتی و تحمیل هزینه های جنبی از سوی دولت موجب ایجاد بی اعتمادی نسبت به سیاستهای دولتی و ضرر و زیان خریداران و عدم استقبال از عرضه های آتی خواهد شد.

* یادداشت: «بازخوانی تاریخ توسعه ایران و ترکیه»، محمد مهدی بهکیش / ص 1 و 30

نویسنده با تشریح تحولات اقتصادی ترکیه از چند دهه پیش تا کنون، به مقایسه وضعیت اقتصادی این کشور با ایران پرداخته و مهمترین علت عقب ماندن ایران از ترکیه را تعامل این کشور با جهان می داند، حال آن که ایران هنوز درگیر بدبینی های تاریخی خود نسبت به غرب است. وی معتقد است تعامل با جهان به هیچ وجه به معنای تسلیم نیست و این نگرش با فروپاشی مارکسیسم،‌ مدفون شده است.

 

سرمایه

 

1) گزارش اختصاصی سرمایه از اجلاس اوپک

2) گزارش البرادعی؛ چالش تازه1+5

3) بانک مرکزی ضمن اعلام دلایل نگرانی‌ها؛ کاهش تورم امسال به 1/9 درصد ممکن نیست

* این روزنامه در یکی از عناوین صفحه نخست امروز گزارشی را که بانک مرکزی از علل رشد تورم تهیه کرده، منتشر نموده است. این گزارش که چند هفته پیش منتشر و در روزنامه‌ها چاپ شده بود، مهمترین علل رشد تورم را رشد نقدینگی، رکود در بازار سرمایه، فعالیت مؤسسات اعتباری فاقد مجوز و رشد هزینه نهاد‌های تولید عنوان کرده است. بانک مرکزی در این گزارش تصریح کرده که امسال تک رقمی کردن نرخ تورم، ممکن نیست و در صورت عمل به توصیه‌های این بانک، نرخ تورم از سطح فعلی بالاتر نخواهد رفت.

* سرمقاله: «نفت و گاز ایران در انتظار سرمایه خارجی»، علی شمس اردکانی/ ص1

نویسنده، مشکل اصلی نفت و گاز ایران را تشکیل سرمایه برای سرمایه‌گذاری در این بخش می‌داند و آمریکا نیز با همین نگاه مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سوی ایران می‌شود. وی می‌افزاید: متأسفانه برخی مقامات ایران نیز خود به جای اینکه با دنیا صحبت و راههای ورود سرمایه را به کشور هموار کنند، راه ورود سرمایه به کشور را دشوارتر می‌کنند. نویسنده معتقد است تفسیر غلط از ملی شدن صنعت نفت در 50 سال اخیر مانع حضور مستقیم مردم در بخش نفت کشور شده است و نباید ملی شدن نفت به معنای دولتی شدن آن تلقی گردد.

* اخبار

- مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد طرح انتصاب رئیس کل بانک مرکزی با رأی اعتماد مجلس، استقلال بانک مرکزی را محدودتر خواهد ساخت.

- حسین نجابت، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح سهمیه‌بندی بنزین از ابتدای دی ماه تغییرات کلی خواهد کرد و سهمیه شهرهای کوچک و بزرگ متفاوت خواهد شد.

جام جم

 

1) واکنش ها به گزارش البرادعی؛‌پایه های اتهام علیه ایران فروریخت

2) تصویب اساسنامه جدید شرکت ملی نفت در دولت

3) معرفی برترین پدیدآورندگان کتابهای دفاع مقدس؛ رئیس جمهور: برای حفظ ارزشها باید ایستاد

4) نظارت ضعیف بر فعالیت تاکسی تلفنی های غیرمجاز

* تیتر اول این روزنامه همچون اکثر روزنامه های امروز به موضوع گزارش البرادعی اختصاص دارد. جام جم در این گزارش سیاسی، با انعکاس نظرات منفعلانه و خشمگینانه سران کشورهای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، تأکید کرده که دیگر بهانه ای برای اتهام زدن به ایران وجود ندارد.

* تصویب اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در دولت به نقل از وزیری هامانه مشاور رئیس جمهور، دیگر تیتر مهم صفحه اول این روزنامه است.

* در گزارش اجتماعی جام جم که تیتر آن در صفحه اول درج شده از عدم نظارت کافی بر فعالیت تاکسی تلفنی ها انتقاد و خواستار توجه به موضوعاتی مثل صدور آرم طرح ترافیک و سهمیه بندی بنزین برای فعالان قانونی این صنف شده است.

* یادداشت: «منافع روسیه و پرونده هسته ای ایران»، مجید عباسی / ص 10

نویسنده این ستون با اشاره به این که اکثریت سیاستمداران روسیه - هر چند با دلایل مختلف - اما متفق القولند که باید روابط این کشور با ایران  گسترده و عمیق باشد، به ذکر دلایل اهمیت این روابط پرداخته است و عدم حضور آمریکا در ایران،‌ هسته ای شدن کشورمان، سود اقتصادی بالای همکاری با ایران، افزایش وزن سیاسی روسیه و پیوند با جهان اسلام در کنار وجود منابع گازی غنی برای تشکیل یک غول گازی را به عنوان مؤلفه های این پیوند نام برده است.

* اخبار

وزیر امور خارجه با حضور در جمع عوامل سریال کارآگاه علوی 2، ساخت سری دوم آن را کلید زد.

* پیام مردمی

-قیمت سمند ال ایکس دو گانه سوز سال، 16 میلیون و 130 هزار تومان اعلام شده، این قیمت از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بررسی شود.

- هزینه مهدکودک ها بالا رفته، چرا سازمان بهزیستی توضیحی نمی دهد.

- سیم‌کارتهای اعتباری قرار بود 20 روزه تحویل شود، اما 3 ماه گذشته است.

 

مردم‌سالاری

 

1) از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس صورت گرفت؛ دفاع از گزارش البرادعی

2) در مراسم اختتامیه کتاب سال دفاع مقدس عنوان شد: پیوند سینما با ادبیات دفاع مقدس کمرنگ است

3) نامه رئیس‌جمهوری ایران به سارکوزی

4) فروش نفت فروش سرمایه است

* این روزنامه در گفتگوی مشروح با ابراهیم رازقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره فروش نفت که در عنوان چهارم این روزنامه درج شده، به نقل از وی آورده که فروش نفت، فروش سرمایه است و درآمد محسوب نمی‌شود و این مزیت را دارد که ما مرتباً باز تولیدش می‌کنیم و سرمایه را به سرمایه تبدیل کنیم به جای تبدیل به کالای مصرفی وی در انتهای این گفتگو بیان داشته که درآمد نفت به این شکلی که تا حالا استناد شده، تبدیل شده به ضد توسعه و ضدتولید.

* سرمقاله: «در 16 آبان سالگرد خودکفایی گندم، واردات سیر چینی را به سوگ می‌نشینیم»، پیمان جنوبی/ ص 1

نگارنده به بهانه سالروز خودکفایی گندم، سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داده و تکیه اقتصاد ایران فقط بر نفت و گندم را اقتصاد یک پایه و همیشه در حال سقوط معرفی کرده و اذعان داشته که سیاست‌های کشاورزی دولت و تمرکز غیرمعمول بر گندم و نادیده گرفتن سایر محصولات، بخش کشاورزی را دچار اختلاف کرده به طوری که بسیاری از کشاورزان از تولید این محصول رویگردان شده‌اند. وی در ادامه آورده که افزایش مصرف، کاهش تولید برخی دیگر محصولات، سیاست‌های غلط دولت و عرضه سیر وارداتی چین در تهران باعث واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی دیگر شده است.

* الو آقای رئیس‌جمهور

- این روزنامه در مقدمه‌این ستون، از عدم پاسخگویی دفتر ریاست‌جمهوری به درخواست‌های مردمی گلایه کرده است.

- آقای رئیس‌جمهور از شما خواهش می‌کنم به افق‌های دورتر هم نگاه کنید.

- افسر بازنشسته ارتش در سال‌ 74 هستم که پاداش پایان خدمت‌ ما را نداده‌اند. دیوان عدالت اداری می‌گوید که باید رئیس‌جمهور پاسخ دهد. لطفاً به حال ما رسیدگی کنید.

* پیام مردمی

- چرا انجمن بیماری‌های خاص بودجه کافی ندارد؟ با توجه به اینکه قیمت داروها بسیار گران است، دولت فکری بکند.

 

سیاست روز

 

1) هشدار رئیس جمهور به کشورهای سلطه گر در خصوص پرونده هسته ای ایران: شجاعانه از ملت ایران عذرخواهی کنید

2) هزاران کشته و مجروح و 650 هزار آواره در طوفان بنگلادش

3) آژانس کاخ سفید را در تنگنا قرار داد

* سرمقاله:‌ «وزارتین نفت و صنایع، موتور محرکه اقتصاد ایران»، علی یوسف پور / ص 1

نگارنده با اشاره به اهمیت وزارت نفت در حوزه اقتصادی و سیاسی و شعارهای دکتر احمدی نژاد مبنی بر لزوم اصلاحات در این وزارتخانه، تأکید می کند که این اصلاحات تا به حال یا انجام نشده یا سرعت کار بسیار کند بوده است. و به همین دلیل نگارنده با اذعان به این که خود وزیر محترم بر مسائل وقوف دارند به تذکر چند نکته می پردازد. از جمله مسائل مورد تأکید نویسنده، قطع وابستگی وزارت نفت در تجهیزات مورد نیاز، شفاف نمودن حساب های درآمد و هزینه وزارت نفت، شفاف نمودن قراردادهای وزارت نفت، برنامه ریزی برای تأمین نیازهای داخلی به فرآورده های نفتی و خصوصی سازی می باشد. همچنین نگارنده نکاتی را نیز در مورد وزارت صنایع متذکر می شود که اهم آنها بستر سازی برای جلب سرمایه  گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال در مناطق محروم، خصوصی سازی و طراحی ساختاری کارآمد متناسب با مأموریت های جدید، می باشد.

* یادداشت:  «شکر و کسب عکس اهداف مورد نظر» / ص 4

به عقیده نویسنده، نویسنده با اشاره به برخی آمار از واردات و قیمت شکر در دو سال گذشته، تمهیدات انجام گرفته در کنترل قیمت شکر را ناکافی دانسته و تأکید می کند که با وجود کاهش ناگهانی تعرفه های شکر که منجر به واردات انبوه شکر به کشور و فلج شدن صنعت قند و شکر کشور شد، انتظار می رفت که قیمت شکر مصرفی خانوارها کاهش یابد، اما قیمت بالاتر رفت.

* یادداشت: «تقویت کابینه رئیس جمهور»، ناصر ایمانی / ص 3

دو سال پیش، پس از انتخابات ریاست جمهوری همه چشم ها به دکتر احمدی نژاد دوخته شد و او اعلام کرد که در جریا ن انتخابات وام‌دار هیچ حزب یا جریانی نیست، اما با این حال گفته می شد که برخی از وزرا به رئیس جمهور تحمیل شده اند. نویسنده با اشاره به این وقایع، تغییرات گذشته کابینه و نهایتاً تغییر دو وزیر نفت و صنایع را یک دست شدن کابینه خوانده و تأکید می کند که همه مردان مطلوب احمدی نژاد در هیأت وزیران گرد او نشسته و دیگر نمی توان ادعا کرد که فلان وزیر به رئیس جمهور تحمیل شده است و در نتیجه مسئولیت عملکرد تمامی وزرا قانوناً و واقعاً برعهده ایشان است.

* پیام مردمی

- مسئولیت تأمین سوخت خودروهای صفر که بدون کارت سوخت تحویل داده می شوند، با کیست؟

 

سایر روزنامه‌ها

ابتکار

گزارش: «کلان‌شهرهای بدون شهردار»، زهره محسنی شاد

این روزنامه در توضیح عنوان نخست خود در صفحه دوم گزارشی اختصاصی از بحران هشت ماهه و جنجال و تنش در شوراهای شهر کشور و 50 شهر بی‌شهردار حکایت می‌کند. به باور نویسنده معمولا در مقطع انتخاب شهردار سیاست بر مدیریت و مصالح عمومی غلبه می‌یابد و تفاهم بر سر گزینش شهردار را مشکل می‌کند. وی در ادامه ضمن بررسی مشکلات شورای شهرهای اهواز، سنندج، همدان، کرمانشاه، رشت، شیراز و آبادان از این شهرها به عنوان شهرهای بدون شهردار نام برده و در بررسی علل بروز این مشکل به مسائلی نظیر  اختلاف میان اعضا، اعتراض به دیوان عدالت اداری و  عدم همکاری وزارت کشور اشاره می‌کند.

 

جوان

* گزارش: «نظام آموزش پزشکی در بوته نقد از لیسانس به پزشکی، عقبگرد آموزشی»/ص1

این روزنامه در گزارشی که آن را در تیتر سوم خود منعکس کرده است، به انتقادات دکتر علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت به نظام آموزش پزشکی پرداخته است. مرندی هدف از الحاق آموزش پزشکی به وزارت بهداشت را، آموزش پزشکی جامعه محور دانسته و پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس را یک عقب‌گرد در آموزش پزشکی و نشان دهنده گم شدن هدف و مفهوم سلامت در بین مسئولان می‌داند. عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزایش چشمگیر سن دانشجویان پزشکی، عدم ورود دانشجویان باهوش و بااستعداد به دلیل نامشخص بودن عاقبت این شیوه و نبودن زبان مشترک بین رشته‌های علوم پزشکی و ... را از اشکالات  این طرح می‌شمارد.

 

قدس

- دکتر ابوالقاسمی مدیرعامل انتقال خون کشور گفت: تا کنون 2 مجوز برای تولید پلاسمای خون توسط بخش غیردولتی صادر شده است. این اقدام در بخش دولتی موفق نیست اما با کمک بخش غیردولتی می‌تواند پیشرفت کند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد